خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نگاه دیانه مورگان سکولار است/ جهاد بر اساس دیدگاه مورگان واژه نظامی است

استاد ادیان و عرفان گفت: نگاه دیانه مورگان سکولار است و کتاب او با نگاه و دیدگاه سکولار تألیف شده است. او بیان می کند که عضو هیچ دینی نیست.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، همایون همتی در نشست اسلام پژوهی در جوامع غربی با موضوع اسلام پژوهی دیانه مورگان که از طریق فضای مجازی پخش شد، اظهار کرد: حقیفت این است که بخشی از تحقیقات اسلام‌پژوهان روی اسلام معاصر متمرکز شده است و برای کسانی که در زمینه روابط و حقوق بین الملل، تحولات جهان اسلام کار می‌کنند این مباحث بسیار سرنوشت‌ساز است.

وی تصریح کرد: بخشی از فعالیت‌های اسلام شناسان معطوف به این امر شده است و اینکه اسلام در دوران معاصر چه تحولاتی داشته و در کجا قرار دارد و موضع آن نسبت به تحولات پسین و جنبش‌ها و تغییراتی که در تفسیر اسلام پدیده آمده چیست.

استاد ادیان و عرفان با بیان اینکه آنچه در دوره معاصر بر اسلام، مسلمانان و جوامع اسلامی می‌گذرد؛ مورد عنایت اسلام شناسان است، عنوان کرد: نیاز است دیدگاه‌های اسلام‌شناسان درباره زندگی پیامبر، ظهور اسلام و تحولات در طول تاریخ بررسی شود و بدانیم در دوره معاصر چه قضاوت‌هایی وجود دارد.

وی به کتابی از دیانه درباره اسلام معاصر اشاره کرد و افزود: این کتاب برای کسانی است که آغازگر مطالعات اسلامی هستند و کسانی که به مقطع کنونی اسلام و جوامع اسلامی توجه دارند؛ مفید است. باید دانست غربیان چگونه اسلام را بد می‌فهمند و چه ایراداتی بر ما وارد می‌شود و باید در این زمینه‌ها فکری کنیم یا تصحیح و دفاع جدید و نیرومند از اسلام به عمل آوریم.

همتی ادامه داد: برخی مسائل که حل شده و جواب داده شده هنوز برای غربیان تازه است و پرسش می‌کنند و بر آن ایستادگی و اصرار دارند که نشان می‌دهد که در این زمینه‌ها سخنان مسلمانان کافی نبوده و نیاز است در آن زمینه‌ها بیشتر کار شود.

وی با بیان اینکه نگاه دیانه مورگان سکولار است، بیان داشت: کتاب او با نگاه و دیدگاه سکولار تألیف شده است. او بیان می کند که عضو هیچ دینی نیست و می گوید: هرچند باور دارم که همه ادیان ارزش‌های مهمی به مؤمنان، یاران و طرفداران ارائه می‌کنند ولی من به هیچ ارزشی باور ندارم.

استاد ادیان و عرفان ادامه داد: او در کتابش می‌خواهد پرتویی بر اسلام به عنوان دین بیفکند و بنیادهای اسلام را معرفی کند و سبب فهم بهتر اسلام برای بی‌دینان و مؤمنان شود.

وی خاطرنشان کرد: نویسنده بیان می‌کند امروز پس از ۱۱ سپتامبر مسلمان مساوی تروریست و نام مسلمان با وحشت همراه است و دینی نیست که ۱۴۰۰ سال پیش شخصی به نام محمد(ص) آورده است بلکه دینی ستیزه‌گر، جنگ‌افروز و خشن است و به دنبال آن ترس و وحشت در جهان ایجاد می‌شود که مقصود گروه‌های خشونت‌طلب داعش، جیش العدل و … است و گروه‌هایی که غربیان و آمریکاییان ایجاد کردند و در جهان پراکندند و امروز آنها را به حساب اسلام می‌گذارند و اسلام و مسلمانان را خشونت طلب معرفی می‌کنند.

همتی عنوان کرد: آنها دست پرورده آمریکایی‌ها و غربی‌ها هستند ولی با کمال گستاخی به عنوان مسلمانان حساب کرده و اسلام را خشونت طلب و دین جنگ می‌دانند و معتقد است که در اسلام جهاد، تکلیف، مسئله ارتداد و اعدام است و آنها را به حساب خشونت طلبی و ستیزه‌گری اسلام می‌گذارند.

وی با بیان اینکه او در کتابش اسلام واقعی را همین موارد می‌داند و معتقد است اسلام از طریق کنش و عملی که مسلمانان ارائه می‌دهند به نمایش گذاشته می‌شود، اظهار کرد: آنچه می‌بینیم خشونت، تاریکی، جهل، خرافه و ستیزه گری است و به جز این اسلام را نمی‌شناسیم.

