خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیت‌الله دژکام بر ضرورت پرهیز مسئولان از حاشیه‌سازی تأکید کرد

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس، تفکر را یکی از راه‌های سلوک معنوی برای انسان برشمرد و تأکید کرد: باید شیوه تفکر و فکر کردن را از دستورات قرآن فرابگیریم.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آیت‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: مسلماً انسان برای انسان بودن نیازمند به معنویت است و اگر جهات معنوی حیات انسان تامین نشود سلامت انسان در خطر است و دچار مشکل می‌شود.

وی با بیان اینکه قدم اول برای اینکه انسان یک حرکت معنوی را آغاز کند، آن است که از غفلت بیرون بیاید، افزود: اگر ما مسافر باشیم ولی خوابمان ببرد مسلماً به اتوبوس یا هواپیما نمی‌رسیم لذا مسیر مسافرت خودمان را به سوی خدا در نظر داشته باشیم. اگر غفلت کنیم باز می‌مانیم و ضرر می‌کنیم. اگر این تلنگر به ذهن ما بخورد و بیدار شویم و مهیای سفر شویم آمادگی برای مسافرت به عالم آخرت برای خودمان ایجاد کنیم.

آیت‌الله دژکام قدم دوم سلوک و حرکت به سمت خدای متعال را آن چنان که از تعالیم دینی استفاده می‌شود تفکر برشمرد و افزود: باید فکر خود را به کار بیندازیم. تفکر یک جنبه فردی و یک جنبه اجتماعی دارد یعنی گاهی وقت‌ها می‌پرسند که مثلا آقای فلانی یا خانم فلانی اهل تفکر است. زمانی می‌پرسند شیرازی‌ها یا ایرانی‌ها اهل تفکر هستند. واقعا ما برای اینکه اهل تفکر باشیم چه کار کرده‌ایم و چه کار می‌کنیم.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه ظاهراً در کتاب های کلاس هفتم و هشتم دبیرستان یک درس به اسم تفکر و سبک زندگی آماده شده است، گفت: نظام آموزش و پرورش ما وظیفه خود دانسته که در زمینه تفکر کاری انجام دهد اما اینکه چقدر موفق است باید نتیجه آن را در فارغ‌التحصیلان دبیرستان ببینیم. اگر دانش‌آموزان دبیرستانی در مسائل مختلف زندگیشان با یک سبک صحیح و منطقی فکر و نتیجه‌گیری و استنتاج کنند و امکانات را به درستی به کار گیرند، مشخص خواهد شد که نظام آموزشی ما موفق بوده است. اکنون جا دارد که در این زمینه بررسی‌های دقیق‌تری انجام شود.

وی تصریح کرد: اکنون که اندیشیدن را یاد گرفتیم و فکر کردن را عادت خود قرار داریم سئوال اصلی این است که درباره چه چیزی فکر کنیم. بعضی‌ها سال‌ها فکر خودشان را در یک مسائلی فرسوده کرده‌اند که نه خیر و برکت و سود دنیایی داشته و نه خیر و برکت و سود آخرتی. حیف مغز که مشغول اینها شده است. حیف ذهن افراد که درگیر شده با چیزی که نه به درد دنیا می‌خورد و نه به درد آخرت خسر الدنیا و الاخرت شده است.

آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه قرآن کریم که کتاب زندگی ماست می‌خواهد زندگی ما را همان‌گونه تنظیم کند، گفت: مگر نمی‌گوییم اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد اکنون می‌خواهیم این دعا استجابت شود، چگونه باید استجابت شود؟ باید ببینیم چقدر قرآن می‌خوانیم و چقدر به دستورات قرآن عمل می‌کنیم. زندگی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) طبق قرآن بوده است. اگر می‌خواهیم زندگیمان مثل آن‌ها باشد باید طبق قرآن باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه قرآن کریم به ما یاد داده است که در مورد چه چیزهایی فکر کنیم، این سئوال را مطرح کرد آیا حاضرید هر چه قرآن گفته در موردش فکر کنید و ادامه داد: قرآن کریم یک سئوال را پرسیده و خواسته است جواب دهیم، آیا حاضریم جواب دهیم؟ یکی از آیات قرآن کریم که یک پرسش خیلی مهم در مورد انسانیت و مروت و مردانگی از ما پرسیده است آیه ۶۰ سوره مبارکه الرحمن است می‌فرماید که «هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ؛ مگر پاداش احسان جز احسان است». آیا جواب خوبی غیر از خوبی است؟ این سئوال ریشه در عمق فطرت انسان دارد. آیا اگر جواب خوبی را کسی با بدی داد اوج نامردی است یا خیر؟ در اصطلاح عامه بعضی وقت‌ها می‌گویند نامردتر از فلانی پیدا نمی‌شود چرا؟ برای اینکه به او خوبی شده اما جواب آن را با بدی داده است. در دنیا چقدر از این نامردی‌ها دیده شده است و چقدر دیده می‌شود.

