خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اقلیت‌های دینی کشور آماده حضور در میعادگاه انتخاب

انتخابات به عنوان مظهر اراده ملی، از عرصه‌هایی است که همه ایرانیان از جمله اقلیت های دینی غیرمسلمان شرکت حداکثری و آگاهانه در آن را ضروری و از وظایف شرعی، ملی و انقلابی می دانند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، اقلیت های دینی در ۴۲ سال اخیر در برهه های مختلف اعم از دوران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و همچنین در انتخابات متعدد همواره دوشادوش دیگر هموطنان خود حرکت و نقش آفرینی کرده اند.

اما روز جمعه ۲۸ خرداد ماه موعد دیگری برای نمایش عظمت و اقتدار ملی است تا با حضور عمومی پای صندوق های رای، وحدت تمامی گروه ها و اقشار مردم ایران به رخ دشمنان کشیده شود.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران روز جمعه همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، اولین میان‌دوره‌ای یازدهمین مجلس شورای اسلامی و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار خواهد شد.

در همین پیوند، اقلیت های دینی با توجه به تلاش رسانه های خارجی و بدخواهان خارج نشین برای کاهش اشتیاق مردم به حضور در انتخابات، سایر همکیشان خود را به همراهی با دیگر هم میهنان برای تداوم جریان سازندگی کشور و سهیم شدن در آینده پرافتخار میهن از طریق انتخاب یک رییس جمهوری مقتدر فرامی خوانند.

رییس انجمن آشوریان استان البرز در این خصوص می گوید: آشوریان به عنوان بخشی از ملت ایران در تعیین سرنوشت کشور ، خود را سهیم و شریک می دانند و فعالانه در این حماسه با همدلی و همبستگی در انتخابات شرکت می کنند.

به بیان گورگیز اورشان، آشوری ها همانند اقشار مختلف مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا ها وظیفه ملی خود می دانند به یاوه گویان دشمنان این مرز و بوم پاسخ دهند و مردم ایران اعم از مسیحی، شیعه و سنی همه یکدل یکصدا به رهبر انقلاب لبیک می گوییم و منتظر فرمان رهبر هستیم.

وی می افزاید: جامعه مسیحیان آشوری و کلدانی ایران همراه ملت شریف ایران در همه بزنگاه های مهم تاریخی از امنیت و آرامش و سلامت اجتماعی صیانت کرده است .

اورشان تاکید دارد: پیروان اقلیت های مختلف مذهبی در نظام اسلامی همراه مردم هستند تا در کنار آنان برگ زرین دیگری را از افتخارات وحدت و انسجام رقم زنند.

رییس انجمن آشوریان استان البرز معتقد است: در ایران اسلامی بارها شاهد بودیم رویکرد مثبتی به اقلیت ها وجود داشته و با همراهی هایی که در این زمینه بوده بسیاری از مشکلات مرتفع شده است..

همچنین کشیش کلیسای شرق آشوری در ایران با اشاره به انتخابات پیش رو می گوید: آشوریان با حضور حداکثری خود در انتخابات ۲۸ خرداد ماه ، صیانت از آرمان های انقلاب اسلامی و تبعیت از رهبر معظم انقلاب را به نمایش می گذارند.

“آشور تمرس سنگر” برطرف کردن مشکلات اقتصادی را با توجه به تحریم ها از جمله مواردی می داند که رییس جمهوری آینده باید با قدرت اجرایی بالا به این مطالبه عمومی پاسخ دهد.

وی می گوید: به عنوان یک روحانی، این افتخار را دارم در مورد آینده کشور عزیزمان ایران که انتخابات ریاست جمهوری در آن به شکل آزاد برگزار می شود، به همگان توصیه کنم شرکت پرشور و حداکثری در انتخابات دشاته باشند تا دشمنان خارجی و دولت های متخاصم نا امید شوند.

کشیش کلیسای شرق آشوری در ایران با بیان این که ما خود را اقلیت نمی دانیم بلکه ایرانی تبار هستیم و در انتخابات همپای سایر قشرها حماسه خلق خواهیم کرد، معتقد است: حضور حداکثری مردم در انتخابات نمایش صف ها نیست بلکه تجمع افکار است، یعنی مردم بتوانند فکر کنند و انتخاب درست انجام دهند .

