خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بازدید وزیر امور خارجه بوسنی از دانشگاه ادیان و مذاهب + گزارش تصویری

وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین روز جمعه ۱۵ مردادماه ۱۴۰۰ با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب با حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، خانم بیسرا تورکوویچ وزیر امور خارجه، رئیس شورای وزیران و نائب نخست‌وزیر جمهوری بوسنی و هرزگوین با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب با حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب دیدار کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در ابتدای این دیدار ضمن عرض خیر مقدم گفت: من خود را با کمال افتخار شهروند بوسنی می‌دانم. بیش از پنجاه سفر به بوسنی و هرزگوین داشته‌ام و آن‌چه از دست من برمی‌آمد و در توان داشتم برای بوسنی به انجام رسانده‌ام. بوسنی در قلب ما جای دارد. این‌جانب در زمان درگیری‌های بوسنی، ده‌ها بار تا مرز شهادت در سرکشی به جبهه‌ها پیش رفتم و با وزیر خارجه بوسنی و وزیر جنگ بوسنی، مرحوم رضوان در ارتباط بودم و آنان به شهادت رسیدند و من لیاقت نداشتم.

وی در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به شخصیت دانشگاهی وزیر امور خارجه بوسنی گفت: امروز یک روز تاریخی و ماندگار برای دانشگاه ادیان و مذاهب است. هر شخصیت بوسنیایی که به دانشگاه ما پای بگذارد، مایه افتخار ما خواهد بود. احساس می‌کنم حضور شما در این دانشگاه برای ما و مردم بوسنی بسیار فرصت خوبی است.

نواب با اشاره به فعالیت‌های انجمن دوستی ایران و بوسنی گفت: حدیث ما و بوسنی، حدیث دل است. لذا انجمن دوستی ایران و بوسنی سابقه‌ای ۲۵ ساله دارد. مرحوم ترکان که چندی پیش به رحمت خدا رفتند، رئیس این انجمن بودند و همه سفرای ایران در دوره‌های مختلف در بوسنی، عضو این انجمن بودند.

وی در ادامه به معرفی دانشگاه ادیان و مذاهب به عنوان یک دانشگاه بین‌المللی پرداخت و گفت: دانشگاه ما تنها دانشگاه ادیان و مذاهب جهان است. این ادعایی است که بزرگانی هم‌چون حامد الگار به آن شهادت داده‌اند. دانشگاه ادیان و مذاهب افتخاری برای حوزه علمیه و برای ایران است. دانشگاه ادیان و مذاهب یک دانشگاه بین‌المللی، تحصیلات تکمیلی و پژوهش‌محور است. سه چهارم دانشجویان ما غیر ایرانی هستند و از چهل کشور جهان دانشجو داریم و این آمار، رو به رشد است. دانشگاه ادیان و مذاهب دارای ۱۴ دانشکده است و دارای نگاهی بین‌المللی است و گفت‌وگوی ادیان را یک مسئله ضروری در زندگی بشر امروز می‌داند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب هم‌چنین گفت: برخی تصور می‌کنند حوزه علمیه قم یک حوزه بسته و بسیار سخت‌گیر است. شما اسلام‌هراسی را بهتر از ما می‌شناسید. فکر می‌کنم شما یکی از نامداران مسئله امنیت سیاسی در جهان هستید و می‌دانید نگاه دنیا به اسلام چیست. ما باید با تعامل این مشکل را حل کنیم و با رفتار مناسبت خودمان، خود را به جهان معرفی کنیم. ما امروز در جهانی گرفتار هستیم که مسئله اسلام‌هراسی در آن، خطر اول است و حل این مشکل، جز با گفت‌وگو ممکن نیست.

نواب گفت: در این‌جا زن و مرد هیچ فرقی نمی‌کند. البته این برای شما اروپایی‌ها نکته عجیبی نیست. در عرف علما مرسوم نیست زن و مرد در یک کلاس حاضر باشند ولی ما این مشکل را در جمع علما هم حل کرده‌ایم. برای ما زن، نیمی از پیکره محترم جامعه است. امام خمینی(ره) فرمودند که مرد به هر مقامی هم برسد، از دامن یک زن به معراج می‌رود. تنها دانشکده مطالعات زنان ایران هم در دانشگاه ما مستقر است. شخصاً آرزو می‌کنم که کابینه دولت در ایران هم از تعداد زیاد زن برخوردار باشد. سالم‌ترین دولت‌ها در جهان از لحاظ آمار رشوه و فساد، کشورهایی هستند که بیشترین آمار زن را در کابینه‌هایشان دارند. علی‌رغم تبلیغات فاسد غربی، زن مظهر سلامت اخلاقی و ضد فساد است.

