خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تفاوت محاسن اخلاقی و مکارم اخلاقی چیست؟

نماینده سابق رهبر انقلاب در آمریکای لاتین:

حجت الاسلام والمسلمین محسن ربانی گفت: ما در دین‌مان، هم محاسن اخلاقی داریم و هم مکارم اخلاقی، محاسن اخلاقی که مورد تاکید و سفارش اسلام است، مسائلی ساده و جزئی است که رعایت آن، اثرات کلی و ماندگاری در زندگی انسان خواهد گذاشت.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت الاسلام والمسلمین محسن ربانی، نماینده سابق مقام معظم رهبری در آمریکای لاتین و از اساتید حوزه علمیه در مراسم جاماندگان حسینی که در منطقه بنیاد قم برگزارشد، ضمن تشکر از برگزار کنندگان مراسمات مذهبی در شرایط کرونایی خصوصا در فضای باز، اخلاق را بر دو بخش تقسیم کرد و گفت: ما در دین‌مان، هم محاسن اخلاقی داریم و هم مکارم اخلاقی، محاسن اخلاقی که مورد تاکید و سفارش اسلام است، مسائلی ساده و جزئی است که رعایت آن، اثرات کلی و ماندگاری در زندگی انسان خواهد گذاشت.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی سلام کردن، به احترام پدر برخواستن، دست والدین را بوسیدن، رعایت مسائل نظافت در محیط‌های عمومی را از محاسن اخلاقی برشمرد و با اشاره به مکارم اخلاق افزود: پیامبر اکرم(ص) فرمود: انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق؛ یعنی تمام انگیزه الهی برای بعثت پیامبران، تکمیل کردن روند اخلاقی جامعه بوده است.

رئیس موسسه اندیشه شرق ادامه داد: امام صادق(ع) فرمود: صِلْ مَنْ قَطَعَکَ وَ اَعْطِ مَنْ حَرَمَکَ وَ اَحْسِنْ اِلى مَنْ اَساءَ اِلَیْکَ وَ سَلِّمْ عَلى مَنْ سَبَّـکَ وَ اَنْصِفْ مَنْ خاصَمَکَ وَ اعْفُ عَمَّنْ ظَـلَمَکَ، یعنی با کسى که با تو قطع رابطه کرد، رابطه برقرار کن. به کسى که از تو دریغ داشت، ببخش. به کسى که به تو بدى کرد، نیکى کن. بر کسى که تو را ناسزا گفت، سلام کن. با دشمنت، منصفانه رفتار کن و کسى را که بر تو ستم نمود، عفو کن.

وی با تاکید بر اینکه مکارم اخلاقی، از محاسن اخلاقی قطعا بالاتر است گفت: مکارم اخلاقی باید با جهانبینی اسلامی تطبیق داشته باشد و با جهانبینی غربی نمی‌توانیم به اوج مکارم اخلاقی برسیم. مفاهیمی مانند از خود گذشتگی کردن، فداکاری و ایثار، مفاهیمی هستند که صرفا با نگاه اخلاقی اسلامی می‌توانیم به عمق آن پی ببریم، دقیقا مثل شهدای دفاع مقدس که با عبور از خود، برای همیشه ماندگار شدند و به تعبیر قرآن، عند ربهم یرزقون هستند.

رایزن سابق فرهنگی کشورمان در آرژانتین در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: علی‌رغم تلاش‌های دشمنان در ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران، اما امروز نفوذ انقلاب اسلامی ایران، نفوذی جهانی است.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی، ایران پرچمدار محور مقاومت است، افزود: امروز سید حسن نصرالله، افتخار می‌کند که مقلد رهبر معظم انقلاب است و نیرو‌های جهادی یمنی، لبنانی، سوریه، عراق عاشقانه با ایران همکاری دارند.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی خاطرنشان کرد: در همه حوادث بعد از انقلاب، حامی و پشتیبان جمهوری اسلامی ایران، خدا بوده و امروز ما معتقدیم که «ید الله مع ایران».

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.