وی به روایتی از حضرت علی(ع) در این رابطه اشاره کرد و افزود: امیرالمؤمنین(ع) فرمود اگر من دستم را در ظرف عسل کنم و در دهان منافق بگذارم، وقتی عسلش را خورد دندان می‌گیرد، این برای چیست، برای آن است که مردانگی و انسانیت در منافق مرده است. این پرسش قرآن کریم که آیا جزای خوبی مگر غیر از خوبی است، برای آن است که ما را متوجه کند که تو آدم هستی و انسانیت انسان به این است که اگر خوبی دید خوبی جواب دهد و نامردی و پیمان‌شکنی و بدعهدی نکند. اینها مسائلی است که ما باید در مورد آن فکر کنیم.

آیت‌الله دژکام با ذکر این نکته که چنین سئوال قرآنی را می‌توان در رابطه با تک تک افراد جامعه پرسید، گفت: بسیار غیرانسانی است که کسی بدی نسبت به پدر و مادرش که این همه خوبی به او کرده‌اند، روا بدارد.

وی با یادآوری اینکه ضرب‌المثلی هم داریم که می‌گوید جواب خوبی خوبی است نه بدی و در قدیم هم گفته‌اند اگر جایی نمک بخوریم، نمکدان نمی‌شکنیم که در اینجا معنی نمک خورده یعنی خوبی زیاد دیده است، گفت: درباره این مسئله به جامعه نگاه کنیم، آیا پاسخ خوبی دیگران غیر از این است که ما به آن‌ها خوبی برسانیم. ایران یک قرارداد را امضا می‌کند و تا آخرش هم ایستاد. گاهی اوقات برخی از اقشار مردم می‌گفتند چرا داریم با آمریکای بدعهد معاهده امضا می‌کنیم ؟ اما آمریکا امضا کرد نامرد بعد از نامرد و بعد از نامرد، اولی اوباما بود که نامردی کرد و بعد هم ترامپ بود که نامردی کرد سومی هم بایدن است که نامردی می‌کند. تحلیل‌های سیاسی را در جای دیگری انجام دادند که بسیاری از اوقات خودشان هم گیج می‌شوند. مردانگی چه بود و چرا ترامپ نامردانه آمد و قرارداد را پاره کرد و چرا این بایدن که بسیاری از رأی‌هایش را بدهکار این است که گفته این مسئله را با ایران حل می‌کنم، دوباره نامردی می‌کند. این نامردی‌ها را فراموش نکنیم. قرآن کریم نیز می‌فرماید روی این ملاک تحلیل کنید.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه مگر غیر از انسانیت مردی و مردانگی در مردم ایران بوده است چرا این‌گونه رفتار می‌کنند، گفت: در مقابل این همه مردانگی و انسانیت پای عهد و پیمان ایستادن ببینید آن‌ها چگونه رفتار می‌کنند.

وی همچنین گفت: هر کسی که خوبی کرد، طبق دستور قرآن باید در مقابل او خوبی جواب دهیم اما سئوال اینجاست که مگر از خدا چه بدی دیده‌ایم که به او جواب بد می‌دهیم. خداوند متعال برای ما چه چیزی کم گذاشته است که در مقابل الطاف او، سپاسگزار نباشیم. این چه رسمی است که ما با خدا گذاشته‌ایم.شبانه‌روز پرونده‌هایی علنی می‌شود که چقدر دزدی شده است. این یعنی چه؟ یعنی در پیشگاه خداوند نامردی می‌کنند. اگر رئیس یا مسئول شدیم برای آن نیست که دزدی کرد یا به بندگان خدا ظلم کرد. چنین مسائلی باید ملاک تفکرمان در جامعه باشد.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: یکی از پرسش‌های قرآن کریم که فکر کردن و پاسخ دادن درباره آن جهات معنوی ما را بالا می‌برد، این پرسش کلیدی و اصلی خداوند در سوره الرحمن است که آیا جزا و پاداش نیکی غیر از نیکی است. درباره این پرسش فکر کنیم. هر کجا شیطان می‌خواهد ما را فریب دهد که این خطا را انجام بده، فوری برای ما تذکر شود که نکن آیا خدا غیر از خوبی به تو رسانده است. مگر این مردم غیر از خوبی به تو رسانده‌اند چرا در مقابل خوبی رفتار بد داشته باشیم. این‌ها ملاک‌هایی برای تفکر است.

امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به در پیش رو بودن سالروز رحلت پیامبر مکرم اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و همچنین شهادت امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: در این مناسبت‌ها همه ذاکران و سخنرانان آنچه که در توانشان است از عرض ادب و احترام به ساحت مقدس این حضرات معصومین انجام خواهند داد.

وی همچنین به مسائل منطقه غرب آسیا و کشورهای پیرامونی اشاره کرد و گفت: خوب است برخی از مسائلی که نقطه قوت یا تهدید نسبت به جریان مقاومت است را بدانیم. قضیه جریان مقاومت در جهان اسلام مقاومت در برابر غصب سرزمین اسلامی فلسطین است که مردم این کشور اسلامی را بیرون کرده‌اند و یک دولت جعلی و غصبی به اسم اسرائیل در آن درست کردند در حالی که مردم آن منطقه خودشان در رابطه با سرزمین خودشان باید تصمیم بگیرند و این توقع شرعی و قانونی ماست و بیش از این هم چیزی نمی‌خواهیم. رهبر معظم انقلاب فرمودند ما که کشورگشایی نمی‌خواهیم بکنیم اینجا صاحب داشته است، این وطن فلسطینی‌هاست و در رابطه با وطنشان خودشان تصمیم بگیرند چرا دارند یک دولت غاصب را به زور آنجا حاکم می‌کند چرا کشورهای انگلیس و فرانسه و آلمان و سایر کشورهای اروپایی دارند با سکوت و حمایت‌هایشان این ظلم را در حق یک ملت انجام می‌دهند که به زور آنها را بکشند و از کشورهای خودشان برانند. بعد بگویند ما می‌خواهیم یک رژیم دیگری را حاکم کنیم. چنین حقی ندارند و باید تسلیم حق باشند. گرچه مطمئنیم و در قرآن کریم هم به نوعی وعده داده شده است که این اسرائیلی‌ها نابود می‌شوند اما این‌ها می‌خواهند تأخیر بیندازند و الا خودشان هم می‌دانند که در شرایط نابودی هستند و بعضی از آن‌ها هم می‌گویند.

آیت‌الله دژکام اضافه کرد: متأسفانه همین چند روز پیش بود که گفتند وزیر خارجه اسرائیل آمده است بحرین سفارت اسرائیل را افتتاح کند. روزی که این حاکمان فعلی به روی کار آمده‌اند و بحرین را از ساکنان اصلی آن گرفته‌اند و به دست آل خلیفه دادند این‌ها نوکر انگلیس بودند و از نوکرهای انگلیس و آمریکا غیر از این قبیل رفتارها توقعی نیست اما می‌دانیم بحرین در جنوب کشور ما قرار دارد و حتی روزی گوشه‌ای از استان فارس بوده است. یک چنین کشوری در آنجا درست کردند که بر ضد تفکر عموم مردم بحرین است و نتیجه این می‌شود که سفارت اسرائیل را در آن ایجاد کردند. این یک طرف قضیه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: از طرف دیگر در کشور عراق که در بخش غربی ما قرار دارد، می‌بینیم عده‌ای از همین رجاله‌های زبان به مزد اسرائیل که پول صهیونیست‌ها دارد، از این مسئله حمایت می‌کند و حتی در اربیل یک کنگره برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل برگزار کردند که البته این را مردم عراق خودشان جواب داده‌اند و نیازی به جواب ما نداشت و این‌ها را محکوم کردند اما بالاخره در مرزهای شمالی کشور این چند روز اخیر شنیدیم که در کشور آذربایجان باز در همکاری با صهیونیست‌ها مسیر حمل کالا‌های ایران به سمت ارمنستان را جلوگیری کرد که جای تاسف دارد.

