خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ایران، مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان

در ارمنستان تأکید شد؛

طباطبایی، رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان در مراسم نمایش کمربندهای نقره‌ای اهدایی به قره کلیسا گفت: ثبت جهانی بسیاری از کلیساهای ارمنی در ایران از مصادیق توجه ملت و دولت ایران به ارزش‌های مذهبی و فرهنگی پیروان ادیان مختلف است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان و وزارت آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش این کشور، سه عدد کمربند نقره‌ای که بر اساس نقوش کلیسای تادئوس مقدس (قره کلیسا) ساخته شده و قرار است از طرف وزارت فرهنگ ارمنستان همراه با ۹ کمربند نقره‌ای دیگر به این کلیسا اهداء شود، به نمایش گذاشته شد.

در این مراسم، سیدحسین طباطبایی، رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان، خانم نائیرا کلیچیان، مدیر کل میراث فرهنگی وزارت فرهنگ ارمنستان، رئیس مرکز فرهنگی دِریان و شماری از علاقه‌مندان فرهنگ و هنر ایران حضور داشتند.

در آغاز برنامه و پس از توضیحاتی در خصوص مراحل ساخت این کمربندها که به سفارش وزارت آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش انجام پذیرفته است، طباطبایی در سخنانی، ضمن ستودن ابتکار وزارت آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش جمهوری ارمنستان در تعریف این پروژه، همزیستی پیروان ادیان مختلف در ایران را نمونه‌ای منحصر به فرد در جهان خواند که در عرصه‌های مختلف و به انحاء گوناگون متبلور شده است.

رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان، ثبت جهانی بسیاری از کلیساها و صومعه‌های ارمنی در ایران را از مصادیق توجه ملت و دولت ایران به ارزش‌های مذهبی و فرهنگی پیروان ادیان مختلف در کشورمان دانست.

وی افزود: در زمانه‌ای که بسیاری از بدخواهان مشوق و محرک اختلافات دینی و مذهبی به ویژه در منطقه ما هستند، زیست همراه با آسایش، آرامش و تفاهم هموطنان ارمنی در ایران نمونه‌ای کم نظیر را برای جهانیان به نمایش در آورده است.

طباطبایی با اشاره به در پیش بودن سی اُمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و ارمنستان عزم مسئولین دو کشور در جهت گسترش همه جانبه روابط را یادآور شد و اظهار امیدواری کرد با همکاری وزارت فرهنگ جمهوری ارمنستان برنامه‌های متنوع در حوزه‌های گوناگون فرهنگی و هنری در سال آینده که مصادف با سی سالگی روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان است به اجرا درآید.

لزوم شناسایی و ثبت میراث مشترک ایران و ارمنستان

در ادامه، خانم نائیرا کلیچیان، مدیرکل میراث فرهنگی وزارت آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش جمهوری ارمنستان طی سخنانی با تشکر از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که امکان به نمایش گذاشتن این آثار هنری را فراهم آورده است، سطح روابط و همکاری‌های ایران و ارمنستان را بسیار بالا ارزیابی کرد و به ویژه توجه و تلاش دولت جمهوری اسلامی ایران در حفظ میراث فرهنگی ارامنه در ایران را شایان توجه و تحسین خواند.

کلیچیان اظهار کرد: ارزش‌ها و میراث فرهنگی ارامنه در قلمرو ایران از اهمیت، توجه و مراقبت ویژه‌ای برخوردارند و این را هر فردی که به کشور زیبای ایران سفر کند به خوبی مشاهده خواهد کرد.

وی ثبت جهانی «آئین زیارت تادئوس مقدس» که به صورت مشترک توسط ایران و ارمنستان صورت پذیرفته است را از جمله مصادیق این امر خواند.

مدیرکل میراث فرهنگی وزارت فرهنگ ارمنستان آمادگی این وزارت را برای گسترش همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله شناسایی و ثبت میراث مشترک ملموس و ناملموس اعلام کرد و با ستودن فعالیت‌های رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان در راستای گسترش همه جانبه روابط فرهنگی و هنری، ابراز امیدواری کرد مراودات و مناسبات فرهنگی دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

در این برنامه، مستندی کوتاه در خصوص ثبت جهانی «آئین زیارت تادئوس مقدس» که توسط وزارت آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش ارمنستان تهیه شده بود، پخش شد.

علاوه بر سه کمربند نقره‌ای به نمایش در آمده، تصاویری از ده کلیسا و صومعه ارمنی در ایران نیز از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان در ارمنستان در این برنامه به نمایش گذاشته شد.

شایان ذکر است به ابتکار مرکز فرهنگی دِریان ارمنستان و با حمایت وزارت آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش این کشور دوازده کمربند با طرح نقره‌ای نقوش کلیسای تادئوس مقدس (به نشانه دوازده حواری حضرت عیسی علیه السلام) در دست تهیه است که سه عدد از این آثار تاکنون آماده شده و پس از تکمیل دوازده کمربند، طی مراسمی از سوی وزارت آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش ارمنستان به کلیسای تادئوس مقدس (قره کلیسا) اهداء خواهد شد.

منبع سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.