خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ساخت بیت‌المقدس سوم؛ مهم‌ترین رخداد دوران نجاتِ یهودیت / تقسیم‌بندی دوران زندگی یهودیان

خاخام حمامی لاله‌زار در نشست «موعود در ادیان» عنوان کرد:

خاخام حمامی لاله‌زار در نشست «موعود در ادیان» با بیان اینکه زندگی بشر در یهودیت به سه دوره سردرگمی، شریعت و نجات تقسیم بندی می شود، گفت: مهم‌ترین رخداد دوران «نجات» ساخت بیت المقدس سوم به عنوان معبد یهودیان است.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، خاخام یونس حمامی لاله زار، رهبر دینی کلیمیان ایران در دومین نشست «موعود در ادیان» با رویکرد یهودیت که از سوی دانشگاه ادیان و مذاهب به طور مجازی برگزار شد، اظهار کرد: موعود و موعودگرایی و اعتقاد به منجی که آخرالزمان خواهد آمد یکی از اصول مشترک همه ادیان ابراهیمی است حتی در بین ادیان غیرابراهیمی هم اعتقاد به موعود دیده می شود

وی با اشاره به اینکه منجی در یهود (ماشیه) از نسل حضرت داود و سلیمان فرزند ایشان است، تأکید کرد: اعتقاد به ماشیه به عنوان موعود یهود یکی از اصول ایمانی آئیین یهود محسوب می شود یعنی هر فرد یهودی موظف به اعتقاد به ماشیه (موعود یهودیان) و انتظار برای ایشان است زیرا این امر مکمل به اعتقاد به خداوند و باور به توحید بیان شده است.

خاخام حمامی لاله زار تصریح کرد: همان گونه که هیچ فرد عاقلی کاری بدون برنامه انجام نمی دهد، مسلما خداوند هم از آفرینش هدفی داشته و رهبری که قرار است بشر را به هدف نهایی خلقت برساند «منجی» است.

وی عنوان کرد: دوران موعود با تثبیت حکومت ماشیه و ایجاد بیت المقدس سوم توسط ایشان آغاز می شود و با رسیدن به روز قیامت پایان می‌یابد که علمای یهود برای آن مدت‌های مختلفی ۴۰ روزه، دوران هفت ساله و ۴۰۰ ساله بیان کرده اند.

دوران زندگی بشر از نگاه یهودیت: سردرگمی، شریعت، نجات

رهبر دینی کلیمیان ایران خاطرنشان کرد: براساس گفتاری که در تلمود وجود دارد عمر انسان در دنیا شش هزار سال است؛ دوهزار سال اول که از زمان حضرت آدم تا حضرت ابراهیم دوره «سردرگمی» و دوهزار سال دوم دوران امامت حضرت ابراهیم(ع) دوره «شریعت» نامگذاری شده است و دوهزار سال سوم دوران مناسب برای ظهور منجی است اکنون در سال ۵۷۷۷ عبری قرار داریم.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین رخدادهای دوران «نجات» آبادی معبد بیت المقدس سوم است، اظهار کرد: در طول تاریخ این معبد برای اولین بارتوسط حضرت داود پایه گذاری، توسط حضرت سلیمان آباد و توسط پادشاه بابل تخریب شد، بیت المقدس دوم با اجازه کوروش کبیر پادشاه ایران ساخته و توسط رومی‌ها تخریب می شود و امروز قریب به دوهزار سال است معبد تخریب است و با ظهور ماشیه (منجی یهودیان) این معبد به طور معجزه آسا آباد یا با همکاری مردم با منجی موعود برای سومین دفعه ساخته می شود.

بیت المقدس و یهودیت

خاخام حمامی لاله زار متذکر شد: معبد از این حیث حائز اهمیت است که امروز بسیاری از اعمال عبادی‌ یهودیان مثل تقدیم قربانی ها و آئین طهارت که وابسته به وجود معبد است، انجام نمی‌شود.

وی افزود: تشکیل حکومت منجی در سرزمین موعود است که در آن حکومت درک و علم به خصوص دانش الهی همه جانبه گسترش می یابد، نبوت از سرگرفته می شود و خداوند به واسطه امامت منجی، نبوت را بر تمام بشر جاری می سازد و زمین سرشار از جلال و عظمت خداوند خواهد شد.

رهبر دینی کلیمیان ایران ادامه داد: به دنبال شناخت خداوند و ارتباط شفاف‌تری بین انسان با خداوند شکل می گیرد، دیگری نیازی به آموزش فردی به هم نوعش نیست و همه افراد همه از کوچک تا بزرگ خدا را می شناسند و در پی این شناخت و معرفت الهی کفر و الحاد از می رود در واقع رخداد بعدی دوران منجی دوران پرستش خدای یکتا است البته ضرورتی نیست همه افراد یهودی شوند اما مسلما همه افراد موحد و یکتاپرست شود.

