خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ادیان و مذاهب جهان در مورد افراد تراجنسیتی چه دیدگاهی دارند؟

ادیان و مذاهب بزرگ دنیا رویکردهای متفاوتی نسبت به هویت جنسی افراد تراجنسیتی و شمول یا حذف آنان از جامعه دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز) به نقل از “ایندیپندنت” در دین اسلام یک دیدگاه و سیاست واحد دینی نسبت به افراد تراجنسیتی وجود ندارد و از در کشورهای مختلف اسلامی رویدکردهای متفاوتی وجود دارد. به طور مثال در مصر شورای علمای ارشد الازهر تغییر جنسیت را کاملا رد می کند.

عباس شومان، دبیرکل شورای علمای ارشد الازهر در قاهره، می گوید: «برای ما… تغییر جنسیت کاملاً مردود است».

شومن می افزاید این خداوند است که جنسیت جنین را تعیین کرده است و مداخله در تغییر آن، تغییر در خلقت خداوند بوده و این کاملا مردود است.

در ایران نیز آیت الله خمینی (ره) با صدور فتوایی در مورد افراد تراجنسیتی زمینه حمایت رسمی از عمل برای تغییر جنسیت را باز نمود.

نگاه مسیحیت به افراد تراجنسیتی

کلیسای کاتولیک نیز با تغییر جنسیت مخالف است و بیشتر فرقه های دیگر مسیحیت نیز در مورد افراد تراجنسیتی دیدگاه مشابهی دارند. به عنوان مثال “کنوانسیون باپیست جنوبی به عنوان بزرگترین فرقه پروتستان در ایالات متحده آمریکا” در سال ۲۰۱۴ میلادی قطع نامه ای را در مورد افراد تراجنسیتی تصویب نمود که دخالت انسان در تعیین جنسیت را رد می کرد.

براساس این قطع نامه این خداوند است که دو انسان را در دو جنس متمایز و مکمل مرد و زن آفریده است، هویت جنسیتی با جنسیت بیولوژیکی تعیین می شود و درک و تصمیم انسان در خلقت خداوند نقشی ندارد.

با این وجود بسیاری از فرقه های اصلی پروتستان ها از عضویت ترنس ها به عنوان عضو کلیسا یا کشیش استقبال می کند. کلیسای انجیلی لوتری آمریکا در سال ۲۰۲۱ یک ترنس را به عنوان اسقف انتخاب نمود.

نگاه هندوئیسم به افراد تراجنسیتی

نگاهی به تاریج جامعه هندوها در جنوب آسیا نشان می دهد افراد تراجنسیتی نقش های مهمی در متون مقدس ایفا کرده اند و ایفا می کنند. بسیاری از افراد تراجنسیتی در طول تاریخ و در دوران حاکمان هندو و مسلمان در جنوب آسیا مورد احترام بوده اند و به موقعیت های مهم حکومتی نیز رسیده اند.

براساس یک نظرسنجی انجام شده در سال ۲۰۱۴ در هند بیش از سه میلیون فرد تراجنسیتی(جنسیت سوم) زندگی می کنند. در زبان سانسکریت یا همان زبان باستانی متون مقدس هندوها واژه هایی برای توصیف جنسیت سوم(تراجنسیتی) وجود دارد. منظور از جنسیت سوم همان جنسیت خنثی ست که در کنار دو جنس مرد و زن قرار می گیرد. معروف ترین گروه افراد با جنسیت سوم در هند “هجرا” خوانده می شود و بیشترشان تمایل دارند با عمل جراحی جنسیت مورد علاقه خود را انتخاب نمایند. افراد بین جنسیتی نیز وجود دارند که نه خود را مرد می دانند و نه زن.

هویت-جنسیتی
در ایران نیز آیت الله خمینی ره با صدور فتوایی در مورد افراد تراجنسیتی زمینه حمایت رسمی از عمل برای تغییر جنسیت را باز نمود

هندوها بر این باورند که افراد با جنسیت سوم از قدرت ها و توانایی های ویژه ای برخوردارند که می توانند با استفاده از آنها انسان ها را نفرین کنند یا آزار دهند. این باور سبب شده افراد از جنسیت سومی ها هراس داشته باشند و این جنسیت سومی ها نیز از جامعه منزوی گردند. جنسیت سومی ها در فقر و بدبختی زندگی می کنند و از حق و حقوقی همچون مسکن، خدمات بهداشتی و شغل محروم هستند. در سال ۲۰۱۴ اما کشورهای هند، نپال و بنگلادش که دارای جمعیت حداکثری مسلمان هستند جنسیت سومی ها را به عنوان شهروندانی با حقوق برابر به رسمیت شناختند. دادگاه عالی هند اعلام کرد هر انسانی می تواند جنسیت خود را انتخاب کند و به رسمیت شناختن افراد جنسیت سوم یک موضوع اجتماعی و پزشکی نیست بلکه یک موضوع حقوق بشری ست.

نگاه بودائیسم به افراد تراجنسیتی

در آیین بودا دو جنسیت مرد و زن شناخته شده و در سنت های رهبانی بودایی نقش های متفاوتی به مرد و زن داده و از هم جدا شده اند. این موضوع در سنت تراوادا همچنان باقی مانده است و شورای سانگا تایلند به عنوان نهاد حاکم بودایی در این کشور همواره احکام مربوط به افراد با جنسیت سوم را ممنوع کرده است. در سنت تراوادا به تازگی سهولت هایی در مورد جنسیت افراد تراجنسیتی اعمال شده است.

مکاتب بودایی ماهایانا و واجرایانا اما استثنائات بیشتری را در مورد افراد تراجنسیتی مجاز دانسته‌اند. فرقه جودو شینشو در تعیین راهبان تراجنسیتی هم در ژاپن و هم در آمریکای شمالی فراگیرتر عمل کرده است. در فرقه بودائیسم تبتی نیز مواردی از انتخاب و انتصاب افراد تراجنسیتی در موقعیت های دینی مشاهده شده است. فرقه های بودائی در غرب به تراجنسیتی ها اجازه شرکت در گردهمایی های خود(سانگا) را می دهد.  

نگاه یهودیت به افراد تراجنسیتی

در دین مسیحیت اصلاحی اما امکان تغییر جنسیت وجود دارد و افراد تراجنسیتی می توانند به مقام خاخامی برسند. یهودیت ارتدکس اما نسبت به تراجنسیتی ها دیدگاه متفاوتی دارد.

منبع: سرویس انگلیسی ادیان نیوز

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.