خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حافظ کل قرآن اهل سنت از موانع کلاس‌های قرآن می گوید

حافظ کل قرآن اهل سنت در خراسان‌جنوبی گفت: قوانین دست و پاگیر اداری و همچنین بودجه‌هایی که به صفر نزدیک است، جلوی فعالیت مداوم، مستمر و رو به پیشرفت مؤسسات قرآنی را گرفته است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مولوی مهدی پرناک، حافظ کل قرآن اهل سنت و کارشناسی ارشد رشته‌‌ ادبیات عرب از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: دولت جدید، دولتی انقلابی، هماهنگ و خدمتگزار باشد و با پشتوانه ملت، شاهد اتفاقات خوبی در آینده‌ نزدیک خواهیم بود.

وی با بیان اینکه انتظارات از دولت جدید را به طور کلی می‌توان در سه حوزه‌ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تقسیم بندی کرد، تصریح کرد: در حوزه‌ سیاسی انتظار داریم از ظرفیت‌های قرآنی اقوام و مذاهب ملی استفاده شود و در صحنه‌ بین الملل هم در کنار صلابت و متانت، تعامل با دنیا را سرلوحه قرار داده و رشد بیشتر فعالیت‌های قرآنی را شاهد باشیم.

حافظ کل قرآن اهل سنت بیان کرد: در حوزه‌ اقتصادی، تخصیص بودجه به مؤسسات قرآنی مانند سایر مؤسسات دولتی و تخصیص تسهیلات شرعی به قرآن‌آموزان با توجه به نیازهای مختلف آنها در حوزه‌ اجتماعی، توجه بیشتر به بنیاد خانواده و نقش آن در رشد فعالیت‌های قرآنی، ارتقا فرهنگ قرآنی در تمام سطوح اجتماعی اعم از خانواده مدرسه و سایر حوزه‌های اجتماعی و توجه به فرهنگ عملی اسلامی و نه صرف کلامی از انتظارات فعالان قرآنی است.

پرناک ادامه داد: می‌توان گفت قوانین دست و پاگیر اداری در امر تأسیس مؤسسات قرآنی به ویژه در مناطق محروم مرزی، درگیر شدن اساتید قرآنی در مشکلات اقتصادی، بی‌توجهی مسئولان به زیرساخت‌های قرآنی و عدم حمایت بیمه‌ای از اساتید قرآنی، تنها برخی از مشکلات فعالان قرآنی است.

وی افزود: راهکارها مشخص است؛ قوانین برای تاسیس مؤسسات و مراکز قرآنی تسهیل شود؛ اساتید قرآنی حمایت بیمه‌ای شوند و از حفاظ قرآن در استخدام دولتی و بویژه آموزش و پرورش استفاده شود به طوریکه یکی از شروط معلم قرآن باید حفظ قرآن باشد و حداقل کاری که می‌توان برای کمک به قرآن‌آموزان انجام داد تسهیل شرایط زندگی قرآن‌آموزان است که این امر امیدوارکننده و تشویق‌کننده است.

سرفصل بودجه و تسهیلات برای قرآن‌آموزان تعریف شود
وی با بیان اینکه در مورد بودجه‌های قرآنی باید گفت متاسفانه به صفر نزدیک است در حالی که در دو دهه‌ اول انقلاب همه‌ ارگان‌ها توجه حمایتی ویژه‌ا‌ی به امر قرآن داشتند، اظهار کرد: متاسفانه بیشتر مسابقات قرآنی حالت نمادین گرفته و مورد استقبال قرار نمی‌گیرد؛ در مسابقات پایه به ندرت جوایز نفیس اعطا می‌شود و حتی هزینه‌ حمل و نقل بر عهده‌ متسابق است.

این فعال قرآنی اهل سنت با بیان اینکه تعداد اردوهای قرآنی و تفریحی بسیار کاهش یافته و محافل انس با قرآن کشوری بسیار تنزل کرده است، تصریح کرد: در مجموع دولت انقلابی باید توجه به قرآن، حفاظ، قاریان قرآن و خانواده‌های قرآنی را در اولویت قرار دهد؛ به طور مثال در خانواده‌ من، چهار حافظ کل و دو حافظ جزء وجود دارند که باید به خانواده‌هایی از این نمونه توجه ویژه شود تا الگویی قرآنی برای جامعه باشند.

وی با بیان اینکه می‌توان گفت عملا شرایط اقتصادی اخیر کلاس‌های قرآن را فلج و بسیار بی رونق کرده است، افزود: اصولا رابطه‌ مستقیمی بین حمایت دولت و پیشرفت فرهنگ قرآنی وجود دارد و توجه صحیح دولت و تأمین اعتبار، اشتیاق در جامعه برای روی آوردن به قرآن را سرعت می‌بخشد.

پرناک با بیان اینکه در تمام دولت‌ها تلاش‌هایی برای رشد فعالیت‌های قرآنی شده و دولت جدید نیز به نوبه خود تلاش می کند تا زمینه‌ساز رشد فعالیت‌های قرآنی شود، تصریح کرد: در شرایط موجود و کنونی کشور و بحران مالی و اقتصادی فعلی، اعطای تسهیلات شرعی به قرآن‌آموزان با توجه به سنین و نیازمندی‌های مختلف آنها برای ارتقاء فعالیت‌های قرآنی راهگشاست.

این فعال قرآنی اهل سنت با اشاره به مسئله ادغام فعالیت‌های قرآنی، ادامه داد: نباید صورت مسئله را پاک کرد؛ بلکه باید بودجه و منابع را تأمین کرد و نیازی به ادغام نیست؛ در مجموع ابتدا باید حمایت‌های خاصی صورت گیرد تا بتوان به فعالیت‌های قرآنی امید بست.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.