تمرس سنگر که خود را فرزند انقلاب اسلامی می داند، به عنوان یک ایرانی ارائه برنامه عملی برای رفع مشکلات را به نامزدهای ریاست جمهوری توصیه می کند.

اما در استان یزد که بیشترین شمار هموطنان زرتشتی را در بر دارد، پیروان این اقلیت دینی شرکت د انتخابات را حق شهروندی خود می دانند و بر استفاده از این حق تاکید دارند.

یکی از اعضای انجمن زرتشتیان استان یزد با بیان این که خدمت به کشور و شرکت در انتخابات وظیفه هر ایرانی است ، تصریح دارد: از این رو از سوی بزرگان و موبدان به پیروان اشو زرتشت تاکید شده که این وظیفه شرعی و اخلاقی را به جا آورده و از این حق قانونی و شهروندی خود استفاده کنند.

سهراب فیروزفر ادامه می دهد: لذا زرتشتیان مانند سایر هموطنان این آمادگی را دارند که در رویداد مهمی مانند انتخابات مشارکت کنند و در نظرخواهی که از زرتشتیان انجام شده اکثر پیران این آیین در انتخابات ۲۸ خرداد شرکت می کنند.

وی می افزاید: ما نیز مانند سایر هموطنان عزیزمان برای دفاع از کیان ایران شهید داده ایم و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در رویدادهای مهم و تصمیم ساز مشارکت کرده ایم، رابطه میان زرتشتیان و مسلمان در یزد مثال زدنی است و همه به دنبال سربلندی این آب و خاک هستیم بنابر این از حقی که قانون جمهوری اسلامی برای ما مانند مسلمانان فراهم ساخته استفاده می کنیم.

دکتر شهریار مالی نیز پزشک فوق تخصص جراحی قلب و عروق از هموطنان زرتشتی در استان یزد است که وظیفه فرد فرد ایرانیان را حضور در انتخابات می داند و معتقد است: فرقی هم نمی کند که مسلمان، زرتشتی یا پیرو هر آیین دیگری باشید، چراکه همه ما را وطنی به نام ایران گرد هم آورده است.

دکتر مالی همچنین انتخابات این دوره در کشور را با توجه به تحولاتی که در سطح بین المللی در حال شکل گیری است، دارای حساسیت زیاد می داند و می گوید: زرتشتیان نیز مانند سایر ایرانی ها آماده مشارکت در این رویداد مهم سیاسی هستند.

:”اثرگذاری مشارکت مردم در هیچ رویدادی به اندازه انتخابات ملموس و محسوس نیست”، این را منوچهر ارغوانی رییس انجمن “همازور” زرتشتیان یزد می گوید و می افزاید: مشارکت گسترده مردم در رویداد مهم سیاسی مانند انتخابات نشانگر توجه مردم به اوضاع جامعه و تلاش برای بهتر شدن آن است، تا دولتی با پشتوانه قوی تشکیل و مشکلات را از مقابل روی مردم بردارد .

در همین حال در استان فارس، عضو هیات رئیسه انجمن زرتشتیان شیراز می گوید: زرتشتیان در انتخابات ۱۴۰۰ نیز مانند گذشته حضور چشمگیری خواهند داشت و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا با مشارکت حداکثری سرنوشت ایران زمین را به نیکی رقم بزنند.

به باور کتایون نمیرانیان، شرکت در انتخابات فارغ از اهمیت و تأثیر ملی، در روابط بین المللی و دیپلماسی کشور نیز تأثیرات غیرقابل انکاری دارد.

وی کاندیدای اصلح را فردی مدیر و مدبر مبی داند که بیشترین نقاط قوت برای تصدی مسئولیت خطیر ریاست جمهوری را دارد و باید کارآمدی، دلسوزی و صداقت را به عنوان مؤلفه های بنیادین داشته باشد.

