خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رپورتاژ آگهی| چگونه مهماندار هواپیما شویم؟

به گزارش سرویس بازار ردنا (ادیان نیوز)، بدون شک یکی از هیجان انگیزترین شغل ها از دیدگاه مردم، مهمانداری هواپیما است. این شغل با وجود برخورداری از جذابیت و پرستیژ بالا، با دشواری های بسیار زیادی همراه است که هر شخصی قادر به تحمل آنها نخواهد بود. اگر شما نیز رویای مهماندار شدن را در سر دارید؛ ابتدا باید از شرایط آن آگاه شوید. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به اطلاعات مفیدی در رابطه با این شغل جذاب دست پیدا کنید.

مهماندار هواپیما کیست؟

مهمانداران هواپیما در حقیقت از اعضای خدمه هوایی به شمار می آیند که از سوی شرکت های هواپیمایی به کار گرفته می شوند تا امنیت مسافران را تضمین کرده و اسباب راحتی آنان را فراهم آورند. وظیفه مهماندار ایجاد شرایطی است که امکان تجربه سفری آسوده و لذت بخش برای مسافران محقق شود.

به عبارت دیگر می توان چنین گفت که پس از خلبان، مهمانداران هواپیما بیشترین مسئولیت را در طول پرواز بر عهده دارند. بنابرین کسانی که می خواهند برای این شغل آموزش ببیند؛ باید از شرایط خاصی برخوردار باشند تا بتوانند به خوبی وظایف خود را انجام دهند.

به عنوان مثال یک مهماندار باید به اندازه کافی بر زبان انگلیسی مسلط بوده و صد البته روابط عمومی بالایی داشته باشد تا بتواند رضایت مسافران را جلب کند.

مهماندار هواپیما چه وظایفی دارد؟

وظایف یک مهماندار شاید در نگاه اول کمی ساده به نظر برسد، اما بسیار مهم تلقی شده و کمترین کاستی در اجرای آن می تواند به مشکلات بزرگی منجر شود. این وظایف به سه بخش عمده پیش از سفر، حین سفر و پس از آن تقسیم می شود.

مهماندار هواپیما

مهماندار هواپیما باید پیش از سفر در جلسه مربوط به پرواز و زمانبندی شرکت نموده و از کارکرد صحیح تجهیزات ایمنی و موجودی کافی مواد و وسایل مورد نیاز اطمینان حاصل کند.

همچنین می بایست هنگام سوار شدن مسافران به هواپیما به گرمی به آنان خوشامد بگوید و افراد را به سمت صندلی هایشان راهنمایی کند. یک مهماندار موظف است شیوه استفاده از تجهیزات ایمنی را به مسافران آموزش دهد و راهکارهایی برای شرایط اضطراری به آنها گوشزد کند.

در حین سفر نیز باید از راحتی مسافران اطمینان حاصل کند و فورا به درخواست های آنان پاسخ دهد. یکی دیگر از وظایف مهماندار، پذیرایی شایسته از مسافران با غذا و نوشیدنی هایی است که سرویس هواپیما ارائه می دهد. زیرا یکی از دلایل سفر با هواپیما، بهره مند شدن از خدمات بهتر آن در مقایسه با سایر وسایل نقلیه است.

همچنین می بایست اطلاعیه های خلبان را به گوش مسافران برساند و در شرایط اضطراری، از به کار گیری صحیح روش ها و تجهیزات ایمنی توسط آنها اطمینان یافته و در صورت لزوم با ارائه خدمات پزشکی، جان مسافران را از خطر نجات دهد.

حتی پس از اتمام سفر نیز مسئولیت های یک مهماندار تمامی نخواهد داشت. شما باید گزارشی دقیق شامل هرگونه اتفاق غیر معمول که ممکن است در طول پرواز رخ داده باشد، تهیه کنید. ثبت تمامی سفارشات مواد غذایی و نوشیدنی مورد نیاز برای سفر بعدی نیز بر عهده مهماندار است.

لازم به ذکر است که برای این شغل ساعت کاری مشخصی معین نشده است. به این ترتیب مهمانداران هواپیما تنها در فاصله بین پروازها فرصت دارند تا کمی استراحت کرده و به بررسی مقصد سفرهای بعدی بپردازند.

مهماندار شدن به چه مهارت هایی نیاز دارد؟

مهمانداری از جمله شغل هایی است که به برقراری ارتباط موثر با مردم نیاز دارد. بنابرین مهارت های اجتماعی شما باید در سطح بالایی باشد و رفتاری گرم و دوستانه از خود نشان بدهید. همچنین باید بتوانید در برابر مسافران مشکل ساز، خونسرد بوده و عکس العملی مودبانه اما قاطع داشته باشید.

از آنجا که مهمانداری هواپیما علی رغم داشتن ظاهری مجلل، کاری سنگین و طاقت فرسا است؛ تنها افرادی برای این شغل مناسب هستند که در کنار دارا بودن صبر و حوصله، قادر باشند فشار کاری زیاد را تحمل نمایند. با تدبیر بودن و توانایی انجام کار تیمی نیز بسیار حائز اهمیت هستند.

