خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

«عزاداری برای اهل بیت»؛ نقطه ثقل هویت شیعه/ تشیع انگلیسی و دوری از عقلانیت

تشیع انگلیسی به دنبال تضعیف عنصر عقلانیت در مجالس عزاداری اهل بیت علیهم السلام است.

ردنا (ادیان نیوز) – عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام بیشتر از اینکه برای شیعیان جنبه استحباب داشته باشد نماد هویت شیعیان و وجه تمایز آنان با دیگر مسلمانان محسوب می شود. اکثر تحولات مثبت در تاریخ شیعیان و حتی تاریخ معاصر هم از مجالس عزاداری شروع شده است و بدین جهت بود که امام راحل(ره) فرمودند: این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. در کوتاه ترین بیان می توان گفت نقطه ثقل هویت و ایمان شیعی از همین مجالس عزاداری نشات گرفته است.

عهده دار حفظ این نقاط ثقل هویت شیعی دو عنصر عقل(منبر) و احساس(مداحی) است و هر کجا این دو عنصر به صورت متناسب در کنار هم قرار گرفتند خروجی آنها به نفع تمدن نوین اسلامی رقم خورده است.

امروزه دشمنان شیعه و به خصوص دشمنان پرچمدار شیعه یعنی جمهوری اسلامی ایران درصدد که این نقطه ثقل هویتی را ضربه بزنند و شاید بارزترین دشمنی و ضربه در این حوزه بر عهده پیر استعمار و انگلیس خبیث گذاشته شده است و سرویس امنیتی انگلیس به واسطه سابقه طولانی که در این مسایل دینی دارد توانسته است با سازماندهی بخشی از افراد و هیات ها با دستکاری در دستگاه محاسباتی آنها عنصر عقل را کم رنگ و عنصر احساس را به نحو افراطی تقویت کنند و به صورت مشخص تشیع انگلیسی به دنبال تضعیف عنصر عقل در مجالس اهل بیت علیهم السلام است تا جاییکه حتی سخنرانان وابسته به این جریان انحرافی هم از عنصر عقلانیت بی بهره اند و دیگران را هم به همین مسیر دعوت می کنند.

نمونه های این دستکاری را می توان در نوع عزاداری ها و موضع گیری برخی هیات ها و منبری ها مشاهده کرد که نه تنها نقطه ثقل هویت شیعه نبودند و نیستند بلکه باعث وهن شیعیان و دستگاه عزاداری سیدالشهداء علیه السلام شده اند.در برخی از موارد هجمه بر علیه حرم های ایمه طاهرین را هم با فراخوان و برنامه ریزی های مشخص و با پشتیبانی رسانه ای در دستور قرار داده اند که بعد از اتفاقات ابتدای کرونا در حرم حضرت معصومه و حرم حضرت علی بن موسی الرضا  اخیرا نیز در اقدامی گستاخانه به حرم حضرت علی بن موسی الرضا هجوم آورده و موجب شکسته شدن شیشه های بالای سر حضرت شدند و تا ساعاتی موجب اختلال در زیارت روضه منوره حضرت رضا علیه السلام شدند.

به نظر می رسد دستگاه های مسئول به خصوص دستگاه های امنیتی باید در این موارد به وظیفه ذاتی خود عمل کنند و حرم اهل بیت را خط قرمز اعلام و با متخلفین در اسرع وقت و به اشد وجه برخورد لازم را داشته باشند و مخصوصا مسببین این تفکر و صاحبان بنگاه های رسانه ای محرک را تنبیه کرده و اجازه نقش آفرینی به آنها نداده و حداقل اگر بناست به چنین وضعی ادامه دهند به کشورهای خودشان که شناسنامه و پاسپورت آنجا را دارند عودت داده شوند تا دیگر کسی جرات نکند از رافت نظام اسلامی سواستفاده و به توطیه بر علیه مقدسات بپردازد.

علاوه بر دستگاه های امنیتی، دستگاه های متعدد فرهنگی برای معضل کم رنگ کردن عنصر عقل در هیات و تشدید جنبه های احساسی باید دست به کار شوند و برای این مساله فکری کنند و به سرعت وارد عمل شوند. کم کاری دستگاه های فرهنگی در پرداختن به این مساله حتما در آینده موجب خسارت های متعدد و جبران ناپذیری خواهد شد که به مرور زمان موجب کم رنگ شدن حضور مردم در مجالس عزاداری و روضه ها خواهد شد.

گزاره هایی چون بی اعتباری عقل و تاکید بر جنون، تاکید بر زیبایی جسمی اهل بیت علیهم السلام، تاکید بر قدرت جسمی و ظاهر پهلوانی، غلو در مقام ائمه طاهرین علیهم السلام، اسطوره گرایی و تاکید بر دین شخصی و رواج لاابالی گری از جمله مواردی است که مجموعه های فرهنگی باید روی آنها فکر کنند و تولید محتوا کنند و موجب پاک شدن این گزاره ها از هیات ها و مجالس عزاداری شوند که مشخصا جریان انحرافی تشیع لندنی به دبنال تثبیت این گزاره ها در مجالس عزاداری اهل بیت علیهم السلام می باشد.

در پایان بر دو نکته تاکید می کنم: که دشمن به خوبی از نقطه قوت هویت شیعی مطلع گردیده است و چون اکثر خروجی های امروزی ما که در مقابل همین سلطه گران ایستاده اند از همین مجالس بوده دست به کار شده و درصدد تضعیف این نهاد مقدس با تضعیف عنصر عقل برآمده است. پس لازم است نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هم بدون فوت وقت و بدون اغماض و رودربایستی با هیج فرد و مجموعه دینی جلوی افراط گرایی را گرفته و موجبات تقویت عقلانیت در هیات ها و مجالس عزاداری را فراهم آورد.

و نکته دوم اینکه درصد بسیار بالایی از مردم و هیات ها با این روند افراط گرایی و ضد عقلانی همراهی لازم را ندارد و کماکان به عزاداری سنتی توام با عقلانیت می پردازند ولی لازم است به علت اینکه این مساله به نقطه هویت شیعیان بر می گردد جلوی همین تعداد قلیل هیات ها و افراد را هم گرفته شود تا موجب طعن و وهن دستگاه اهل بیت علیهم السلام نشوند.

منبع رسا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.