خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

صلحی در میان ملت‌ها بدون صلح میان ادیان به وجود نخواهد آمد!

استاد فلسفه و مطالعات دینی کالج مونموث در جدیدترین نشست بین دینی ماه آوریل گفت: هانس کونگ کشیش مسیحی و الهی‌دانی که زمانی پاپ او را مرتدش خواند یک نقل و قول جالبی دارد، او میگوید آشتی و صلح میان ملت ها بدون صلح میان ادیان و باورهای مذهبی در جهان پدید نمی آید. این حرف تمام آن چیزی است که ما را در این گفتگوی بین الادیانی جمع کرده است. چرا که همه ما امروز نیازمند یک صلح و آشتی جمعی میان پیروان ادیان ابراهیمی هستیم.

به گزارش ویژه سرویس اجتماعی ردنا (ادیان نیوز)، گرد هم آوردن افراد با عقاید مختلف مذهبی برای ایجاد سطح درک بالاتر، اولین هدف رویداد ویژه دانشگاه مونموث {نیوجرسی آمریکا} در ۲۵ آوریل بود.

در ساعت ۷ بعد از ظهر ۲۵ آوریل سه رهبر مذهبی از این منطقه یعنی کشیش جان هاکستبل، کشیش کالج مونموث/ حاخام جانی بونده حاخام کنیسه یهودیان/ و امام بشیر جهیچه به عنوان مدیر مذهبی مرکز اسلامی دانشگاه گرد هم آمدند.

استاد فلسفه و مطالعات دینی مونموث، این رویداد را با جمله ای از هانس کونگ آغاز کرد:

«هانس کونگ، الهی‌دان کاتولیک، نقل قولی دارد: صلحی در میان ملت‌ها بدون صلح میان ادیان به وجود نخواهد آمد! هیچ صلحی در میان ادیان بدون گفتگو بین ادیان پدید نمی آید!».

من آن نقل قول را همین چند روز پیش خواندم، و فکر کردم، اگر روی پوستر این سمیناری که مدعی گفتگوی بین الادیانی با هدف همزیستی و همدلی میان ادیان برپا شده، قرار می گرفت بسیارتاثیرگذار خواهد بود. این اساساً همان کاری است که ما با رویداد خود انجام می دهیم – مردم را با سایر ادیان آشنا می کنیم تا اشتراکات مشترک ادیانی میان مسیحیت، یهودیت و اسلام را درک کنیم. ما پیروان ادیان ابراهیمی بیشتر به همدیگر شباهت داریم تا تفاوت.»

این خبر را به انگلیسی بخوانید:

Inter-faith reconcilation leads to inter-nations’ peace

در ادامه این نشست که با عنوان “گفتگوی بین‌الادیان: ایجاد پل‌های صلح از طریق فناوری و هنر میان ادیان ابراهیمی” در این کالج برگزار شد هر یک از سخنران ها بر اهمیت گفتگو و درک متقابل بین ادیان به منظور دستیابی به صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز اشاره و نقش تکنولوژی و هنر را نیز در این مسیر مهم تلقی کردند.

به طوری که اعضا اصلی برگزار کنندگان این سمینار مدعی هستند استفاده از بسترهای دیجیتال برای برگزاری وبینارها و کارگاه‌های آموزشی مشترک بین‌الادیان و خلق آثار هنری مشترک با الهام از پیام و معنای وحدت آمیز میان ادیان بسیار موثر است. این دانشگاه یکی از تاثیرگذارترین مراکز علمی و آموزشی در منطقه نیوجرسی آمریکا محسوب می شود که علاقه فراوانی به گفتگوهای بین دینی با شخصیت های برجسته و مراکز و دانشگاه هایی که در سراسر جهان هدف والایی چون همزیستی و همدلی میان ادیان ابراهیمی را دنبال می کنند (مانند دانشگاه ادیان و مذاهب، مجمع جهانی اهل بیت (ع) و سایر مراکز گفت‌وگوی ادیانی که منادی وحدت و همبستگی میان ادیان هستند)، دارد.

گزارشی از محمد پناه زاده

منبع: Interfaith Dialogue

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.