در ادامه این دیدار نیز خانم بیسرا تورکویچ وزیر امور خارجه، رئیس شورای وزیران و نائب نخست‌وزیر جمهوری بوسنی، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: اعتقاد بسیار عمیق دارم که اگر حضور ایران در سخت‌ترین شرایط در کناب بوسنی نبود، الان بوسنی این وضعیت را نداشت. کمک مردم ایران قابل ارزش‌گذاری مادی نبود.

تورکوویچ هم‌چنین از شهدای جنگ بوسنی یاد کرد و گفت: با غم و اندوه فراوان یاد و خاطره شهدای ایرانیان در بوسنی را گرامی می‌داریم که با آمیختن خون خود با خون شهدای بوسنی باعث تعمیق این روابط و باعث تقویت اساس و بنیاد کشور نوبنیاد بوسنی شدند. ما این قربانی را که از طرف شما برای مردم و کشور ما انجام گرفت، نه می‌توانیم هزینه‌اش را بپردازیم و نه می‌توانیم جبران کنیم. من در زمان جنگ بوسنی به عنوان اولین سفیر از سوی علی عزت بگوویچ در کرواسی بودم و از نزدیک شاهد کمک‌های ایران به بوسنی بودم. سخن شما درباره اهداف مهم و مقدس شما در تأسیس این دانشگاه بزرگ و اهمیت گفت‌وگوی بین ادیان را تأیید می‌کنم و فکر می‌کنم، مسئله گفت‌وگوی ادیان، مهم‌ترین موضوع دنیای امروز است.

وزیر امور خارجه بوسنی در ادامه گفت: درک من از خلقت این است که خداوند ما را به اشکال و زبان‌های مختلف آفریده تا یک‌دیگر را بهتر بشناسیم و تعامل داشته باشیم. متأسفانه در همه جای دنیا این طرز تفکر رواج ندارد و در بسیاری نقاط که بسیار هم تأثیرگذار هستند، اسلام‌هراسی وجود دارد و جزو برنامه‌هایشان است. اسلام‌هراسی فقط در اروپا و کشورهای غربی وجود ندارد بلکه متأسفانه در کشور من بوسنی هم در میان غیرمسلمانان بوسنی وجود دارد. انسان‌ها معمولاً از آن‌چه آن را به‌خوبی نمی‌شناسند و به آن اشراف کامل ندارند، می‌ترسند. این تجربه ما نشان می‌دهد بزرگ‌ترین تئوریسین‌ها و متفکرینی که در دنیای غرب با اسلام مشکل داشتند، وقتی با اسلام واقعی آشنا شدند و اسلام را شناختند، بعدها مسلمان شدند. علاوه بر این، ما مسلمانان باید با هم متحد باشیم و زیباترین چهره اسلام را به دیگران نشان دهیم. می‌دانم که این کار، کار آسانی نیست ولی تنها راه پیش روی ما، همین است.

تورکوویچ در پایان گفت:در بوسنی نظرات و تفکرات مختلفی به دلیل هویت‌ها و قومیت‌های مختلف وجود دارد. البته همه پیروان این سه دین و قوم، به یک خدای واحد اعتقاد دارند، منتهی هرکدام از این‌ها به روش خود دعوت می‌کنند و دعا و مراسم خود را اجرا می‌کند و متاسفانه یکدیگر را درک نمی‌کنند و با هم دشمنی دارند. نتیجه این اختلاف نظر، دشمنی و اسلام‌هراسی از طرف دو قوم دیگر در بوسنی این شد که تجاوز به این کشور تحمیل شود و در همین راستا، نسل‌کشی به وقوع پیوست و جنایت‌ها شد و ده‌ها هزار مسلمان غیرنظامی شهید شدند.

گفتنی است در این دیدار، علاوه بر میسرا تورکویچ وزیر امور خارجه بوسنی، سفیر جمهوری بوسنی، رئیس انجمن دوستی ایران و بوسنی و جمعی از معاونان و مسئولان دانشگاه ادیان و مذاهب نیز حضور داشتند.

در پایان این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در حالی که به یاد شهدای جنگ بوسنی، نماد یادبود شهدای بوسنی را به عنوان مهم‌ترین نماد این جمهوری و بافته شده به دست مادران شهدا، به سینه الصاق کرده بودند، لوح ویژه دانشگاه را به خانم بیسرا تورکوویچ اهدا کردند.

منبع دانشگاه ادیان و مذاهب
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.