خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

استعفای اسقف اعظم مونیخ، زلزله در ارکان کلیسای کاتولیک

کاردینال راینهارد مارکس اسقف اعظم مونیخ در واکنش به سوء استفاده های جنسی در کلیسای کاتولیک با ارسال نامه ای به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان خواستار موافقت وی با کناره گیری از تمام مقام های کلیسائی خود شد. وی دو سال پیش خواستار پایان دادن به رسوائی‌های جنسی شده بود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، رسانه‌های آلمانی با انتشار خبر استعفای کاردینال راینهارد مارکس اسقف اعظم مونیخ، آن را قابل احترام و در عین حال زلزله‌ای بزرگ در کلیسای کاتولیک دانستند. در پرونده‌های مربوط به صدها مورد سوء استفاده و آزار جنسی در کلیساها تاکنون از کاردینال مارکس به عنوان روحانی بلندپایه‌ای یاد شده بود که بر پایان دادن به پنهانکاری و اصلاح کلیسا پافشاری می‌کرد.

کاردینال راینهارد مارکس در نامه خود خطاب به پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان نوشته است: «انگیزۀ اصلی اقدام من پذیرش مسئولیت در برابر فاجعه سوء استفاده‌های جنسی چند دهه اخیر در کلیسا است». اشپیگل آنلاین می‌نویسد که اسقف اعظم مونیخ قرار است در روزهای آینده در یک کنفرانس خبری توضیحات بیشتری درباره استعفای خود بدهد.

اسقف اعظم مونیخ پیش تر سال‌ها اسقف شهر تریر در آلمان بوده است. مقام‌های بلندپایه کلیسای کاتولیک در برابر تصمیم کاردینال مارکس واکنش‌هائی توام با احترام و حیرت نشان دادند.

واکنش‌های بهت زده

گئورگ بتسینگ رئیس کنفرانس اسقف‌ها اعلام کرد که مارکس تصمیم خود را پیش تر با او در میان نهاده و وی به این تصمیم احترام می‌گذارد.

کاردینال مارکس از ستون‌های اصلی کنفرانس اسقف‌های آلمان است که دارای نفوذی جهانی است. به این دلیل به گفته بتسینگ تصمیم او تاثیر عمیقی بر کلیسای کاتولیک در خارج از آلمان خواهد گذاشت.

رئیس کنفرانس اسقف‌ها در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر کرد با اشاره به سوء استفاده‌های جنسی در کلیسا نوشت: «این جنایت در واقع نقاط ضعف سیستماتیک کلیسا را آشکار ساخت که نیازمند پاسخ‌های روشمند نیز هستند. تعقیب قضائی موضوع و جا به جائی‌های اداری کافی نیستند».

هانس زولنر، عضو کمیسیون حفاظت از کودکان که به دستور پاپ تشکیل شده است، در واکنش به استعفای اسقف اعظم مونیخ به خبرگزاری آلمان گفت: «کاردینال مارکس نشان داد که پیام و اعتبار کلیسا و مسئولان آن مهم تر از موقعیت های شخصی است. این اقدام شایسته احترام زیاد است».

بنیادی برای کمک به قربانیان

توماس اشترنبرگ، رئیس کمیته مرکزی کاتولیک‌های آلمان مقام کلیسائی دیگری بود که در برابر کناره گیری اسقف اعظم مونیخ واکنش نشان داد. وی در تماس با روزنامه راینیشه پست گفت: «من به شدت تکان خورده‌ام. اینجا آدمی خود را قربانی می‌کند که گناهکار نیست».

از دید اشترنبرگ کاردینال مارکس تاکنون برای بازنگری فاجعه سوء استفاده‌های جنسی در کلیسا خدماتی انجام داده که بسیار مهم و ارزنده بوده‌اند. اشپیگل آنلاین به نقل از اشترنبرگ نوشت: «اسقف اعظم مونیخ تقریبا همه دارائی خود را وقف بنیادی برای کمک به قربانیان سوء استفاده ‌های جنسی کرده است».

تاثیر اعطای صلیب افتخار آلمان

صلیب افتخار آلمان که یکی از مهم ترین نشان های دولتی این کشور است در ماه آوریل امسال به کاردینال راینهارد مارکس اسقف اعظم مونیخ اعطا شد. اما این اقدام به خاطر رسوائی سوء استفاده های جنسی در کلیسای کاتولیک انتقادهای شدیدی را برانگیخت، تا آنجا که کاردینال مارکس از دریافت نشان خودداری کرد.

به گفته رئیس کمیته مرکزی کاتولیک های آلمان این انتقادها بر کاردینال مارکس تاثیر مخربی داشت و او را به کناره گیری از مقام های کلیسائی خود ترغیب کرد. کاردینال مارکس علاوه بر اسقف اعظم مونیخ اسقف یک حوزه کلیسائی دیگر در جنوب آلمان نیز هست و پیش تر سال ها در مقام اسقف شهر تریر قرار داشته است.

توماس شولر، کارشناس امور حقوقی کلیسا از اقدام کاردینال مارکس به عنوان عمل مستقلی یاد می کند که می تواند محک سنجش مسئولیت اسقف های دیگر باشد. او گفته است: «کاردینال مارکس با این قدم قابل توجه از یک سو مسئولیت شخصی خود را به خاطر غفلت هایش در مقام اسقف تریر و اسقف اعظم مونیخ و فرایزینگ پذیرفت و از سوی دیگر نشان داد که کلیسا به نقطه مرگ نرسیده است. او آرزو می کند که دیگران نیز مسئولیت سکوت و مدارای خود را بپذیرند و سرانجام کلیسا اصلاح بنیادی شود».

بی اعتباری اسقف کلن

در ماجرای صدها مورد سوء استفاده جنسی از کودکان و نوجوانان در کلیسای کاتولیک آلمان، تاکنون پای کاردینال ولکی اسقف کلن بیش از همه به میان کشیده شده و رسانه‌های آلمان درباره مدارای او با کشیش های متهم بسیار نوشته اند. او متهم به دخالت مستقیم در سوء استفاده های جنسی نیست، اما به خاطر این مورد انتقاد قرار گرفته که بیش از یک سال گزارشی را در تایید این رسوائی بزرگ از افکار عمومی پنهان کرده بود.

با این که یک گزارش کارشناسی مستقل از اسقف کلن رفع اتهام کرده است، او اعتبار خود را به شدت از دست داده و هزاران عضو ظرف دو سال اخیر کلیسای کلن را که دومین نهاد کلیسائی مهم جهان است ترک کرده‌اند.

کلیسای کاتولیک تاکنون از صدها قربانی سوء استفاده های جنسی عذرخواهی کرده و به آن ها غرامت پرداخته است، اما افکار عمومی به این اکتفا نمی کند و خواستار تعقیب قضائی کشیش های مجرم است.

به گفته «پتر برند هاگنکورد» یکی از مقام های بلندپایه کلیسای کاتولیک در آلمان استعفای اسقف اعظم مونیخ دارای اهمیت جهانی است و چه بسا پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان را به تسریع روند اصلاحات در کلیسا ترغیب کند.

وی گفته است: «کاردینال مارکس اسقف اعظم مونیخ یک روحانی معمولی نیست».

منبع RFI
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.