استاد ادیان و عرفان یادآور شد: اشاره‌ای به جنایت‌های غربی‌ها در فلسطین، افغانستان، یمن و هشت سال دفاع مقدس نشده که به عنوان مترسک و دلقک صدام را جلو انداختند و خودشان پشت آن موضع گرفتند و اسلام را دین بمب‌گذاری، تروریست و فلسطینیان را تروریست معرفی می‌کند.

وی افزود: از مسلمان دیوی کریه و عفریت ترسناک از غرب ساختند که باید به آن حمله کرد و غربیان نیز مسلمانان را مرتجع و قرون وسطایی معرفی می‌کنند و کتاب‌هایی که معرفی می‌کنند علیه اسلام یا قرآن یا پیامبر(ص) است.

همتی با بیان اینکه ما با ابتذال غرب مخالف هستیم، عنوان کرد: با شبیخون‌های ناجوانمردانه و مغول‌وار غرب و ارزش‌های خانمان برانداز، تبعیض و حق ستیزی مختلف مواجه هستیم و باید این تفکیک‌ها انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: عصر جاهلیت و خرافه باوری در اسلام وجود داشت و ارزش‌های اخلاقی مانند شجاعت و مروت برای عرب‌ها مهم بود و صفت قهرمانانه می‌دانستند و اسلام از نظر مسلمانان چند اعتقاد اصلی دارد که از جمله آنها عقیده به یگانگی خدا، فرشتگان و کتاب‌های وحیانی است.

استاد ادیان و عرفان عنوان کرد: واژه عبد به معنای برده و خدمتکار است و عبادت از مسلمانان خواسته شده و به تعالی و تنزیه خداوند در اسلام اشاره می‌کند و تصویری قرآن از خداوند ارائه می‌دهد و به اسماء پروردگار اشاره می‌کند.

وی افزود: بر اساس موضع قرآن نسبت به انجیل می‌خواهد به آتش خصومت، جدایی و بیگانگی بین مسلمانان و مسیحیان دامن بزند.

همتی با بیان اینکه قرآن کلام خدا است و بر اساس مسئله وحی مطرح شده است، گفت: قرآن وسیله تذکره، یادآوری، هدایت، دلیل، راهنما و معیار است. قرآن جنبه اعجاز و ریشه آسمانی دارد و سپس وارد تفسیر قرآن می‌شود تا به نظرات غربی ها درباره قرآن می‌رسد.

وی عنوان کرد: نویسنده در این کتاب یک جانبه سخن می‌گوید و اینکه مسیحیان فرجام خوبی ندارند و درباره جهنم و بهشت مقایسه‌های کوتاه و کوچک با کتاب مقدس دارد که برتری انجیل و تورات را نشان می‌دهد.

استاد ادیان و عرفان خاطرنشان کرد: درباره طهارت، تطهیر، وضو و غسل و تیمم مباحثی مطرح می‌کند و اینکه باید با طهارت در هنگام نماز باشند. آداب و شرایط روزه در ماه رمضان را بیان می کند و درباره لباس طواف و حج مباحثی دارد و اینکه از پیامبر(ص) پرسیده شد که بهترین عمل برای جهاد است.

وی با اشاره به معنای جهاد در قرآن خاطرنشان کرد: در قرآن جهاد به معنای تلاش و کوشش است که در سخنرانی‌ها در مجامع دانشگاهی، کنفرانس‌ها و سمینارها توضیح داده می‌شود ولی ایشان می‌گوید این واژه رسواترین واژه است و به معنای کشت و کشتار است و غزوات پیامبر و جهاد با دشمن را توضیح می دهد و بر اساس دیدگاه او جهاد به معنای جنگ و واژه نظامی است.

همتی افزود: سپس نویسنده به بحث گسترش اسلام بنی امیه و بنی عباس و سلسله‌های صفویه و شکاف شیعه و سنی اشاره می کند و وارد بحث فقهی می‌شود و مباحث درباره حقوق زن، حجاب و مجازات، حدود و دیات و مجازات مرتدان و مرز بین مؤمن و کافر را بیان می کند و این موارد را خلاف حقوق بشر می‌داند.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که مسئله خودکشی در اسلام حرام است و حرکت‌های شهادت طلبانه فلسطینیان را خودکشی تلقی می‌کند و درباره رابطه اسلام و دموکراسی بحث مسئله انگیز را مطرح می‌کند.

خبرنگار ایمن سادات موسوی نژاد
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.