خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نگاه ابزار گرایانه به دین؛ بزرگترین چالش عصر جدید

رئیس اداره امور تبلیغ نخبگان بیان کرد:

عباس زاده گفت: نگاه ابزار گرایانه به دین بزرگترین چالش عصر جدید است که دینداری افراد را به چالش می کشاند در واقع تعریفی که از ایمان و دینداری دارند یک اشتباه استراتژیک می باشد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت الاسلام عباس زاده، رئیس اداره امور تبلیغ نخبگان در جلسه نشست تخصصی نخبگان تبلیغی با موضوع «ایمان و چالش‌های عصر جدید» که به همت اداره امور تبلیغ نخبگانی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در سالن مرکز آموزش‌های کاربردی برگزار شد، نگاه ابزار گرایانه به دین بزرگترین چالش عصر جدید دانست.

وی افزود: ایمان همان تصدیق و اعتقاد قلبی به باورها و آموزه‌های دینی می‌باشد و خدای متعال با کسانی که دارای چنین خصوصیتی هستند در قرآن به کرات از آیات: ان الذین آمنوا… و یا ایها الذین آمنوا… مورد خطاب قرار داده و حساب دیگری نسبت به دیگران باز کرده که با تطبیق رفتار و کردار خود با خطابات قرآنی زندگی هدفمند در دنیا و به دنبال آن در آخرت را تضمین کرده است.

حجت الاسلام عباس زاده بیان کرد: ایمان قابلیت کم و زیاد شدن را دارد و بحث تعمیق ایمان و باورهای دینی ناظر بر همین مقوله می‌باشد که رفتارهای فرد دیندار بخصوص در عصر جدید که پیشرفت و موفقیت‌های چشمگیر تکنولوژی به گونه‌ای دنیا را به خود جذب کرده که انسان‌های تک بعدی و به دور از معنویت نه تنها احساس نیاز به دین و معنویات نمی‌کنند و در خیلی از موارد به مخالفت هم می‌پردازند.

رئیس اداره امور تبلیغ نخبگان بیان کرد: در مناسبات جهان امروز معیار و ملاک سنجش برای آنها تجربه و منطق دو دو تا چهار تا می‌باشد و پایبندی به یک سری اصول اخلاقی و دینی را عقلانی نمی‌دانند. از طرفی پیوند دین با ساختارهای سنتی در جوامع سبب شده که زندگی در دنیای مدرن برای کسانی که دغدغه دین دارند همواره با چالش‌های جدی روبرو شود.

حجت الاسلام عباس زاده گفت: با عنایت به شرایط موجود ضرورت دارد با شناخت دقیق راهکارهای مؤثر در ایجاد تقابل دینداری با دنیای مدرن که از مهمترین و مؤثرترین گام‌ها با تلاش مضاعف در راستای گسترش و تقویت دینداری باشد.

وی با اشاره به نگاه ناصحیح مردم به دین اظهار داشت: نگاه ابزارگرایانه به دین بزرگترین چالش عصر جدید است که دینداری افراد را به چالش می‌کشاند. در واقع تعریفی که از ایمان و دینداری دارند، این است که در مقابل ایمان و تعبد به آن خواسته‌های افراد به طریق متافیزیکی باید برآورده شود و اگر پاسخی در مقابل خواسته خود نبیند دچار تزلزل و شک می‌شود و دینداری را تا جایی قبول دارند که گره ایی از مشکلات آنها باز کند.

رئیس اداره امور تبلیغ نخبگان در ادامه مطالب خود به موضوع «شعب ابی طالب» اشاره نمود و گفت: در آغاز بعثت، مسلمانان با چند عدد خرما در شعب ابی طالب زندگی مشقت باری را سپری کردند و هیچ تأثیری در کاهش ایمان و باورهای آنها به وجود نیامد و روز به روز ایمانشان قوی‌تر هم می‌شد، اگر همین اتفاق اکنون رخ می‌داد توقع انسان عصر جدید این است که خدا باید از پیغمبر و دینش حمایت کند و وجود این همه سختی را به راحتی نمی‌پذیرد.

حجت الاسلام عباس زاده بیان کرد: در دنیای امروز فهم عرفی از دین به معنای تفسیر شخصی، بحران اخلاقی فرا روی انسان، وجود نا ملایمات، عملکرد و رفتارهای نسنجیده برخی از متولیان امور دینی و وعده‌های بی تحقق مسئولین و به دنبال آن بیکاری و فقر مستقیم ایمان افراد را نشانه می‌رود.

وی در پایان اظهار داشت: مبلغان نخبه و تأثیر گزار باید واقعیت دین و دینداری را برای مخاطبان خود بیان کنند تا مسائل حاشیه‌ای وارد باورهای دینی افراد نشود و معیار و ملاک دینداری عملکرد اشخاص نباشد.

منبع مهر
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.