خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رپورتاژ آگهی| جاذبه های دیدنی در استان گلستان

استان زیبا و سرسبز گلستان در شمال ایران و در امتداد رشته کوه البرز و دریای خزر قرار گرفته است . از این رو دارای طبیعتی شگفت انگیز و آب و هوایی بسیار مطبوع است .

سرویس بازار ردنا (ادیان نیوز) – استان زیبا و سرسبز گلستان در شمال ایران و در امتداد رشته کوه البرز و دریای خزر قرار گرفته است . از این رو دارای طبیعتی شگفت انگیز و آب و هوایی بسیار مطبوع است . این سرزمین تاریخ و تمدنی بسیار غنی دارد و در گذشته ایالت گرگان و پس از آن ، استرآباد نامیده می شد و در اواخر سال ۱۳۱۶ شمسی گرگان نام گرفت . این استان تا سال ۱۳۷۶ بخشی از استان مازندران بود ، اما بعد از آن تاریخ به استانی مستقل تبدیل شد و شهر گرگان به عنوان مرکز این استان انتخاب شد.

باید افزود استان گلستان دارای چهارده شهرستان و بیست و شش شهر است و جمعیتی بالغ بر دو میلیون نفر را در خود جای داده است . طبیعت زیبا ، آب و هوای مطبوع و امکانات رفاهی و تفریحی متنوع این استان سبب شده سالانه گردشگران بسیاری از آن دیدن کنند و محو اینهمه شگفتی شوند . در ادامه با ما همراه باشید تا به گوشه و کنار این استان سر بزنیم و زیبایی های آن را بشناسیم:

تاریخچه استان گلستان

در ابتدا شما را با تاریخچه مختصری از استان گلستان در تور طبیعت گردی  آشنا می کنیم . همانطور که گفتیم این سرزمین ، دارای تاریخی پر فراز و نشیب و تمدنی هزاران ساله است . از این رو در هر گوشه ای از این استان با آثار تاریخی متعددی روبرو خواهید شد . جالب است بدانید در کتیبه‌های هخامنشی و سنگ نوشته داریوش در بیستون ، از این سرزمین نام برده شده و آن را ورگانه می نامیدند . همچنین در برخی متون تاریخی و نوشته‌های پهلوی از آن تحت عنوان گورکان یاد شده است و برخی تاریخ ‌نگاران آن را هیرکانی می‌ نامند . باستان شناسان بر این باورند که تاریخ این سرزمین ، ریشه در هفت هزار سال پیش دارد ، و در غار کیارام نشانه ‌هایی از زندگی انسان در دوران پارینه سنگی یافت شده است .

منطقه گرگان شش هزار سال پیش تمدن آریایی‌ و قبل از آن را در خود جای داده بود و به دنبال کاوش های متعدد باستان شناسان در تورنگ‌ تپه ( حوالی شهر گرگان ) نشانه هایی از وجود روستاهای پرجمعیت دیده شده است و این نشانه ها گویای آن است که این روستا ها آباد و دارای شبکه آبیاری نیز بوده اند . و دانش و تمدن اجدامان را به رخ می کشند .

این سرزمین تفرجگاه برخی از پادشاهان اشکانی بوده و معمولا آنها در فصل بهار و تابستان به این منطقه خوش آب و هوا کوچ کرده و به شکار می پرداختند . و در این سلسله ساختن دیواری بزرگ که به سد سکندر معروف شد ، آغاز گردید . و ادامه ساخت آن به دوران  ساسانیان موکول شد .  سد سکند بعد از دیوار چین بزرگ‌ترین دیوار دفاعی جهان است که البته در دهه های گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته و رو به ویرانی است .

درباره موقعیت جغرافیایی این استان باید افزود گلستان از شمال با جمهوری ترکمنستان و از غرب با استان مازندران و دریای خزر همسایه است و جنوب این استان به سمنان و شرق آن نیز به استان خراسان شمالی منتهی می گردد .

استان گلستان حدود بیست و دو هزار کیلومترمربع وسعت دارد و سی و سه درصد از مساحت کل کشور را در بر گرفته است . کوه زیبای شاهوار با ارتفاع سه هزار و سیصد و بیست متر در جنوب غربی این استان واقع شده و بلندترین ارتفاعات این استان محسوب می گردد .

طبیعت زیبای استان گلستان

آبشار زیبای کبودوال

بر اساس مطلب سایت سفر باتو ، استان گلستان دارای آبشارهای خروشان فراوانی است که هر کدام طبیعتی زیبا را پدید آورده اند و در زمره جاذبه های دیدنی و پرطرفدار این استان قرار گرفته اند . در میان همه آن ها آبشار کبودوال دارای شهرت فراوانی است . کبودوال که در فاصله چهار کیلومتری از جنوب شهرستان علی‌ آباد کتول و در میان جنگل‌های انبوه پنهان شده است و اطراف آن را طبیعتی سرسبز و خیره کننده در بر گرفته است . آب آبشار کبودوال خروشان و بسیار زلال است و در فصل گرم سال گردشگران بسیاری را به سمت خود می کشاند .

آبشار آق سو در پارک ملی گلستان

این آبشار زیبا در پارک ملی گلستان قرار دارد و طبیعتی سرسبز و خیره کننده اطراف آن را احاطه کرده است . پارک ملی گلستان نخستین منطقه ای است در ایران عنوان پارک ملی را کسب نموده است . از امتیازات این منطقه وجود گونه های متنوع گیاهان و جانوران است و وجود آبشار آق سو  جذابیت این منطقه را چندان برابر نموده است . مطالب در مورد تهران را نیز بخوانید.

آبشار زیارت

این آبشار در فاصله هجده کیلومتری از شهر گرگان و در نزدیکی روستایی به نام زیارت واقع شده است از این رو حین اقامت در شهر گرگان در زمان کوتاهی به آن می رسید . این منطقه سراسر سبز و زیباست و می بایست بازدید از آن را در الویت برنامه های خود قرار دهید . آبشار زیارت در مسیر یکی از شعبات فرعی رودخانه خاصه رود واقع شده و مناظری زیبا را خلق نموده است  .

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.