خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اسقف هاگینز گفت‌وگوهای دینی را عامل ایجاد صلح در جهان عنوان کرد

رییس شورای کلیساهای استرالیا و سرپرست مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پس از دیدار مجازی با یکدیگر، بر لزوم آغاز گفت‌وگوهای دینی ایران و استرالیا در آینده نزدیک تأکید کردند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، با هماهنگی انجام یافته از سوی سفارت کشورمان در استرالیا، اسقف فیلیپ هاگینز، رئیس شورای کلیساهای استرالیا و استفان پیکارد، مدیر اجرایی مرکز استرالیایی مسیحیت و فرهنگ با قهرمان سلیمانی، سرپرست مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در فضای مجازی، دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این نشست طرفین علاوه بر معرفی مؤسسات تحت مدیریت خود به اهم اهداف و پاره‌ای از عملکرد این مؤسسات اشاره کردند و با بیان دغدغه‌ها و مسئولیتی که در قبال مشکلات و مصائب جهان معاصر احساس می‌کنند علاقه‌مندی خود را برای ارتباط و تعامل بیشتر ابراز داشتند.

در این نشست، سلیمانی در سخنان خود، با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر سبک زندگی مردم گفت: آنچه که ما را به هم پیوند می‌زند، علاوه بر مسئولیت دینی، مسئولیت انسانی است. روزهایی است که جامعه جهانی درگیر ویروس کرونا شده است و متأسفانه این پاندمی متعلق به یک کشور یا یک مکان نیست، بلکه مسئله مشترک انسانی است و با سرعت بسیار زیادی در سراسر جهان گسترش یافته است.

سرپرست مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها با اشاره به امضای بیانیه «حفظ مخلوقات» توسط پاپ فرانسیس، اسقف اعظم کانتربری جاستین و پاتریارک بارتلمئوس رهبر کلیسای ارتدکس استانبول که اخیرا منتشر شده، اظهار کرد: این بیانیه پیام مشترکی است که برای ما قابل احترام است؛ چراکه موضوع این بیانیه، مسئله همه ماست و آنچه که این پیام را دلچسب‌تر می‌کند، این است که از سوی کسانی روایت می‌شود که دین دار و دین باور هستند.

وی ضمن استقبال از موضوع این بیانیه، تأکید کرد: براساس آنچه که در این بیانیه آمده است می‌توانیم همکاری‌های مشترکی را برای آینده برنامه‌ریزی و اجرا کنیم.

سلیمانی همچنین، با اشاره به همزیستی مسالمت آمیز و همکاری و همدلی پیروان ادیان مختلف در ایران گفت: این همکاری و همدلی نمونه‌ای آشکار از تعامل سازنده پیروان ادیان است که می‌تواند در دیگر مناطق جهان نیز محقق شود.

وی افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ایجاد مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها زمینه‌های بسیار ارزشمندی را در برگزاری گفت‌وگوهای دینی با مسیحیت کاتولیک واتیکان و برخی دیگر از کشورهای جهان، مسیحیت ارتدوکس روسیه و یونان، ارامنه حوزه سیلیسی، شورای جهانی کلیساها، بودیسم تایلند و میانمار، هندوئیسم هند و … فراهم کرده که برخی از آنان بیش از ۱۰ دوره را تجربه می‌کنند و توانسته در ایجاد شناخت و فراهم آوردن زمینه‌های همکاری هر چه بیشتر ادیان و آیین‌ها توفیقات مهمی را به دست آورد.

سرپرست مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها تأکید کرد: این مرکز با عهده دار بودن مسئولیت برنامه‌ریزی، هدایت و برگزاری گفت‌وگوهای دینی، برای ایجاد اتحاد و همبستگی دینی در میان رهبران و پیروان ادیان الهی به منظور رویارویی جمعی با بحران‌های معنوی و سیاسی جهان می‌کوشد.

سلیمانی در ادامه سخنانش، به مسائلی همچون توسعه صلح و عدالت، کرامت انسان و حفظ محیط زیست و … به عنوان موضوعاتی که در گفتگوهای دینی با دیگر ادیان مورد بررسی قرار گرفته اشاره کرد و افزود: تغییرات آب و هوایی و تخریب محیط زیست تأثیر قابل توجهی در جابجایی و مهاجرت مردم سراسر جهان داشته است، از این رو می‌توانیم علاوه بر مسئله محیط زیست در خصوص پناهندگان و مهاجران گفت‌وگو کنیم که امیدوارم در این‌ زمینه‌ شاهد تحقق‌ یک‌ کار برجسته‌ و بزرگی‌ باشیم‌.

تأکید بر لزوم آغاز گفت‌وگوهای دینی ایران و استرالیا

اسقف فیلیپ هاگینز، رییس شورای کلیساهای استرالیا در این دیدار مجازی، ضمن معرفی خود و شورای ملی کلیساهای استرالیا، با تأکید بر اهمیت گفت‌وگو بین رهبران و اندیشمندان جهان گفت: در تمام طول عمرم به دنبال صلح، آرامش و دوستی بودم و همواره آرزویم جهانی عاری از خشونت بوده است.

وی یکی از مشکلات مهم امروزه را تغییرات آب و هوا ذکر کرد و آن را یکی از مهمترین دلایل پناهندگی، مهاجرت و در نتیجه برده داری نوین دانست.

وی با تأکید بر ضرورت تداوم گفتمان دینی بین اسلام و مسیحیت جهت ترویج ارزش‌های الهی در جهان، پیشنهاد کرد بیانیه مشترک همکاری بین شورای کلیساهای استرالیا و مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها صادر شود زیرا این بیانیه مشترک می‌تواند مبنایی مناسب برای آغاز گفتگو و همکاری بین ما باشد.

اسقف هاگینز در پایان سخنانش، گفت‌وگوهای دینی را یکی از بهترین راه حل‌ها برای شناخت متقابل و رفع سوء تفاهم‌های احتمالی و همکاری مشترک ادیان دانست و اظهار امیدواری کرد مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها نیز در برنامه دعای مشترک ادیان در اجلاس گلاسکو مشارکت کند.

مقام روحانی پروفسور استفان پیکارد، مدیر اجرایی مرکز استرالیایی مسیحیت و فرهنگ و هیأت علمی دانشگاه چارلز نیز در سخنانی، به معرفی مرکز خود پرداخت.

وی در ادامه، به مسئله تغییرات آب و هوایی و تخریب محیط زیست اشاره کرد و افزود: ما با اتخاذ وحدت رویه و گفتمان سازنده در گفت‌وگو با رهبران و اندیشمندان می‌توانیم با جریانات و بحران‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی مقابله کنیم.

در پایان این دیدار طرفین بر تهیه بیانیه مشترک و برنامه ریزی برای برگزاری گفت‌وگوی دینی و نیز همکاری‌های آتی تاکید کردند.

دیدار مجازی اسقف هاگینز و سرپرست مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ

دیدار مجازی اسقف هاگینز و سرپرست مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ

دیدار مجازی با اسقف هاگینز

منبع سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.