خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دین و مذهب در کانادا به چه صورت است؟

دین در کشور کانادا طیف وسیعی از گروه ها و باورها را شامل می شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، جامعه کانادایی، بازتابی عالی از گشایش، تنوع و تحمل است که به درک ایمان و معنویت فرد باز می گردد. در کشور کانادا، پیچیدگی و تنوع ادیان نشان دهنده آزادی ادیان است. در جامعه کنونی کانادا، کانادایی ها با مسائل شخصی مربوط به ایمان و معنویت درگیر هستند و همیشه در تلاش هستند تا دیدگاه های دینی و معنوی دیگران را درک کنند و به ادیان دیگر احترام بگذارند. در این مقاله به معرفی دین و مذهب در کانادا پرداخته شده است.

کشور کانادا در اواخر دهه ۱۶۰۰ کشف شد و تحت استعمار هر دو کشور انگلیس و فرانسه قرار گرفت. شایع ترین مذهب آن مسیحیت بود و زمانی که تحت سلطه فرانسوی ها قرار گرفت، بیشترین مردم پیرو کاتولیک بودند تا این که در زمان سلطه استعمارگران بریتانیایی، عمده مردم پیرو پروتستان شدند. این میراث دینی همچنان در جامعه امروزی آشکار است تا حدی که تقریبا ۷۰% کانادایی ها را به عنوان کاتولیک یا پروتستان می شناسند. به خاطر وجود موج عظیمی از مهاجران به کانادا، تعداد زیادی از ادیان مختلف به این کشور آورده شده است.

عمده ترین ادیان کانادا

کاتولیک رومی، پروتست و بی دین ها به عنوان مرسوم ترین ادیان کانادا محسوب می شوند.
مسیحیت بزرگترین دین در کشور کانادا است که بیشترین مردم آن پیرو کاتولیک رومی هستند. در پی آمارگیری سال ۲۰۱۱، مسیحیان ۶۷.۳% جمعیت کشور کانادا را شامل می شوند و از طرفی ۲۳.۹% از کل جمعیت هیچ مذهبی ندارند.

دین و مذهب در کانادا

امروزه تعداد زیادی از کانادایی های پیرو کاتولیک رومی، ۳۹% جمعیت کانادا را تشکیل می دهند. ۲۹ درصد جمعیت کانادا، پیرو پروتستان هستند که به شاخه های مختلفی از جمله آدنونیست، انباپتیست، آنجلیکان، باپتیست، کالوینیست، لوتران، متدیست و پنطکاستال تقسیم می شوند. ۲۴% کانادایی در حال حاضر بی دین یا منکر خدا هستند و هیچ دینی را دنبال نمی کنند.

تنوع فرهنگ و مذهب در کانادا

۱. اسلام
مرسوم ترین مذهب از میان اقلیت دین و مذهب در کانادا، اسلام است. سه درصد جمعیت کشور کانادا مسلمان هستند و هر شهر بزرگ کانادا دارای یک جامعه پرطرفدار مسلمان است که شامل مهاجران از سراسر جهان می شود. بیشتر مسلمانان کانادا از اسلام سنی پیروی می کنند، هرچند که پیروان شیعه و احمدیه نیز در کانادا به طور قابل توجهی وجود دارند.

۲. هندوئیسم
دو درصد کانادایی ها هندوئیسم را دنبال می کنند. در طی سال ها، سه گروه عمده از خدمتگزاران هندو وارد کشور کانادا شده اند. اولین گروه مهاجران هندو، بیش از یک صد سال پیش وارد بریتیش کلمبیا شدند که تا امروز نیز ادامه دارد. دومین گروه عمده هندو از دهه ۱۹۴۰ تا ۱۹۸۰ از سریلانکا مهاجرت کردند و در حال حاضر در منطقه تورنتو زندگی می کنند. گروه سوم شامل کانادایی هایی که دین خود را در طی تلاش گروه هایی مانند جنبش حری کریشنا در طی پنجاه سال گذشته به یکی از شاخه های مختلف هندو تبدیل کردند.

۳. بودیسم
بودیسم در قرن نوزدهم توسط مهاجران چینی و ژاپنی به کشور کانادا آورده شد. در آن زمان جودو شینشو ژاپنی مرسوم ترین شکل بودیسم در کانادا بود. در دهه ۱۹۵۰ موج عظیم مهاجران از سریلانکا، ژاپن و دیگر کشور های جنوب شرقی آسیا با اشکال مختلف بودایی وارد کشور کانادا شدند. تنزین گایاتسو، رهبر بودایی تبعیدی تبتی و برنده جایزه نوبل، در سال ۲۰۰۶ به عنوان شهروند افتخاری کانادا معرفی شد.

۴. یهودیت
کانادایی های یهودی، چهارمین جامعه بزرگ یهودیان در جهان را تشکیل می دهند. اکثر آن ها از گروه قومی اشکنازی هستند اما گروه های قابل توجه دیگر نیز شامل یهودیان سفاردیک، میزراهی و یا کسانی که به دین یهودیت تبدیل کرده اند، می شوند. در قرن هجدهم، اولین گروه مهاجران یهودی وارد کانادا شدند. میزان مهاجرت از دهه ۱۸۳۰ تا پایان جنگ جهانی دوم افزایش یافت زیرا یهودیان به دنبال برنامه های فرار از دست نازی ها، انزوای نژادی و هولوکاست در اروپا بودند و بسیاری از آن ها به کشور کانادا پناه آوردند. امروزه بیشتر جمعیت یهودیان کانادا در انتاریو و کبک زندگی می کنند.

منبع پرواز نیکان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.