خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

توسعه گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیسم در دستور کار قرار دارد

دبیر شورای تحقیقات فلسفی هند:

ساچین رامیشرا در دیدار رایزن فرهنگی کشورمان در دهلی‌نو با اشاره به پیشینه تعاملات و گفت‌وگوهای دینی ایران و هند، گفت: توسعه و تداوم گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیسم در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو به منظور پیگیری سومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیسم با ساچین رامیشرا، دبیر شورای تحقیقات فلسفی هند (ICPR) دیدار و پیرامون همکار‌ی‌های مشترک این شورا و رایزنی فرهنگی کشورمان بحث و گفت‌وگو کرد.

ربانی با اشاره به توافقات بعمل آمده میان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شورای تحقیقات فلسفی هند جهت برپایی گفت‌وگوهای دوره‌ای میان اسلام و هندوئیسم و انجام دو دور از این گفت‌وگوها در دهلی‌نو و تهران، ابراز امیدواری کرد امکان برگزاری سومین دور از گفت‌وگوهای اسلام و هندوئیسم به زودی فراهم آید.

رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو گفت: تداوم گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیسم می‌تواند بسترهای مفاهمه و همکاری هند با مسلمانان را در داخل و خارج هند تقویت کرده و فضای مناسبی را جهت گسترش اعتدال گرایی و جلوگیری از آسیب‌های گسترش افراط گرایی مذهبی فراهم آورد.

ساچین رامیشرا، دبیر شورای تحقیقات فلسفی هند نیز در سخنانی، با اشاره به پیشینه تعاملات و گفت‌وگوهای دینی ایران و هند، این تجربه تاریخی را فرصتی مناسب و کم‌نظیری در گفت‌وگوهای اندیشمندان و نخبگان دینی و علمی دو کشور در دوره معاصر خواند.

وی همچنین، ابراز امیدواری کرد این دور از گفت‌وگوها بتواند در ماه‌های نوامبر یا سپتامبر سال جاری میلادی برگزار شود.

رامیشرا در باره موضوع گفت‌وگوهای فلسفی ایران و هند اظهار کرد: اینگونه گفت‌وگوها می‌تواند مبنایی جهت شکل گیری درک عمیق تر از مسائل و مبانی فکری، فرهنگی و دینی بین طرفین شود. امیدوارم با فعال کردن نهادهای دانشگاهی و پژوهشی دو کشور بتوان نسبت به برنامه ریزی و اجرای این گفت‌وگوها اقدام کرد.

در این نشست مقرر شد؛ ضمن انعکاس تاریخ پیشنهادی به مرکز گفت وگوی ادیان سازمان، در خصوص جزئیات برنامه و موضوع آن نیز توافق شود. همچنین در خصوص چگونگی برگزاری این دور از گفت‌وگوها مقرر شد با توجه به شرایط کرونایی تاریخ اجرای برنامه نسبت به آن تصمیم گیری بعمل آید.

پیگیری توافقات به عمل آمده در نشست مشترک سال گذشته، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان با اعضاء شورای تحقیقات فلسفی در خصوص برپایی گفت‌وگوهای فلسفی و انتشار فصلنامه مشترک در حوزه مباحث مشترک فلسفی و عرفانی از دیگر مباحث مطرح شده توسط رایزن فرهنگی در این دیدار بود.

منبع سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.