خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رپورتاژ آگهی| سند شورایی در روستاها به چه معناست؟

امروزه در راستای افزایش جمعیت، شهرها شلوغ‌تر و مهاجرت به شهرهای بزرگ نیز افزایش یافته است. اما گه‌گاهی که از زندگی شهری، دود و دم و ترافیکش خسته می‌شویم دلمان می‌خواهد به دامان طبیعت بکر روستایی خوش آب و هوا و به دور از قیل و قال پناه ببریم.

به گزارش سرویس بازار ردنا (ادیان نیوز)، امروزه در راستای افزایش جمعیت، شهرها شلوغ‌تر و مهاجرت به شهرهای بزرگ نیز افزایش یافته است. اما گه‌گاهی که از زندگی شهری، دود و دم و ترافیکش خسته می‌شویم دلمان می‌خواهد به دامان طبیعت بکر روستایی خوش آب و هوا و به دور از قیل و قال پناه ببریم. بهتر است قبل از هر اقدامی در جهت خرید زمین در روستای مورد نظرتان که احتمالا قصد ساختن ویلایی در آن را دارید، به جزئیات طرح هادی روستای مورد نظر نگاهی بیاندازید. در ادامه مطلب با طرح هادی روستایی و سند شورایی آن بیشتر آشنا می‌شوید.

 سند شورایی روستایی

در روستاها و شهرهای دور افتاده و کم جمعیت به طور معمول زمین‌ها سند شورایی داشته و براساس آن خرید و فروش می‌شوند. سند شورایی اسنادی هستند که رسمیت ندارند و تنها اطلاعات و محتویات سند توسط چند نفر امضا و در آخر توسط شورای روستایی یا شورای محلی روستا تایید و مهر می‌شوند. این اسناد روستایی یک سری مزایا و معایب نیز دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. به طور کلی سند شورایی به دلیل اینکه به تایید شورای محلی یا اسلامی می‌رسند، اعتبارشان بیشتر از سندهای قولنامه‌ای مرسوم است. ولی باید به این نکته توجه کرد که سند شورایی تنها یک سند عادی محسوب می‌شود در نتیجه نمی‌توان به آن‌ اعتماد چندانی داشت.

 معایب و مزایای سند شورایی

در سند شورایی نکاتی وجود دارد که اگر به آن ها توجه نداشته باشید ممکن است در آینده برایتان دردسر ساز شوند.

نکته اول: در سند شورایی اوقافی بودن ملک ثبت نمی‌شود. بنابراین اگر قصد خرید و فروش با سند شورایی را داشتید، حتما قبل از هر اقدامی از دهیاری یا اداره اوقاف استعلام بگیرید تا از عدم اوقافی بودن ملک مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

نکته دوم: یکی دیگر از معایب سند شورایی این است که در این اسناد معمولا کاربری زمین معلوم نمی‌شود. مثلا ممکن است زمینی را خریداری کنید و هدفتان از خرید زمین ویلاسازی باشد، اما کاربری زمین خریداری شده‌تان کشاورزی بوده که در سند مشخص نشده است. در نتیجه با توجه به کاربری زمین شما دیگر اجازه هیچ گونه ساخت و سازی در آن ندارید. حتی اگر بخواهید برخلاف قانون در زمینی که کاربری کشاورزی دارد، ساخت و ساز انجام بدهید، علاوه بر اینکه حکم تخریب بنای ساخته شده صادر می‌شود، مالک به اندازه سه برابر قیمت زمین جریمه می‌شود.

نکته مثبت سند شورایی: سند شورایی از ویژگی‌های مثبتی نیز برخوردار است. به طور مثال افراد هنگام نقل و انتقال سندهای رسمی کلی هزینه‌های جانبی پرداخت می‌کنند. در صورتی که در اسناد شورایی نیازی به پرداخت هزینه مالیات، عوارض شهرداری، هزینه انتقال سند و… نیست. نکته دیگر اینکه سرعت انجام معامله اسناد شورایی در مقایسه با اسناد رسمی بیشتر است.

 طرح هادی روستایی

طرح هادی روستایی طرحی است که علاوه بر اصلاح بافت موجود و ساماندهی، اندازه و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای متنوع را مشخص می‌کند. عملکردهایی چون؛ مسکونی، تولیدی، تجاری، کشاورزی، تجهیزات و تأسیسات. این طرح  در حقیقت نیازمندی‌های عمومی روستایی را براساس مورد در چهارچوب مصوبات طرح‌های ساماندهی فضا و سکونتگاه‌های روستایی یا طرح‌های جامع ناحیه‌ای مشخص می‌کند. در واقع کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این طرح را تهیه می‌کنند. به طور دقیق‌تر می‌توانیم بگوییم این طرح یک نوع نقشه راه برای توسعه یک روستا به شمار می‌آید. وزارت راه و شهرسازی، آیین‌نامه اجرایی را آماده و تصویب طرح‌های هادی روستایی براساس ماده ۷ اساسنامه بنیاد مسکن را تدوین کرده و ابلاغ لازم را انجام می‌دهند.

استعلام طرح هادی

به گزارش بلاگ دیوار:

«مرجع تهیه این طرح، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است و شما برای به دست آوردن آخرین نسخه این طرح باید به دهیاری‌ها یا شهرداری‌ها بروید. مسئولان این نهادها هم موظف هستید جزئیات این طرح را در اختیار شما قرار دهند. حداقل از چند نفر معتمد روستا می‌توانید بپرسید که زمین مورد نظر شما در داخل بافت قرار دارد یا خیر، اما بهتر است همیشه برای استعلام طرح هادی روستایی از مراجع قانونی کمک بگیرید. نکته مهم اینکه نظر نهایی درباره قرار داشتن زمین در طرح، ازسوی کارشناس بنیاد مسکن صادر می‌شود.»

منبع

سند شورایی در روستاها

 هدف از ایجاد طرح هادی

ممکن است شما یک قطعه زمین در روستا خریداری کنید و هدفتان ساخت و ساز باشد. اما زمانی که برای گرفتن مجوز ساخت از طریق مراجع قانونی اقدام می‌کنید، با پاسخ منفی آن‌ها رو‌به‌رو شوید. در واقع آنجا به شما خواهند گفت که براساس طرح هادی روستایی اجازه ساخت و ساز در زمین را دارید یا نه. در این راستا احتمالا با اصطلاح «داخل بافت» آشنا می‌شوید. وقتی گفته می‌شود زمینی داخل بافت نیست، یعنی زمین در محدوده طرح هادی واقع نشده و نمی‌توان برای آن مجوز و پروانه ساخت گرفت. در حقیقت هدف از ایجاد طرح هادی همین نکته است که وضعیت فیزیکی روستا سر و سامان بگیرد و ساخت و ساز در روستاها بدون نظارت، انجام نشود. اگر طرح هادی طبق اصول انجام شود، باعث بهبود وضعیت مسکن روستاییان نیز می‌شود. همچنین تأمین عادلانه امکانات و فراهم کردن تسهیلات اجتماعی، اقتصادی، تولیدی و رفاه از دیگر اهداف مهم طرح هادی روستایی محسوب می‌شود.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.