خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کلیسای سرکیس مقدس تهران

سرکیس مقدس، از قدیسان کلیسای رسولی ارمنی بود، او به‌عنوان قدیس سریع‌الوصول شفاعت کننده دل‌های جوانان و عشاق می‌باشد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کلیسای سرکیس مقدس تهران، کلیسای اسقف‌نشین ارامنه واقع در خیابان کریم‌خان زند، ابتدای خیابان نجات الهی می‌باشد. ساخت این کلیسا با هزینه شخصی یکی از خیران ارمنی به نام مارکار سرکیسیان، توسط مهندس اوژن آفتاندیلیان، از سال ۱۳۴۹ آغاز شد و بالاخره کلیسای سرکیس مقدس روز ۹ اردیبهشت ۱۳۵۲ با حضور بیش از ۵ هزار نفر از ارامنه تهران به‌وسیله عالیجناب خورن اول، پیشوای ارامنه جهان تقدیس شد. پس از افتتاح این کلیسا، مقر خلیفه‌گری ارامنه تهران از کلیسای مریم مقدس به این محل جدید انتقال یافت. هفت سال قبل از آن در حضور جاثلیق خورن اول و اسقف اعظم آرداک مانوکیان و ۱۶ ساقدوش در حالی که سنگ‌های مرمرین سفید منقش به نام‌های رسولان مسیح و گریگور مقدس را در دست داشتند، مراسم تقدیس پی کلیسا اجرا شد.

۱۶ مکان برای جاگذاری ستون‌های کلیسا، که نمایانگر رسولان مسیح، چهار نویسنده انجیل و گریگور مقدس است، تعبیه شدند. ۱۶ ساقدوش بعد از تقدیس و تدهین سنگ‌های مرمرین آنها را در مکان‌های تعیین‌شده قراردادند.
پس از هفت سال با خیل عظیمی از مؤمنین ارامنه، کلیسا تدهین شد.

درب، ستون‌ها، صحن و محراب و حوضچه غسل‌تعمید کلیسا با روغن مقدس تدهین و تقدیس شدند.

اما چرا این کلیسا در این مکان ساخته شد؟

از نیمه دوم قرن بیستم میلادی، جمعیت ارامنه در تهران به علت مهاجرت ارامنه از روستاها به تهران، رو به افزایش گذاشت و محله‌های ارمنی‌نشین گسترش پیدا کردند. همین امر باعث شد تا کلیسای ارمنی‌نشین «مریم مقدس» که مقر خلیفه‌گری ارامنه در آن مستقر بود، با کاهش فضا روبرو شود. همچنین به علت افزایش مسیحیان در مناطق شمال شهر تهران، دسترسی به کلیسای مریم مقدس که در جنوب بود، سخت‌تر شد. برای رفع این مشکل خلیفه‌گری ارمنیان تهران قطعه زمینی در تقاطع خیابان کریم‌خان زند و استاد نجات اللهی (ویلای سابق) که مرکزیت بیشتری در بین محلات ارمنی‌نشین تهران داشت، برای احداث کلیسا و ساختمان‌های خلیفه‌گری خریداری کرد. بدین ترتیب در بین سال‌های ۱۳۵۲ و ۱۳۵۳ شمسی این کلیسا رسماً کارش را آغاز کرد.

سرکیس مقدس، از قدیسان کلیسای رسولی ارمنی بود، او به‌عنوان قدیس سریع‌الوصول شفاعت کننده دل‌های جوانان و عشاق می‌باشد.

منبع شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.