خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

انقلاب اسلامی، انقلابی برای آینده ملت‌های مسلمان است

شیخ نعیم قاسم:

معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان تأکید کرد: انقلاب تحت رهبری امام(ره) محدود به دوران معاصر نبوده و به آینده ملت‌های مسلمان نیز تعلق خواهد داشت.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، به مناسبت سی و دومین سالگرد عروج ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره)، رایزنی فرهنگی کشورمان در لبنان مراسمی را با عنوان «فجر امت در پرتو خورشید»، با حضور بیست و پنج نفر از اندیشمندان برجسته فرهنگی، مذهبی و سیاسی جهان اسلام، به صورت حضوری و وبیناری در بیروت برگزار کرد.

در این مراسم که به ریاست ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد؛ از شخصیت‌ها و فرهیختگانی که درباره امام خمینی(ره) آثاری تألیف کرده بودند، تجلیل و قدردانی شد.

در این مراسم همچنین از کتاب «رسائل الی روح الله» (دلنوشته‌هایی به روح‌الله) رونمایی و به برگزیدگان بهترین نامه به امام، نیز جوایزی اهدا شد. اجرای سرود و خواندن اشعاری با موضوع ارتحال امام و پخش چند ویدیو کلیپ پیرامون سیره و زندگی ایشان، از جمله برنامه‌های این مراسم بود.

در این مراسم جمعی از اندیشمندان و علمای مقاومت، به صورت حضوری و مجازی درباره ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های امام خمینی (ره) سخنرانی کردند.

این مراسم که با سخنان عباس خامه یار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان آغاز شد، همزمان از چندین شبکه تلویزیونی و نیز شبکه‌های اجتماعی، به صورت زنده پخش شد.

شیخ نعیم قاسم: امام خمینی(ره) رهبری منحصر به فرد با پیام و اهدافی منحصر به فرد بود

معاون دبیر کل حزب الله طی سخنانی در این مراسم گفت: انقلاب امام خمینی(ره) محدود به جغرافیای مشخصی نبود، زیرا این انقلاب از ایران آغاز و به مناطق مختلف جهان رسید.

شیخ نعیم قاسم افزود: انقلاب اسلامی همچنین تنها محدود به دوران معاصر نبوده بلکه انقلابی برای آینده ملت‌های مسلمان است؛ امام رهبری ،منحصر به فرد با پیام و هدفی منحصر به فرد یعنی احیای اسلام ناب، بود.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه با اشاره به آیه شریفه «وما ارسلناک الا رحمه للعالمین» تأکید کرد: انقلاب امام از جغرافیای ایران آغاز شد، اما اندیشه و ارزش‌ها و پیام این انقلاب برای همه انسانیت بود.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه سخنان خود به حمایت امام خمینی(ره) از مسئله فلسطین پرداخت و تأکید کرد: امام خمینی(ره) در مرحله‌ای حساس و نقطه عطف تاریخی، مقاومت را در فلسطین و لبنان فعال کرد، چرا که سال ۱۹۸۷ سالی بود که توافقنامه کمپ دیوید امضا شد، در حالی که انقلاب ایران یک سال بعد، یعنی سال ۱۹۷۹ پیروز شد و معادلات را تغییر داد.

شیخ نعیم قاسم در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، معادلات منطقه‌ای تغییر کرد. امام خمینی آغازگر مرحله‌ای بود که اسرائیل در آن خوار و ذلیل شد و این گونه بود که ضعف را به قدرت، سستی را به امید و شکست را به پیروزی تبدیل کرد.

شیخ نعیم قاسم در پایان سخنان خود تأکید کرد: امروز ما به شرایطی رسیده‌ایم که قدرت بازدارندگی و مقابله با اسرائیل را داریم. این رژیم می‌داند که قدرت ما روز به روز در حال افزایش است. ما همیشه هوشیاری و توانایی خود برای مقابله با دشمن را افزایش می‌دهیم تا پرچم آزادی لبنان و منطقه همواره برافراشته بماند.

خامه یار: حاکمیت، آزادی، کرامت و پیروزی‌های پیوسته را مدیون امام(ره) هستیم

عباس خامه یار، رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان در این مراسم، گفت: امروز ما حاکمیت، آزادی، کرامت و پیروزی پیوسته خود را مدیون امام خمینی (ره) هستیم. انقلاب امام خمینی(ره)، به انقلابی ماندگار تبدیل شد.

خامه یار تأکید کرد: امام خمینی پیشوایی جسور، دلیر، و ثابت قدم بود که با اعتقاد و ایمانی راسخ نزد ملت خود آمد و به آنها آموخت که ایمان و اعتقاد و ارزشهای اسلامی قدرتمندترین سلاح در برابر استبداد و مستکبران است.

شهردار منطقه غُبیری بیروت: اندیشه‌های امام(ره) الهام بخش فعالیت‌های شهرداری غبیری است

معن خلیل، شهردار منطقه غبیری سخنران بعدی این مراسم گفت: اندیشه‌های امام خمینی الهام بخش فعالیت‌های شهرداری غبیری بوده چرا که اندیشه‌های امام به ویژه در زمینه توسعه شهری، می‌تواند نقش تأثیر گذاری بر شرایط کنونی لبنان داشته باشد.

خلیل تأکید کرد: مکتب امام(ره)، مکتبی است که روند حرکت بسیاری از رهبران و مجاهدان مقاومت را ترسیم کرد.

ابراهیمی ترکمان: ویژگی اصلی امام خمینی(ره) درک مأموریت رسیدن به کمال است

در ادامه ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به ایراد سخن پرداخت.

