خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حجت الاسلام سبحانی هشدار داد؛ خطر جدی الحاد نوین در علوم اسلامی

حجت الاسلام سبحانی با بیان اینکه در آینده با مجموعه ای از آثار شیعی مواجه می شویم که دیگران برای ما نگاشته اند و این مخاطره بسیار بزرگی است گفت: خطر جدی است و در آینده فقه و کلام اسلامی از این دریچه به دنیا نشان داده می شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت الاسلام «محمدتقی سبحانی»، رییس قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان‌ها و فرق انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی در خصوص پژوهش های حوزه های علمیه، اظهار کرد: اهل بیت(ع) علم ارزشمند را علم نافع دانسته اند و علمی که ارزشمند نباشد و از آن استفاده ای نکنند، فضل است. علم نافع هم متناسب با شرایط و زمان تعیین می شود، ممکن است علمی در یک برهه از زمان مفید بوده است و امروز دیگر کارآیی ندارد، پس باید مراقب باشیم که آموزش هایی که می بینیم و وقتی که می گذرانیم برای آموختن علوم نافع باشد تا عمر خود را بیهوده صرف نکنیم.

وی افزود: امروز برای توسعه و پیشرفت، راهی جز تلاش علمی معرفتی و تربیت درست نسبت به انسان ها نداریم و باید شخصیت چند بعدی خودمان و کسانی که با آن ها در ارتباط هستیم را بسازیم و از تربیت غافل نشویم.

تا نگاه های بنیادین الهیاتی ما تغییر نکند، چیزی به نام روانشناسی و جامعه شناسی و اقتصاد اسلامی نخواهیم داشت

حجت الاسلام سبحانی فقه شیعی را از نظر تاریخی و امروز، مرهون بنیادهای فکری و اعتقادی دانست و اظهار داشت: امروز معتقدیم که علوم انسانی سکولار نمی تواند در جامعه ما نیاز مردم را برطرف کند، چرا که جهان بینی آن ها خالی از دین است.

وی افزود: تا نگاه های بنیادین الهیاتی ما تغییر نکند، چیزی به نام روانشناسی و جامعه شناسی و اقتصاد اسلامی نخواهیم داشت، پس باید زیرساخت معرفتی خود در دانشی که می خواهیم در آن موفق باشیم را بشناسیم.

رییس قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان‌ها و فرق انحرافی ابراز داشت: یک دانش پژوه توانمند باید دو نگاه داشته باشد، یک نگاه نسبت به میراث تولید شده از گذشته و یک نگاه هم به آینده و به نیازها و میدان هایی که باید در آن ها فعالیت کند. نباید از هویت و گذشته خود غافل شویم و در عین حال، نباید از توجه به آینده عقب بمانیم.

نگاه به آینده؛ حلقه مفقوده پژوهش در حوزه های علمیه

وی افزود: امروز باید اولویت ها و اقتضائات زمان خود را بشناسیم تا بتوانیم مثلاً در پایان نامه ای که می نویسیم این موارد را لحاظ کنیم و یک بینش آینده نگر داشته باشیم که متأسفانه چنین بینشی در جامعه حوزوی ما بسیار کمرنگ است و به همین دلیل هم بسیاری از تلاش ها، ثمر و نتیجه و فایده ای به حال جامعه ندارند.

رییس قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان‌ها و فرق انحرافی، آموزش نیازها و ورود در میدان های درگیری و چالش را یکی از لوازم جدایی ناپذیر نظام آموزشی حوزه دانست و گفت: چون سرعت تحولات در دنیای جدید بسیار بالا است، ما گاهی عقب می مانیم و عرصه ها را دیر متوجه نمی شویم یا تمرکز لازم را برای اقدام به موقع نداریم.

حجت الاسلام سبحانی با تأکید بر لزوم شناخت ۵ میدان مهم درگیری فکری و کلامی برای حوزویان، اظهار داشت: الهیات و کلام در معنای گستره خود حوزه تأمین و پشتیبانی و تصحیح مبانی نظری و فکری و بینشی است و امروز ۵ میدان بزرگ فراروی کلام پژوهان و فلسفه پژوهان ما و هم برای کسانی که می خواهند در رشته خود با نگاه عمیق کار کنند، وجود دارد.

وی میدان اول را میدان مقولات ایمان در صحنه زندگی و سنگر خانه دانست و ابراز داشت: این میدانی است که ما در آن زندگی می کنیم و حیات ما بستگی به آن دارد و اگر نتوانیم جامعه خود را بر اساس ضوابط فکری و معرفتی بسازیم، عملاً شکست خورده ایم و پرداختن به افق فراتر هم برای ما بی معنا خواهد شد و اگر حوزه نتواند نقش صحیح تاریخی خود را ایفا کند، عواقب سختی را در پیش خواهیم داشت.

رییس قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان‌ها و فرق انحرافی بیان داشت: حوزه تهدید ایمان و معنویت، حوزه اولی است که باید مورد توجه باشد. می دانیم که از قرن نوزدهم یک نهضتی از غرب پدید آمد که معتقد به تمام شدن عصر دین و معنویت بود و سکولاریزاسیون را به بهانه عقلانیت پیگیری کرد و معنویت را هم در اندیشه های سکولار محدود کرد.

