خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران: ارامنه سینمای ایران را به حرکت درآوردند

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران گفت: ارامنه در عرصه سینما پیشتاز هستند از زمانی که صنعت سینما وارد ایران شد ارامنه نخستین تهیه کنندگان بودند که نخستین فیلم‌ها را تولید کردند و سینمای ایران را به حرکت درآوردند.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، دکتر حجت الله ایوبی در نشست میراث ارامنه که همزمان با افتتاح نمایشگاه عکس کلیساهای ارامنه در ایران با هنرمندی ابراهیم خادم بیات از پیج اینستاگرام کمیسیون ملی یونسکو ایران پخش شد، اظهار کرد: ایران کشور پرگوهر است و ارامنه بخشی از تاریخ پرافتخار ایران محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: اشکانیان نخستین دولت ارامنه آن روزگار بودند. کلیساها زیبا و نماد هستند. نزدیک خوی و چالدران قدیمی‌ترین کلیساهای جهان وجود دارند. مراسم با شکوهی به نام تاده هر سال برگزار می‌شود که با کمک کمیسیون ملی یونسکو ارمنستان سال گذشته توانستیم این آیین را ثبت جهانی کنیم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران با بیان اینکه در کلیسا آثار بازسازی و مرمت سلسله‌های مختلف از عصر صفویه تا امروز وجود دارد، عنوان کرد: برخی از این سلسله‌ها توانستند آثار گذشتگان را از بین ببرند ولی همه کلیساها را حفظ کردند و همه سلسله‌ها در این امر هم رأی بودند که میراث ارامنه را باید حفظ کنند. کلیسای سوسو یکی از کلیساهای زیبا است.

دکتر حجت الله ایوبی

وی یادآور شد: در ایران به دلیل مشکل آب در بسیاری از مکان‌ها بناهای تاریخی به نفع آب عقب‌نشینی می‌کنند زیرا آب مسئله حیاتی است ولی ایرانیان برای حفظ میراث کهن ارامنه تلاش کردند.

ایوبی با بیان اینکه کلیساهای ارامنه نماد ارتباط تاریخی بین دو ملت هستند، بیان داشت: ایرانیان توانستند میراث فرهنگی ارامنه را حفظ، نگهداری و بازسازی کنند و از این طرف ارامنه ایران خدمات فراوانی به فرهنگ ایرانیان داشتند.

وی افزود: ارامنه در عرصه سینما پیشتاز هستند از زمانی که صنعت سینما وارد ایران شد ارامنه نخستین تهیه کنندگان بودند که نخستین فیلم‌ها را تولید کردند و سینمای ایران را به حرکت درآوردند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران عنوان کرد: نخستین سالن‌های سینمای ایران را ارامنه احداث کردند و صنعت سینما مدیون آنها است و در عرصه‌های هنری، فرهنگی و ترویج موسیقی کلاسیک و ایرانی نقش داشتند.

وی یادآور شد: همبستگی بین ملت ایران و ارمنستان در خارج از مرزها نیز چنین است و علاقه دارم این ارتباطات به زبان فرهنگ، هنر و سینما باشد زیرا فرهنگ برای ارتباط بین‌ ملت‌ها بدون لکنت است.

ایوبی تصریح کرد: مرزها مهم هستند ولی هنر و فرهنگ مرز نمی‌شناسد و به راحتی می‌توانیم از پرچین‌ها و دیوارها عبور و به گذشته یکی بودن خود برسیم. امروز جهان به چنین الگویی احتیاج دارد.

وی با بیان اینکه ارامنه ارمنستان و ایران در هر کجا سفیران مهر دو ملت هستند، گفت: بسیاری از کشورها که تصاویر نادرستی از ایران دارند. ارامنه تلاش می‌کنند که تصویر درستی از ایران بدهند و شاهد روحیه همدلی، همزیستی و فراتر از آن مسالمت‌آمیز در آنها هستیم.

خبرنگار ایمن سادات موسوی نژاد
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.