خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

توانمندسازی شیعیان، راهکار امام رضا(ع) برای مقابله با هجمه افکار انحرافی

استاد تاریخ دانشگاه اصفهان مطرح کرد؛

منتظرالقائم به سیل تهاجم فرهنگ مادی و غیراسلامی به جهان اسلام به ویژه افکار مانویان، مزدکیان، زرتشتی‌ها، مسیحیان و یهودیان در خراسان اشاره کرد و گفت: امام رضا(ع) در ابتدا باید شیعیان را به بلوغ تمدنی می‌رساندند و فرآیند توانمندسازی را طی می‌کردند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، استاد تاریخ و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، با بیان اینکه مأمون عباسی امام رضا(ع) را مجبور به انتقال از مدینه به شهر مرو کرد افزود: با توجه به تحقیقات صورت گرفته، امام رضا (ع) در جهت تقویت فرهنگی تشیع، موقعیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شیعیان طی دورانی که در ایران تشریف داشتند، تحول عظیمی ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) با فساد سیاسی حاکم مواجه بودند، ادامه داد: خلیفه عباسی به نام مأمون فرزند هارون الرشید به مساله عقلانیت بهای زیادی می‌داد و اهل گفتگو با ادیان مختلف بود و از همین رو اجازه داد که علوم و معارف ملت های دیگر در میان مسلمانان رواج پیدا کند و شاید یکی از اهداف او این بود که برای اهل بیت و خاندان پیامبر و مبانی اصلی اسلام رقیب سازی کند.

استاد تاریخ و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: سیل تهاجم فرهنگ مادی و غیراسلامی به جهان اسلام به ویژه در خراسان افکار مانویان، مزدکیان، زرتشتی‌ها، مسیحیان و یهودیان عارض شد و در واقع دلیل تشکیل مناظرات مأمون با امام رضا(ع) تضعیف موقعیت علمی امام بود.

وی خاطرنشان کرد: سیل تهاجم افکار الحادی و انحرافی میان مسلمانان و شیعیان وجود داشت و امام رضا(ع) می بایست شیعیان را توانمند می‌ساختند و فرآیند توانمندسازی را طی می‌کردند.

استاد تاریخ و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان اظهار داشت: امام رضا(ع) در ابتدا باید شیعیان را به بلوغ تمدنی می‌رساندند و این جز با تربیت نخبگان، عالمان و اندیشمندان ممکن نبود، با نگاه به فهرست شاگردان و یاران امام رضا در کتاب رجال طوسی از ۱۰۹ نفر نام برده شده که از این تعداد، تعداد زیادی ایرانی هستند.

وی گفت: امام رضا(ع) در خراسان هم محفل عمومی علمی و هم مناظراتی با اهل ادیان داشتند و هم جلساتی برای خاص شیعیان داشتند از این رو تلاش‌های این امام بزرگوار موجب بلوغ تمدنی در خراسان میان کل مسلمانان شد و موقعیت ادیان دیگر تضعیف و موقعیت مسلمانان تقویت گردید.

استاد تاریخ و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان اذعان کرد: همچنین راه برای تقویت امت گرایی و بلوغ تمدنی میان مسلمانان ایجاد شد و بیش از همه، شیعیان در این منطقه تقویت شدند.

وی افزود: با نگاه به فهرست تاریخ نیشابور که در سال ۳۸۸ هجری نوشته شده که از هزار و ۶۸۸ نفر در این کتاب نام برده شده که طی قرن اول تا چهارم هجری بین مردم نیشابور تعداد زیاد افرادی هستند که از مقام علمی امام رضا(ع) استفاده کردند و این حرکت موجب رشد تشیع شد.

منتظر القائم ادامه داد: از سوی دیگر موقعیت نخبگانی شیعیان قوی‌تر شد و یاران به لحاظ علم و دانش بالای امام(ع) تربیت شدند و این موضوع موجب توانمندسازی شیعیان شد.

وی خاطرنشان کرد: طی مناظرات امام رضا(ع) با ادیان دیگر روابط مناسبی به وجود آمد و برخی از ادیان دیگر مسلمان شدند و متوجه شدند که نمی‌توانند مقابل جبهه فرهنگی تشیع مقاومت کنند.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.