خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

«کارگروه مطالعات اقوام، ادیان و مذاهب» به دانشگاه کردستان واگذار شد

«کارگروه تخصصی مطالعات اقوام، ادیان و مذاهب» که زیر نظر «مرکز نظریه‌پردازی» فعالیت خواهد کرد، به دانشگاه کردستان واگذار شده و طرح‌های مرتبط با این حوزه باید به تصویب این دانشگاه برسد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، علی اکبر مسگر، معاون هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در دومین جلسه کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه پردازی دانشگاه کردستان اظهار داشت: در صورتی که طرح‌نامه (پروپوزال) کرسی‌های نظریه پردازی در حوزه‌ اقوام، ادیان و مذاهب از سوی هر کدام از دانشگاه‌های کشور درخواست شود، باید برای تصویب و صدور مجوز، به این کارگروه ارجاع شود.

وی افزود: برگزاری کرسی‌ها، تابع نظام‌نامه و مجموعه مقرراتی است که جزئیات آن در اختیار مرکز نظریه‌پردازی دانشگاه کردستان قرار گرفته است.

معاون هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره اضافه کرد: این کرسی‌ها در سطوح ترویجی و نظریه‌پردازی قابل انجام است و در آخرین بازنگری، از امتیازات پژوهشی قابل توجهی نیز برخوردار شده (موضوع بند ۱۴ ماده سه آئین‌نامه ارتقا) که جزییات و فرایندهای اجرایی این کرسی‌ها به زودی اعلام خواهد شد.


رشته های فقه شافعی و زبان و ادبیات کردی به تقویت انسجام کمک کرده است

رییس دانشگاه کردستان هم در این نشست گفت: راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات کردی و فقه شافعی در این دانشگاه کردستان به وحدت و انسجام ملی کمک کرده و باعث انسجام بیش از پیش شده است.

رحمت صادقی اظهار داشت: واگذاری کارگروه اقوام، ادیان و مذاهب توسط شورای انقلاب فرهنگی به دانشگاه کردستان موفقیت بزرگی است و دانشگاه تمام تلاش خود را در راستای تشکیل و فعالیت موثر این کارگروه خواهد داشت.

وی به نقش و اهمیت دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: دانشگاه ها منبع تمدن سازی و جامعه محوری هستند و با تشکیل و حمایت از کرسی های نظریه پردازی می توان در راستای شکوفایی و توسعه موثر جامعه و استان قدم برداشت.

رییس دانشگاه کردستان با اشاره به برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها، اضافه کرد: برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها برای جوانانی که می خواهند آثار و فعالیت هایشان را به نقد بگذارند بسیار خوب است و موجب استحکام و پیشرفت آنها می شود.

صادقی فعالیت اساتید دانشگاه را در حوزه نقد و برگزاری کرسی ها بسیار ضعیف دانست و تاکید کرد: باید برای ارتقای سطح اساتید در حوزه نقد، برگزاری کرسی های تخصصی، مقالات و کتاب از تمام ظرفیت های لازم چه در داخل دانشگاه و چه خارج از دانشگاه استفاده کرد.

وی گفت: باید برای برگزاری متداوم کرسی‌های نظریه پردازی برنامه ریزی کرد به صورتی که حداقل در طول سال بیش از ۱۲ کرسی در دانشگاه برگزار شود.

علی سلحشور که به عنوان رییس «مرکز نظریه پردازی دانشگاه کردستان» منصوب شد، گفت: متاسفانه جایگاه نظریه پردازی در دانشگاه‌ها کم رنگ است و باید به سمت نهادینه‌سازی و گسترش آن حرکت کنیم.

وی به لزوم توجه به برنامه‌ریزی در این حوزه اشاره کرد و افزود: فرهنگ‌سازی آزاد اندیشی، تضارب اندیشه‌ها، نقد و نظر و نظریه‌پردازی، وجه جدایی ناپذیر دانشگاه‌ و قوه عاقله کشور است و باید کرسی‌های ترویجی و نظریه‌پردازی که از پیوستار خاص و منطبق بر نظام‌نامه کرسی‌ها برخوردار است، به یک رویه روش‌مند و منظم تبدیل شود.

دانشگاه کردستان در سال ۱۳۵۳ کار خود را با عنوان دانش‌سرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به عنوان یکی از پردیس‌های دانشگاه رازی کرمانشاه درآمد و در سال ۱۳۷۰ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، این مرکز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسمیت شناخت.

این دانشگاه هم اکنون هشت دانشکده شامل زبان و ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه، کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی، هنر و معماری، علوم‌ پایه و فنی – مهندسی بیجار است و در حال حاضر ۱۱ هزار و ۲۰۰ دانشجو در ۵۶ رشته کارشناسی، ۱۱۴ رشته کارشناسی ارشد و ۳۰ رشته دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

این دانشگاه با پذیرش بیش از ۶۰۰ دانشجوی خارجی توانسته است در بعد بین المللی هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

منبع ایرنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.