وی با بیان اینکه مردم آذربایجان مردم ولایتمداری هستند، گفت: در ایام محرم مشاهده می‌کنیم این مردم مومن چگونه عزاداری می‌کنند و برای امام حسین(ع) سینه می‌زنند، این‌ها نمی‌توانند بین این عاشقان امام حسین(ع) که حالا یک خط فرضی دشمن درست کرده بین ما و آن‌ها را فاصله بیندازند. دشمن می‌خواهد اما یقینا موفق نخواهد شد اما روسایی که با یک تصمیمی که از ناحیه دشمنان اسلام القا می‌شود می‌آیند موضعی می‌گیرند که لطمه به منافع امت اسلامی می‌خورد باید حواسشان باشد که از جایی لطمه خواهند خورد که حسابش را هم نمی‌کنند.این روش کشور آذربایجان را ما نوعی کم مهری می‌دانیم یعنی مردم آذربایجان را آنان هیچ حساب کرده‌اند که دارند به نفع اسرائیل موضع می‌گیرند.

آیت‌الله دژکام همچنین به قضایای افغانستان هم اشاره کرد و گفت: مؤمنان هوشیار باشند دشمن تلاش می‌کند که به گونه‌ای نتوانیم منافع عمومی کشور را تأمین کنیم. ما باید بیدار باشیم، بیداری درون کشور به چیست. دشمن متوجه شده است و خود ما هم می‌دانیم که از حیث قدرت نظامی دست برتر را داریم و بحمد الهی نیروی دریایی کشورمان تا اقیانوس اطلس می‌رود و بر می‌گردد و کسی نمی‌تواند به آنها نگاه چپ بکند. اما چیزی که دشمن مرتب دارد مشکل ایجاد می‌کند و بهانه می‌گیرد و واقعاً هم از این جهت ما مشکل داریم مسئله اقتصاد کشور است.

وی با یادآوری اینکه رهبر معظم انقلاب چندین سال است که به دولت‌ها می‌فرمایند این مشکل را حل کنیم و توان داخلی کشور ما می‌تواند مسئله اقتصاد را حل کند، این مسئله پایمردی و تلاش می خواهد، گفت: همچنان با نقطه مطلوب فاصله داریم. متاسفانه بعضی از کسانی که در مسند قدرت بودند اصلاً دغدغه این مسائل را نداشته‌اند که بحث اقتصاد و معیشت و اشتغال مردم را حل کنند. البته امروز مسلماً تغییراتی در سطح ملی در اداره کشور رخ داده است. خودتان هم تصمیم گرفته‌اید رای داده‌اید و دولتی انقلابی انتخاب کرده‌اید، همه منتظر بوده‌ایم که بالاخره دولت بتواند مستقر شود و نماینده عالی دولت در استان مشخص شود . تا وقتی که استانداری که از طرف دولت جدید مشخص شده باشد تعیین نشده نمی‌خواهم انتقاد کنیم خوب این حرف زمین خواهد ماند اما الحمدالله امروز برای استان فارس تصمیمات مهم گرفته شده و ما آینده روشنی در پیش داریم.

آیت‌الله دژکام با اشاره به انتصاب استاندار جدید فارس و شهردار جدید شیراز گفت: اگر امروز می‌خواهیم کاری کنیم، بسم الله. شعاری که رهبر معظم انقلاب مشخص فرموده‌اند این است تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها. اگر مدیری در استان فارس مشکل اشتغال جوان‌ها را می‌خواهد حل کند با همین شعار است . اگر رونق تولید را می‌خواهد حل کند با همین شعار است. اگر مشکل نان شب مردم را داریم راه حلش همین جاست.اگر هر مشکل دیگری که امروز به عنوان مسائل اقتصادی مطرح می‌شود که از همش رنج آورتر بحث تورم است، راه حلش همین است که رهبر معظم انقلاب فرمودند تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها.

وی از مسئولان استان فارس خواست تا حاشیه‌سازی‌ها را کنار بگذارند و ادامه داد: هیچ‌کس نباید با عنوان اینکه سلیقه سیاسی من با دیگری تفاوت دارد، شروع به مخالفت کند و طوری شود که مشکلات مردم و مشکلات نظام اسلامی که امام فرمودند حفظ نظام از حفظ جان امام زمان واجب‌تر است حل نشود و بر زمین بماند و هر کس به فکر منافع خودش باشد.

آیت‌الله دژکام تأکید کرد: اگر استان فارس با سوابق بسیار درخشانی که دارد بتواند به عنوان یک استان پیشرو و پیشران توسعه و پیشرفت کشور خودش را مطرح کند، بسیار مطلوب خواهد بود و نیاز به چنین هدفگذاری در راهبردهای توسعه استان داریم.

منبع فارس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.