خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بگلریان: ارمنیان فرهنگ ایرانی را به اقصی نقاط دنیا معرفی کردند

نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی گفت: باید تشعشع فرهنگ مشترک ایرانیان و ارمنیان را به منصه ظهور برسانیم و جلوه‌گر باشیم زیرا سابقه دیرین تاریخی بین ایرانیان و ارمنیان در گستره‌های اجتماعی، سیاسی و جغرافیایی یک سلسله به هم پیوسته از دوستی، مودت و آفرینندگی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، روبرت بگلریان در نشست میراث ارامنه که همزمان با افتتاح نمایشگاه عکس کلیساهای ارامنه در ایران با هنرمندی ابراهیم خادم بیات از پیج اینستاگرام کمیسیون ملی یونسکو ایران پخش شد، اظهار کرد: بونسکو گهواره فرهنگ در عرصه‌های مختلف جهان است و تاریخ و هویت ایرانیان و ارمنیان در طول تاریخ با یکدیگر عجین بوده است.

وی عنوان کرد: فرهنگ و تمدنی ارامنی‌ها و ایرانیان اشتراک زیادی دارد و دولتمردان ایران در حفظ این آثار کوشیده اند. تلاطم گسترده‌ای در دهه‌های گذشته در خاورمیانه شاهد هستیم و دیدیم در کشورهای همسایه مسیحیان و دیگر ادیان یا منکوب و سرکوب شدند و یا مهاجرت کردند.

روبرت بگلریان

نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران به عنوان تمدن دوست‌خو و دوست‌پرور در منطقه کمک می‌کند، ابراز امیدواری کرد: تشعشع فرهنگ مشترک ایرانیان و ارمنیان را به منصه ظهور برسانیم و جلوه‌گر باشیم زیرا سابقه دیرین تاریخی بین ایرانیان و ارمنیان در گستره‌های اجتماعی، سیاسی و جغرافیایی یک سلسله به هم پیوسته از دوستی، مودت و آفرینندگی است.

وی یادآور شد: آنچه ارمنیان و ایرانیان را پیوند می‌دهد علاوه بر ریشه‌های تاریخی آن، ویژگی‌های انسانی است که در ادیان و فرهنگ مشترک ما وجود دارد.

بگلریان افزود: همزیستی ما مسالمت‌آمیز نیست بلکه ملاطفت‌آمیز است. نمود آن در عملکرد حکومت‌ها و دولت‌ها مشاهده می‌شود. از هموطنان ایرانی مسلمان و دیگر ادیان در طی تاریخ آموختیم که به چه صورت این دوستی را پرورش دهیم زیرا این آثار تاریخی نماد و نمود جلوه این دوستی‌ها است.

وی با بیان اینکه بیماری کرونا مانعی در زمینه گسترش و توسعه برنامه‌ها ایجاد کرده است، بیان داشت: فراموش نکنیم ارمنیان در عین حال که فرهنگ ایرانی را به ارمنیان و اقصی نقاط دنیا شناساندند، آثار هنری و اشعار مانند باباطاهر و خیام را به سبک رباعی ترجمه کردند و درباره شاهنامه ید طولایی وجود دارد.

نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نباید نگران بود حوزه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی وجود ندارد بلکه در حوزه‌های عکس و موسیقی تنوع و تعدد زیاد است.

خبرنگار ایمن سادات موسوی نژاد
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.