نامشخص بودن جایگاه اقتصاد و تولید ثروت در حکمرانی اسلامی

رییس قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان‌ها و فرق انحرافی، میدان دوم را حوزه حاکمیت دین و حکمرانی دینی دانست و ابراز داشت: یکی از اساسی ترین مباحث الهیات ما امامت است که به معنای پیشوایی و مدیریت اجتماعی است و ما مسائل مهمی در این حوزه داریم که نحوه برخورد با اشخاص و جایگاه سرمایه و اقتصاد است که جایگاه ثروت حلال در حکمرانی اسلامی هنوز هم از بنیادی ترین مشکلات و مسائل ما است.

وی حوزه خانواده و سبک زندگی را به عنوان سومین میدان مهم معرفی کرد و بیان داشت: امروز آن خانواده قدیمی دیگر وجود ندارد و حوزه علمیه باید الگوهای سبک زندگی اسلامی در شرایط جدید را تعریف کند و باید بدانیم که همان گونه که انفعال در برابر شرایط جدید غلط است، انزوا در این خصوص هم مردود است.

رییس قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان‌ها و فرق انحرافی با اشاره به این که امروزه صدها جلد کتاب به زبان های مختلف درباره شیعه نوشته شده است، تصریح کرد: در انگلیس و فرانسه و اسراییل مراکز مطالعات شیعه پژوهی فعال هستند و آثار شیعه را احیاء می کنند، هرچند آن ها نگاه مغرضانه دارند، اما ناگزیر ما در آینده با مجموعه ای از آثار شیعی مواجه خواهیم شد که دیگران برای ما نگاشته اند و این مخاطره بسیار بزرگی است که فقه و کلام اسلامی از دریچه آن ها به دنیا نشان داده شود.

غفلت از جهان اسلام؛ ضعف بزرگ حوزه های علمیه/ سه جریان فعال و کنشگر در جهان اسلام و لزوم شناخت آن ها

حجت الاسلام سبحانی با اشاره به اطلاعات کم حوزویان ایرانی از جهان اسلام، ابراز داشت: باید جهان اسلام را بشناسیم و نقاط تعامل را بدانیم و باید جریان های فکری مختلف و مبانی آن ها را مورد تحقیق قرار دهیم.

وی با بیان اینکه سه جریان فعال و کنشگر در جهان اسلام داریم که شناخت آن ها بر هر طلبه واجب است، ادامه داد: جریان سلفی گری اولین مورد است که نباید آن را با داعش و وهابیت اشتباه بگیریم. داعش تنها یک شکل آن است و بدانید که امروز اگر داعش نابود شده است، چند سال دیگر سلفی ها به نوعی دیگر از جهان اسلام یارگیری خواهند کرد و حتی برخی جریان های روشنفکری هم متأثر از سلفی ها هستند.

رییس قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان‌ها و فرق انحرافی جریان روشنفکری جهان اسلام را دومین جریان فعال دانست و گفت: اولین تجدید نظرها در حوزه فکر اسلامی در مواجهه با دنیای جدید را روشنفکران اسلامی می سازند و همه جران های فکری که در ایران آمده اند، چهل یا پنجاه سال قبل در جهان عرب و شبه قاره به وجود آمده اند.

حجت الاسلام سبحانی جریان تصوف را به عنوان سومین جریان فعال فکری در جهان اسلام معرفی کرد و اظهار داشت: البته تصوف و جریان صوفی گری در جهان اسلام با آنچه که امروز در کشور ما وجود دارد، متفاوت است و عالمان بزرگ و ائمه جماعات در این کسوت هستند، حال آنچه در کشور ما تصوف شکل فرقه ای به خود گرفته، تصوفی است که در مقابل دین و مذهب ما قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه گفت و گوی ادیان میدان دیگر پیش روی ما است، افزود: در برهه ای از جمهوری اسلامی هزینه های گزافی صرف گفت و گوی ادیان شده است، اما با قطعیت می گویم که باقیمانده آن چیزی نزدیک به صفر است.

اشکال الحاد نوین از طریق فیزیک کوانتوم به برهان علیت/ سهم ناچیز حوزه در جنگ بزرگ دینداران و الحاد نوین

رییس قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان‌ها و فرق انحرافی، حوزه دنیای الحادی را میدان پنجم دانست و ابراز داشت: در الحاد جدید یا علم پایه، اعتقاد به خدا را در زیست شناسی و عصب شناسی دنبال می کنند و پیدایش جهان را با فیزیک جدید بحث می کنند، ما هنوز از برهان علیت استفاده می کنیم، اما متخصصان فیزیک کوانتوم معتقدند که برهان علیت اساساً یک مقوله ذهنی است و در عینیت خارجی چیزی به این نام نداریم.

حجت الاسلام سبحانی با اشاره به جنگ بزرگ میان دینداران و الحاد جدید، تصریح کرد: متأسفانه حوزه علمیه ما سهم بسیار ناچیزی در این جنگ ۵۰ ساله دارد.

وی میدان الحاد نوین را بسیار جدی و مهم دانست و تصریح کرد: الحاد فلسفی برای نخبگان است، الحاد مکتبی در انسان های ایدئولوگ ایجاد می شود، اما الحاد علمی اگر توسعه پیدا کند به دانش آموزان دبستانی هم خواهد رسید.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.