رایج شدن گیاهخواری در دوران حکومت منجی

وی با بیان اینکه بسیاری از اختلافات امروزه که باعث جنگ، خونریزی و برادر کشی است، از بین می رود و صلح، امنیت و همزیستی مسالمت آمیز تحت حکومت الهی برقر می شود، خاطرنشان کرد: دوران منجی در منابع یهود این گونه تبیین می شود؛ ملی بر ملت دیگر شمشیر نخواهد کشید، شیوه جنگیدن را نخواهند آموخت، صلح و آرامش در این دوران منحصر به دنیای انسانها نیست بلکه بر دوران حیوانات هم تأثیرگذار است به طوری که گرگ با گوسفند زندگی خواهد کرد، شیر با بز می خوابد، شیر و گاو هر دو کاه می خورند، حیوانات اهلی و وحشی با هم خواهد بود.

خاخام حمامی لاله زار تصریح کرد: برخی علما نشانه‌های مربوط به حیوانات را تعبیری نمادین می‌دانند که انسان های گرگ‌صفت از بین می روند و به خداپرستی روی می آورند، برخی دیگر تفسیر کرده‌اند؛ همانطور که در ابتدای آفرینش خداوند به حضرت آدم و حیوانات فقط اجازه استفاده از گیاهان را می‌دهد، بعدها به خاطر خطاهای انسانی و تأثیراتی که روی حیوانات می گذارد، آنها هم گوشتخوار می شوند.

وی افزود: تفسیر دیگری بر این مبنا وجود دارد که در دوران ظهور منجی انسانها در پی شناخت خدا دست از گناه خواهند کشید و حیوانات هم تحت تأثیر این موضوع تغییر رویه داده و به دوران قبل از حضرت آدم برمی گردند و همگی گیاهخوار می شوند. البته موسی‌ بن میمون، عالم و فیلسوف یهودی در فقه و شرایع معتقد است تا زمانی که به آن دوران نرسیم نمی توانیم آن را درک کنیم.

رهبر دینی کلیمیان ایران خاطرنشان کرد: برخی قائل به تلفیقی بین این دو نظریه هستند به طوری که در ابتدای دوران موعود موجودات طبق روال معمول زندگی می کنند و در دوران موعود که به تدریج انسانها به تکامل می رسند، حیوانات هم کم کم تغییر رویه می دهند.

خاخام حمامی لاله زار در ادامه سخنانش بیان کرد: در دوران ظهور منجی انسانها اصلاح می شوند و دست از گناه بر می‌دارند زیرا خطا و گناه ناشی از عدم درک صحیح خداوند است. تسلط به نفس اماره به حد اعلای خودش می رسد، مرگ و تنبیهی از جانب خداوند نخواهد بود و بنا روایات یهود خداوند ابلیس را از بین می برد.

وی تصریح کرد: در کتاب اشعیای نبی آمده؛ در دوران ظهور ماشیه (منجی یهودیان) ابلیس برای همیشه از زندگی انسان‌ها رخت بر می بندد که در تفسیر آن علمای یهود با هم اختلاف‌نظر دارند برخی معتقدند درک علم و حدیث گسترش پیدا کرده و در نیمه های راه تحول با موعود کامل می شود.

برکت و فراوانی نعمت‌ در زمان ظهور منجی

رهبر دینی کلیمیان ایران عنوان کرد: یکی دیگر از رخدادهای دوران موعود برکت و فراوانی نعمت‌های مادی و معنوی است به طوری که یک سال کشت به اندازه ۴۰ سال محصول خواهد داشت و از نظر معنوی به وسطه فاصله از گناهان درد و رنج آدمی از بین می‌رود.

وی افزود: آخرین رخداد و پایان بخش دوران موعود در یهودیت، روز رستاخیز مردگان و قیامت و حسابرسی است؛ هر فردی در دنیا لحظه به لحظه مورد داوری قرار می گیرد؛ داوری سالانه تقدیر سال بعد رقم می خورد، دوران دیگر دوران بعد از مرگ و رسیدن به پاداش و جزای اعمالش در دنیا است.

خاخام حمامی لاله زار مطرح کرد: وجود الهی کمال مطلق است و زمانی که انسان با ظهور منجی به کمال رسیده، روح او پاک و مطهر شده به جهان آخرت و ذات خود الهی می دست می یابد و به فرموده موسی‌ بن میمون دوران موعود دوران بسیار خوشایندی خواهد بود

وی با بیان اینکه عبارت «در هنگامش شتاب خواهم کرد» در کتاب اشعیای نبی به زمان به سرانجام رسیدن انتظار بشر برای ظهور منجی اشاره دار، گفت: به تفسیر علما کاری که انسان به موقع و سروقت انجام دهد، نیازی به شتاب و عجله ندارد و برای کاری شتاب می‌کند که تمایل دارد زودتر از موعد انجام شود البته خدای متعال در آفرینش جهان هستی یک زمان نهایی برای پایان انتظار درنظر گرفته است اما چنانچه بشر لیاقت لازم را کسب کند، ظهور ماشیه زودتر از موعد رخ خواهد داد که از عوامل بر تسریع ظهور منجی می توان به توبه و بازگشت به مسیر الهی اشاره کرد.

خبرنگار ملیحه ترزفان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.