خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آغاز سال نوی مندایی بر تمامی مندائیان و صابئین مبارک

سال 445391؛

این عید بزرگ؛ به باور مندایی ها روز ولادت اولین فرشته در هستی به نام مانا ربا ایقارا است، که در روز کنشو و زهلی است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، این عید بزرگ؛ به باور مندایی ها روز ولادت اولین فرشته در هستی به نام مانا ربا ایقارا است، که در روز کنشو و زهلی است. کنشو و زهلی یعنی تمیزی مکان زندگی و با تعمید نظافت (جسم ، روح ، روان) است. که از ساعت شش صبح الی شش عصر انجام می شود.

بعد از کنشو و زهلی موعد سی و شش ساعت اعتکاف است که از ساعت شش عصر شروع و تا ساعت شش فردا صبح ادامه دارد. در این ۳۶ ساعت، جسم آدم و حوا توسط ملکه ابثاهیل ساخته شده است.

ملکا ابثاهیل روح را وارد جسم آنها نمود و بعد بطرف ملکا اواثر موزنیا می رود.

ملکا اواثر موزنیا (فرشته مسئول حساب و کتاب اعمال انسان در آخرت است) موضوع را به ملکا هیبل زیوا اعلام و ملکا هیبل زیوا (همان جبرئیل) و ملکا انش اثرا و ملکا شیتل نشمتا (روان) را برداشتند و بطرف زمین حرکت کردند.

سال نوی منداییوقتی به زمین رسیدند ۳۶ ساعت طول کشید تا نشمتا (روح یا روان) را وارد جسم آدم و حوا نمودند و بعد از آن ادم و حوا زنده شدندپس این عید میلاد حضرت ادم و حوا است و صبی ها این روز را جشن می گیرند و بعنوان سال نو مندایی یاد می کنند.

منداییان در این مدت ۳۶ ساعت اعتکاف می کنند و مشغول راز و نیاز و عبادت و اندیشه در مورد اعمال خویش در سال گذشته و اهداف پیش رو خواهند داشت.

این جشن در ایران در کنار رودهای روان و رود_کارون برگزار می شود.

سال نوی مندایی

منبع سفرنویس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.