در شرایط های اضطراری معمولا نگاه همه مسافران روی مهماندار هواپیما است تا از حالت چهره او میزان وخامت اوضاع را حدس بزنند. بنابرین یک مهماندار باید بتواند آرامش خود را در چنین شرایطی به خوبی حفظ کند. از طرف دیگر می بایست با دانش روان شناسی آشنایی مقدماتی داشته باشد تا بتواند به مسافران مضطرب رسیدگی نموده و آنها را آرام کند.

داشتن ظاهری آراسته و صدایی رسا نیز در کنار تسلط نسبی به زبان انگلیسی، از جمله ویژگی های مهم در این رشته به شمار می آیند. لازم به ذکر است که یک مهماندار هواپیما، باید از سطح سلامتی کامل برخوردار بوده و دارای قد و وزنی متناسب باشد.

کور رنگی از جمله مواردی است که شانس مهماندار شدن را از شما سلب خواهد کرد. با این وجود، اگر برای اصلاح دید خود از عینک یا لنزهای طبی استفاده می کنید؛ هیچ جای نگرانی  برای شما وجود نخواهد داشت.

قد یکی از معیارهای مهم برای استخدام در شرکت های هواپیمایی محسوب می شود. طبق استانداردهای ایرلاین های داخلی، قد آقایان می بایست حداقل ۱۷۰ سانتی متر و خانم ها حداقل ۱۶۵ سانتی متر باشد تا در این شغل پذیرفته شوند.

چگونه می توان به شغل مهمانداری وارد شد؟

خوشبختانه برای اخذ مدرک مهمانداری و ورود به این شغل، محدودیت تحصیلی وجود ندارد و تمامی علاقه مندان دارای دیپلم از رشته های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، انسانی، هنرستان و دارندگان مدرک کاردانی مهمانداری، قادر هستند تا برای مهماندار شدن اقدام نمایند. به منظور ورود به این شغل جذاب دو راه وجود دارد که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

اولین راه این است که ابتدا با گذراندن دوره های مهمانداری در آموزشگاه های آزاد یا دانشگاه علمی کاربردی، مدرک خود را دریافت کنید و سپس برای ورود به این شغل اقدام نمایید.

زمان دوره ها در آموزشگاه های آزاد حداکثر تا ۶ ماه طول می کشد که نسبت به دانشگاه علمی کاربردی بسیار مدت کوتاه تری است. اما در عوض، هزینه های آن چندین برابر خواهد بود. منتقاضیان می توانند با توجه به شرایط خود، هر کدام از این دوره ها را برای تحصیل انتخاب کنند.

راه دوم که تضمین بیشتری دارد، حضور یافتن در آزمون هایی است که شرکت های هواپیمایی کشور برگزار می کنند. نکته مثبت قضیه این است که شما برای شرکت در این آزمون ها، به مدرک تحصیلی مهمانداری نیازی ندارید و آموزش شما پس از قبولی، بر عهده خود ایرلاین خواهد بود.

در حال حاضر در کشور ما تنها شرکت های هواپیمایی ایران ایر و ماهان هستند که بدون مدرک مهمانداری اقدام به استخدام مهمانداران می کنند. این ایرلاین ها ترجیح می دهند که در ابتدا نیروهای مورد نظر خود را از طریق تست های پزشکی و آزمون های عمومی که به دو صورت کتبی و شفاهی صورت می گیرد؛ جذب نمایند.

سپس تحت نظر خود آنها، آموزش های لازم را دریافت خواهند کرد. شایان ذکر است که پس از اتمام دوره ها، متقاضیان به طور خودکار در این ایرلاین ها مشغول به کار خواهند شد.

مهماندار هواپیما

مهمانداران هواپیما چه حقوق و مزایایی دریافت می کنند؟

حقوق جامعه هوانوردی به خصوص مهمانداران در ایران، به مراتب پایین تر از سایر کشور های جهان و ایرلاین های خارجی است. با این وجود مهمانداری در کشور ما از جمله مشاغلی به شمار می آید که دارای درامد قابل توجهی هستند.

ناگفته نماند که حقوق مهمانداران هواپیما با توجه به وظایف مشخصی که بر عهده دارند؛ کمی متفاوت است اما عواملی همچون روند فعالیت شما در ایرلاین، سابقه کاری و میزان تحصیلات، نوع استخدام و سابقه رضایت سرمهماندار می تواند بر حقوق دریافتی شما تاثیرگذار باشد.

مهمانداری جدا از پرستیژ بالا و حقوق مناسب مزایای شگفت انگیزی دارد. از جمله مزایای این شغل جذاب می توان به سهمیه رایگان برای سفرهای داخلی و خارجی بدون نیاز به خرید بلیط چارتر و سیستمی از شرکتی که در آن مشغول به کار هستید، اشاره نمود. همچنین شما از شرکت هواپیمایی خود بن های تخفیفی دریافت خواهید کرد که می توانید در فروشگاه ها، رستوران ها و یا هتل هایی که با ایرلاین شما قرارداد بسته اند؛ ازآنها استفاده کنید.

کلام آخر
اشتغال به عنوان مهماندار هواپیما با وجود سختی های بسیار، فوق العاده شیرین و لذت بخش است و تمامی علاقه مندان در صورت دارا بودن شرایط مذکور، می توانند موفقیت زیادی در این زمینه کسب کنند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.