نمیرانیان اضافه می کند: امید است دولت جدید هم مانند دولت های پیشین تمام تلاش خود را در مسیر احقاق حقوق اقلیت های مذهبی و اجرای سیاست های همسان سازی با رویکرد رعایت حقوق اقلیت ها و اکثریت ها به کار بگیرد.

در واپسین لحظات شمارش معکوس فرارسیدن روز انتخابات که سرنوشت دستکم چهار سال آینده کشور ر تعیین می کند، اقلیت های دینی در آذربایجان غربی هم آماده اند تا بار دیگر با حضور پرشور در این رویداد، حماسه خلق کرده و با تقویت انسجام ملی، برگ زرین دیگری بر کارنامه درخشان خود بیفزایند.

در همین پیوند، “خلیفه کل ارامنه آذربایجان” از عموم ارامنه آذربایجان و همه انجمن‌ها و نهادهای این خلیفه‌گری دعوت کرده است تا همدوش با دیگر هموطنان خود با حضوری عظیم در انتخابات، یک بار دیگر وحدت، همدلی و انسجام ملت غیور ایران را به جهانیان نشان دهند.

“اسقف اعظم گریگور چیفتچیان” در این باره می گوید: حضور گسترده در پای صندوق‌های رای، وظیفه ملی از جمله ایرانیان ارمنی بوده و تجلی وحدت و انسجام ملی، تجدید میثاق با آرمانهای حضرت امام خمینی (ره) و مشارکت در تعیین سرنوشت سرزمین پرافتخار ایران است.

کشیش کلیسای شرق آشور ارومیه هم انتخابات را فریضه دینی و حضور در این عرصه مهم را نماد همبستگی و یکپارچگی در کشور می داند.

“داریاووش عزیزیان” اظهار می کند: نباید مسایل حاشیه ای و ‌برخی اختلافات داخلی ذهن مردم را مشغول کرده و باعث زیر سوال رفتن انتخابات شود.

اما “ناهیرا میرزایی” عضو انجمن جوانان کلیسای حضرت مریم (س) ارومیه معتقد است: یک ایرانی هرگز فریب تبلیغات منفی دشمنان را نمی خورد؛ ایرانی در تمامی انتخابات و صحنه ها حضور داشته و این بار نیز حضور پرشوری خواهد داشت.

وی می گوید: ملت ایران از هر قوم و نژاد اعم از مسیحی و مسلمان، کرد و ترک و آشوری و ارمنی با حضور خود در پای صندوق های رای، یاس دشمنان را موحب شده و همدلی اقوام ایرانی را به نمایش می گذارند.

“ادیک مجنونیانس” پدر شهید ارمنی هم می گوید: روز ۲۸ خرداد حضور پرشور مردم درپای صندوق های رای پوچ‌ بودن تحلیل های خیالی دشمنان داخلی وخارجی را ثابت خواهد کرد.

این نظر را “شارلی انویه تکیه” نماینده مسیحیان آشوری کلدانی کاتولیک ایران در مجلس شورای اسلامی تایید می کند و می گوید: مشارکت مردم در انتخابات، علاوه بر اینکه در سرنوشت و تعیین مدیریت کشور نقش بسزایی دارد، سیلی محکمی بر صورت شیطان صفت کشورهای استعمارگر از جمله رژیم غاصب صهیونیستی و ابرشیطان بزرگ، دولت تروریستی آمریکاست.

“انویه تکیه” ادامه می دهد: کشور ما متکی به آرای مردم است علت اینکه دشمنان ملت ایران و طمع ورزان به این آب و خاک مقدس، طی چندین سال گذشته نتوانسته اند به این کشور و ‌آرمان های انقلاب و امام‌ راحل گزندی وارد کنند، حضور و ‌اراده و مشارکت مردم در صحنه های مختلف انقلاب بوده است.

در همین حال، رهبر کلیمیان ایران معتقد است: عدم شرکت در انتخابات ممکن است آسیب بزرگی وارد کند و فرد یا افرادی که توانایی کمتر دارند انتخاب شوند.

