خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

راهپیمایی زنان یهودی در حمایت از حق سقط جنین

زنان یهودی آمریکا در حمایت از حق سقط جنین به طور همزمان در ۶۰۰ شهر راهپیمایی کردند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، شورای ملی زنان یهودی اخیرا میزبان یک راهپیمایی گسترده بوده است. این راهپیمایی که در آن زنان یهود در خط مقدم آن بودند، دوم اکتبر در ۶۰۰ شهر به صورت همزمان انجام شد. این تجمع یک ماه پس از اجرایی شدن قانون محدودیت شدید سقط جنین در تگزاس و یک هفته پس از تصویب قانون محافظت از سلامت زنان در مجلس نمایندگان آمریکا، برگزار شد.

شیلا کاتز، مدیرعامل شورای ملی زنان یهودی گفت: این امر معنوی است. من بسیار هیجان زده هستم که برای عدالت سقط جنین در این مکان تجمع کنم. اکثر یهودیان قبول دارند که سقط جنین در یهودیت مجاز است و گاهی اوقات در صورت به خطر انداختن سلامت مادر ضروری است.

کاتز گفت برای بسیاری از یهودیان سقط جنین یک موضوع در زمینه آزادی دینی است. ما این کار را بنا به مذهب خود انجام می دهیم، با این وجود نمی خواهیم یک دیدگاه ایمانی و دینی به همه تحمیل شود. نکته جالب در این راهپیمایی این است که تنها زنان یهودی شرکت کنندگان اصلی در این اجتماع نبودند و بسیاری از کاتولیک ها و دیگر ادیان نیز در آن شرکت داشتند.

راهپیمایی حقوق سقط جنین دو روز قبل از تجمع مجدد دیوان عالی آمریکا چهارم اکتبر انجام شد. هر چند دادگاه قانونی که در تگزاس تصویب شد را رد نکرد، اما پذیرفت که اعتراضات را بر قانون ممنوعیت سقط جنین بعد از ۱۵ هفته بارداری را بشنود و آن را بررسی کنید.

بسیاری از زنان یهودی می‌ترسند که دادگاه تحت سلطه محافظه کاران، قانون سال ۱۹۷۳ مبنی بر اینکه زنان حق سقط جنین دارند و این حق بخشی از حقوق زنان است را لغو کند.

اولین بار در سال ۲۰۱۷ در اعتراض به انتخاب دونالد ترامپ در این زمینه راهپیمایی هایی صورت گرفت. زنان یهودی در طول تاریخ راهپیمایی های زنان در ماه مارس هیچگاه احساس راحتی نکردند و نقش پررنگی را در این اجتماعات بازی نکرده اند. البته وجود رهبران دینی ضد یهودی مانند لوییس فراخان، رهبر ضد یهودی ملت اسلامی، در این زمینه بی تاثیر نبوده است. لوییس فراخان جامعه یهودیت را به موریانه های موزی تشبیه کرده است.

امروز حالا مسئله‌ی حق سقط جنین و محدودیت های آن باعث شده است که زنان پیروان دین یهود هم پا به عرصه بگذارند و در کنار دیگر پیروان ادیان مختلف در اعتراضات شرکت کنند.

مترجم: سامان روزبهانی

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.