وی مهمترین ویژگی امام خمینی را دستگیری از دیگران در راستای نیل به کمال خواند و گفت: امام خمینی(ره) از یک جامعه دستگیری کرد و این کار در امتداد کار انبیاء الهی است. دستگیری عمومی و دستگیری از جامعه، دستگیری سیاسی از آنانی که توان ستاندن حق جمعی را ندارند، کار هر کسی نیست بلکه نیازمند مقبولیت و محبوبیتی است که اگر نباشد هرگز این دستگیری اتفاق نمی‌افتد.

ابراهیمی ترکمان امام خمینی را رهبری تکلیف‌مدار خواند و گفت : این تکیلف همانا گرفتن دست جامعه اسلامی بود. جامعه­‌ای که سالها بود کسی از آنها دستگیری نکرده بود. امروز این دستگیری بر عهده رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای است. در همین چند روز پیش برکات ارزشمند این دستگیری‌های خالصانه را در غزه دیدیم .

شیخ ماهر حمود: امام خمینی(ره) احیاگر رویکرد اسلامی در عصر معاصر بود

شیخ ماهر حمود، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مقاومت در سخنرانی خود در این مراسم تأکید کرد: باوجود گذشت سی و دو سال از ارتحال امام خمینی، این شخصیت با انقلاب خود و با برپایی نظامی سیاسی به شخصیتی ماندگار تبدیل شد، گویی که ایشان اکنون در کنار ما حضور دارد.

ماهر حمود با اشاره به حمایت‌های بی وقفه امام خمینی(ره) از مسئله فلسطین و تأثیر مواضع امام در تقویت ملت فلسطین در مقابله با دشمن صهیونیستی گفت: بی شک هر گونه پیروزی که در غزه و فلسطین محقق ‌شود در واقع یک پیروزی برای امام خمینی رقم خورده است، چرا که مسئله فلسطین و مقاومت و قدس بخش مهمی از اندیشه و زندگی و حتی فتواهای امام را تشکیل می‌دهد.اضافه بر این که، این مسئله به عنوان مسئله شماره یک در رأس اولویت های امام قرار داشت.

دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مقاومت در ادامه تأکید کرد: امام خمینی محدود به قشر خاصی نیست. امام خمینی شخصیتی سیاسی و جهانی و احیاگر رویکرد اسلامی در عصر معاصر بود.

وی افزود: دشمنان با توطئه‌های خود، امام خمینی و اندیشه‌های ایشان را محاصره کرده تا از صدور افکار وی به جهان اسلام ممانعت کنند؛ توطئه‌های دشمن با هدف جلوگیری از بهره بردن ملت‌های مسلمان از رهبری، بصیرت و روش نوآورانه و انقلابی ایشان صورت گرفته است. دشمنان اسلام با روش‌های گوناگون از جمله دامن زدن به اختلافات مذهبی و دروغ پراکنی‌ها و توصیف انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک انقلاب مذهبی و ملی با اهدافی مشکوک،؛ علیه امام و انقلاب اسلامی توطئه کرده‌اند.

حمود خطاب به جنبش اخوان المسلمین نیز گفت: اکنون لحظه تغییر و تحول فرا رسیده است. توصیه می‌کنیم که این جنبش اصیل(اخوان المسلمین)، در راستای تجدید رویکرد خود، از رویکرد السنوار، محمد الضیف، ابوعبیده، فتحی الشقاقی، زیاد نخاله و اسماعیل هنیه و دیگر برادران آنها الگو برداری کند.

رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمین: امام خمینی(ره) وحدت اسلامی را محقق کرد

شیخ غازی حنینه، رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمین در ادامه این مراسم گفت: امام خمینی (ره) تنها یک روحانی یا شخصیت دینی عادی نبود، ایشان در تمامی ابعاد شخصیتی، ارزشی، اخلاقی و فکری گام‌هایی فراتر از مرزها برداشت.

وی با بیان اینکه امام نخستین شخصی بود که عنوان وحدت اسلامی را به کار برد، تأکید کرد: امام خمینی با شجاعت منحصر به فرد وحدت اسلامی را به دور از خط و خطوط و مرزبندی‌ها میان شیعه و سنی محقق ساخت.

شهردار تهران: موضع گیری‌های امام معادلات سیاسی را به نفع فلسطینی‌ها رقم زده است

پیروز حناچی، شهردار تهران نیز با بیان اینکه مسائل مهم جهان اسلام از جمله مسئله فلسطین و حمایت از مستضعفان از دغدغه های همیشگی امام خمینی(ره) بود، تأکید کرد: ابتکار عمل امام خمینی در نام‌گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس معادلات سیاسی را به نفع فلسطینی‌ها رقم زده است، زیرا که این روز به فرصتی برای جلب حمایت جهانی جهت مقابله با رژیم اشغالگر صهیونیستی و حمایت از مسئله عادلانه فلسطین تبدیل شد.

شیخ زهیر جعید، هماهنگ کننده جبهه العمل الاسلامی؛ زاهر الخطیب، دبیر کل سندیکای کارگران لبنان؛ شیخ بلال شعبان، دبیرکل جنبش توحید اسلامی لبنان؛ ناصر قندیل سردبیر روزنامه «البناء»؛ طلال حاطوم، عضو دفتر سیاسی جنبش امل؛ معن بشور، دبیرکل سابق کنفرانس قومی عربی ؛ شیخ عبدالله جبری، دبیرکل جنبش امت لبنان و سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.