خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

یهودیان مخالف اسرائیل از حزب کارگر انگلیس تصفیه شدند

یک رسانه انگلیسی در گزارشی با اشاره به تحقیقات اخیر درباره عملکرد حزب کارگر انگلیس خبر داد، «یهودیان مخالف اسرائیل» از این حزب تصفیه شدند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در شرایطی که اظهارنظرها درباره «یهودستیز» بودن یا نبودن جرمی کوربین رهبر سابق حزب کارگر انگلیس ادامه دارد، گزارش‌ها از تصفیه یهودیان مخالف رژیم صهیونیستی در این حزب حکایت دارد.

«میدل ایست مانیتور» گزارش داد، «درگیری‌های داخلی در حزب کارگر بریتانیا بر سر اسرائیل، هفته گذشته با چرخش غافلگیرکننده‌ای همراه شد که می‌تواند حزب را به نابسامانی بیشتری سوق دهد. (سازمان) “صدای یهودی کارگر” که گروه اصلی چپگرای یهودی در درون حزب کارگر است و به داشتن مواضع به شدت انتقادی از اسرائیل شهرت دارد، حزب کارگر تحت رهبری کر استارمر را به “تصفیه یهودیان از این حزب” متهم کرده است».

این رسانه انگلیسی گزارش داد، این اتهام‌زنی با توجه به گزارش مفصل و ۷۷ صفحه‌ای «کمیسیون حقوق بشر و برابری» مطرح شده است. این کمیسیون توسط رهبر حزب کارگر برای بررسی یافته‌های تحقیقات ۱۷ ماهه در درون این حزب درباره ادعای یهودی‌ستیزی در حزب کارگر در زمان رهبری جرمی کوربین بر این حزب تشکیل شد.

میدل ایست مانیتور خبر داد، نتیجه تحقیقات «کمیسیون حقوق بشر و برابری» نشان می‌دهد که هیچ شواهدی مبنی بر یهودستیزی منتسب به جرمی کوربین رهبر سابق حزب کارگر یا شواهدی مبنی بر نژادپرسی نهادی پیدا نشده است؛ موضوعی که باعث سرخوردگی بسیاری از طرفداران حزب کارگر خواهد شد؛ کسانی که ادعا می‌شود کارزار اهانت به کوربین را رهبری کرده‌اند. البته کمیسیون «نمونه‌های خاصی از آزار و اذیت، تبعیض و دخالت سیاسی» را پیدا کرد.

بنا بر گزارش این رسانه، یافته‌های کمیسیون نه تنها توجیه عملکرد کوربین بوده بلکه حامیان وی مدعی هستند که این گزارش شبهه آنها را تأیید کرده که جناح راست برای تضعیف رهبر سابق کارگر در این حزب یک «بحران» ضد یهودی ایجاد کرده است.

مواضع حزب کارگر در قبال رژیم صهیونیستی به ویژه در زمان رهبری جرمی کوربین، مواضعی تند بوده و او بارها علیه اشغالگری این رژیم موضعگیری کرده بود.

کر استارمر رهبر کنونی حزب کارگر به شدت مخالف مواضع جرمی کوربین بوده است و یک بار صراحتا گفته بود که از «صهیونیسم حمایت می‌کند».

یهودیان مخالف اسرائیل از حزب کارگر انگلیس تصفیه شدند

میدل ایست مانیتور گزارش داد: «(استارمر) به دلیل تلاش برای به حاشیه راندن و حتی ممنوعیت بخش‌هایی از حزب کارگر که به شدت منتقد دولت صهیونیستی هستند، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است».

در گزارش ۷۷ صفحه‌ای «کمیسیون حقوق بشر و برابری»، حزب کارگر به «تسویه کردن یهودیان از این حزب» متهم و محکوم شده و از حزب کارگر خواسته است که مسئولیت‌ خود را برای اجتناب از تبدیل شدن به یک حزب سیاسی مخالف نژادپرستی جدید بگیرد و به همه طیف‌های نظرات اعضای یهودی خود احترام بگذارد».

«سازمان صدای یهودی کارگر» در واکنش به گزارش اخیر کمیسیون حقوق بشر و برابری اعلام کرد که بارها به این کمیسیون و حزب کارگر درباره «فضای دشمنی» ساخته شده علیه یهودیان عضو این حزب هشدار داده است.

این سازمان یهودی در انگلیس با تاکید بر اینکه جزو یهودیان مخالف صهیونیسم است، اعلام کرد: «بیش از یک قرن است که بین اعتقادات قوی درباره صهیونیسم اختلاف وجود دارد و اخیراً به دیدگاه‌های مختلف تبدیل شده است.»

به نوشته میدل ایست مانیتور، «با اذعان به اینکه داشتن دیدگاه‌های متنوع در جامعه یهودی یک امر غیرعادی نیست، اصرار استارمر بر اینکه دو طرفدار پرقدرت اسرائیل به نام‌های “هیات نمایندگان” و “جنبش کارگری یهودیان”، بیانگر صداهای مشروع یهودیت هستند، با انتقاد شدیدی مواجه شده است».

سازمان صدای یهودی کارگر معتقد است که «هیات نمایندگان» (گروه یهودی حامی رژیم صهیونیستی) نماینده کمتر از یک سوم یهودیان در انگلیس است.

موضوع «یهودستیزی» در حزب کارگر در زمان رهبری جرمی کوربین، بارها خبرساز شده بود و بارها رسانه‌های انگلیسی و برخی از یهودیان حامی تل‌آویو، کوربین را آماج فشارهای شدید قرار داده بودند.

با کناره‌گیری کوربین از حزب کارگر در پی شکست این حزب در انتخابات قبلی سراسری انگلیس، «کر استارمر» با وعده پایان دادن به مواضع ضد یهودی این حزب بر سر کار آمد.

به دنبال این تحولات، آبان ماه سال ۱۳۹۹ عضویت جرمی کوربین به‌ سبب آنچه مواضع «ضد یهودی» نامیده شد، در حزب کارگر به حالت تعلیق درآمد اما با گذشت چند ماه از تعلیق عضویت او و تحقیقات در این باره، تعلیق او رفع شد

منبع فارس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.