به بیان “خاخام یونس حمامی لاله‌زار”، نقش ما ساختن سرزمین خود است و نباید از این حق غافل شویم و طوری نباشد که چهار سال برای امروز افسوس بخوریم که چرا شرکت نکردیم یا درست انتخاب نکردیم بلکه باید به گونه‌ای باشد که چهار سال خوشحال باشیم که از امکانی که برای ما وجود داشت بهترین استفاده را انجام دادیم.

وی می افزاید: در شرایطی قرار داریم که به خصوص از نظر اقتصادی رضایت بخش نیست و در جنگ اقتصادی هستیم اما باید توجه کنیم آنچه باعث پیروزی ما در دفاع مقدس شد پیروی از رهبر معظم انقلاب و اتحاد مردم بود الان هم اگر به فکر منافع ملی هستیم راهی جز این وجود ندارد.

وعده ما ۲۸ خرداد پای صندوق‌های رای/ فراخوان اهل سنت

“حضور پرشور در انتخابات برای باطل کردن تبلیغات فراوان دشمنان که با هدف ایجاد موج ناامیدی در جامعه و کاهش مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خویش انجام می‌شود”، پیامی است که روحانیون اهل تسنن هم بر آن تاکید دارند.

شیخ محمدعلی امینی عضو هیات فتوای اهل‌سنت جنوب کشور می گوید: در این شرایط حساس که کشور مورد تهاجم فرهنگی، اجتماعی و به ویژه اقتصادی قرار گرفته است، مردم باید با وجود همه کاستی‌ها ، با حضور در انتخابات همراهی خود با نظام را به دشمنان نشان دهند.

علما و روحانیان سنی آستارا هم بر حفظ وحدت اسلامی و مشارکت حداکثری آحاد مردم در انتخابات ۲۸ خرداد ماه، به منظور اقتدار نظام اسلامی و استقرار دولتی قوی برای رفع مشکلات ملت تاکید کرده اند.

حجت الاسلام عبدالحمید مومنی امام جماعت مسجد جامع اهل سنت شیخ محله عنبران، وحدت فرقه های اسلامی را نشانه تاکید و تمرکز بر وجوه اشتراک مسلمانان دانسته و بر ضرورت روشنگری علما در خصوص تاثیرات مثبت حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای تاکید کرد.دارد.

شیخ عبدالواحد خواجوی امام جمعه اهل سنت شیراز هم بر ضرورت حضور پرشور و گسترده آحاد مردم در انتخابات پیش رو در ۲۸ خرداد سال جاری تاکید و اظهار می دارد: انتخابات مظهر اقتدار و عزت ایران اسلامی است و تودهنی محکم به دشمنان نظام، دین، انقلاب و کشور عزیزمان است.

شماری از علمای اهل سنت خراسان رضوی هم با اشاره به اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو، این حضور گسترده را باعث یاس دشمنان و ایجاد اقتدار برای نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی می دانند.

مولوی گل‌محمد مومن درس حوزه علمیه احناف خواف از جمله این روحانیون است که شرکت گسترده ایرانیان به ویژه اهل سنت در انتخابات پیش رو را بیانگر دلبستگی و امید و اعتماد آنها به نظام اسلامی می داند.

مولوی نورالله فرقانی امام جمعه خلیل آباد خواف هم با تاکید بر توجه به وصایای حضرت امام(ره) و در نظر داشتن صلاح کشور در این انتخابات، اظهار می کند: باید طبق آنچه بزرگان انقلاب فرموده اند، طوری عمل کنیم که به نفع نظام و جمهوری اسلامی باشد.

اما در بوشهر، ائمه جمعه و جماعات و طلبه‌های دینی اهل سنت استان اعلام کرده اند: اهل سنت همراه با ملت بزرگ و غیور ایران برای تحکیم عهد و پیمان و بیعت دوباره با رهبر معظم انقلاب با شکوه تر و پرشورتر از گذشته در انتخابات ۲۸ خرداد حاضر و حماسه دیگری خلق خواهد کرد.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری روز جمعه هفته جاری ۲۸ خردادماه به صورت همزمان برگزار می شود.

منبع ایرنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.