خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

معنی اسم «احمدرضا» + میزان فراوانی در ثبت احوال

احمد یکی از نام‌های پیامبر اسلام (ص) است و رضا به کسی می‌گویند که به آنچه خداوند برای او مقدر کرده است راضی است و گله و شکایتی ندارد، او فرد قانعی است و رضای خدا را بر رضای خودش ترجیح می‌دهند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، معنی اسم احمدرضا در ثبت احوال

۱- از نام‌های مرکب؛ ۲- کسی که به اوصاف خشنودی و ستوده متصف است. احمد و رضا.

احمدرضا

توضیحات تکمیلی
ترکیب دو اسم احمد و رضا :
احمد: بسیار ستوده‌تر، پسندیده‌تر، نام پیامبر اسلام (ص). احمد، صفت تفضیلی از «حمد» به معنای کسی که کارش به ستایش رسیده است . همچنین «احمد» به معنای ستوده تر . یکی از نام های رسول اکرم (ص) است که حضرت عیسی بن مریم (ع) به آمدن آن بزرگوار در قرآن کریم مژده داد.

رضا: خشنود، خوشدلی، راضی، نام امام هشتم شیعیان

نام های هم آوا پسرانه
* داوودرضا
* احمدپاشا
* غلام رضا
* مرتضی
* عبدالرضا
* امین رضا
* مبین رضا
* متین رضا
* مجید رضا
* محسن رضا
* جوادرضا
* حنیف رضا
* طاها رضا
* نعیم رضا
* احمدصادق
* احمدطاها
* احمدهادی
* وحیدرضا
* سعیدرضا
* احدرضا
* احمدحسن
* احمدحسین
* حمیدرضا
* فرید رضا
* فهیم رضا
* معیدرضا
* امیراحمد
* امیررضا
* محب رضا
* احمدعلی
* مسعود رضا
* احمدیاسین
* محمد رضا
* حسام رضا
* حسین رضا
* کیان رضا
* احمد رضا
* آریان رضا

نام های هم آوا دخترانه
* عرفانه
* عزیز
* عطیه
* عهدیه
* عواطف
* فرحناز
* فریدخت
* فرینوش
* لاله‌زار
* ماه منیر
* مَهتا (مَه تا)
* مهرآفرین
* مولوده
* نورُسته
* گوهرناز
* محجوبه

توضیحات نام نیکو
با نامی زیبا و دو بخشی در خدمت شما هستیم که هر بخشی زیبایی‌های مخصوص به خودش را دارد. این نام زیبا و تحسین شده: “احمدرضا” نام دارد که به ترتیب به معنای هربخش از این نام می‌پردازیم. قسمت اول: “احمد”. احمد صفت تفضیلی از “حمد” به معنای کسی که کارش به ستایش رسیده است. همچنین به معنی ستوده‌تر است. احمد یکی از نام‌های پیامبر اسلام (ص) است که حضرت عیسی بن مریم (ع)، به آمدن آن بزرگوار مژده داده بودند. “مبشرا برسول یاتی من بعدی اسمه احمد” این آیه در قرآن کریم آمده و به همین موضوع اشاره دارد. “پس از خود به پیامبری به نام احمد مژده دهنده‌ام”. همچنین رسول اکرم (ص) فرمودند:” انا فی‌السماء احمد و فی‌الارض محمد”. “نام من در آسمان احمد است و در زمین محمد”.

نام احمد نام جمله انبیاست   /    چونکه صد آمد نود هم پیش ماست  (مولوی)

و اما به قسمت دوم این نام می‌رسیم که آن‌هم نام یکی از امامان معصوم و بسیار عزیز ماست که آرامگاهشان در ایران قرار دارد و ایرانیان افتخار میزبانی ایشان را دارند. امام رضا (ع)، امام هشتم شیعیان است که از سراسر جهان مسلمانان را برای زیارت حرم ایشان به ایران می‌کشاند، خود ایرانیان نیز همیشه به زیارت می‌روند و همیشه صحن و سرای حرم پر می‌شود از زائرین و عاشقان این امام و ذکر و دعا و نماز و راز و نیاز.

قسمت دوم: “رضا”. رضا نامی پسرانه با ریشه‌ی عربی است که به موارد زیر اشاره دارد: خوشنود، خوشحال، خوشدل، راضی، قانع، مجاب و موافقت.علاوه بر این معانی خوب و پسندیده، در تصوف رضا به کسی می‌گویند که به آنچه خداوند برای او مقدر کرده است راضی است و گله و شکایتی ندارد، او فرد قانعی است و رضای خدا را بر رضای خودش ترجیح می‌دهند، شاید افرادی در اطرافتان سراغ داشته باشید که چنین خصوصیاتی داشته باشند اما نامشان هم رضا نباشد، رضا در اینجا صفت است و شما می‌توانید به عنوان صفت یا خصوصیتی از یک شخص هم از آن استفاده کنید. رضا بودن یعنی خشنود و راضی و قانع بودن.

بارخدایی که او جز به رضای خدا /  بر همه روی زمین می ننهد یک قدم (منوچهری)

و اما به قسمت جذاب این نام می‌رسیم یعنی زمانی که این دو نام زیبا را باهم ترکیب کنیم تا نام نیکوی “احمدرضا” ساخته شود. قرار گرفتن رضا در کنار احمد یک ترکیب مقدس را می‌سازد چون جمع بهترین افراد نشان می‌دهد. احمد را با نیت آنکه فرزند عزیزتان خلق و خوی پیامبر اسلام (ص) را بگیرد و ویژگی‌هایی نیکو از ایشان در او تبلور کند انتخاب کنید. ویژگی‌هایی همچون: سعه‌ی صدر، خوش‌نامی، و پاکی نفس. نام رضا را انتخاب کنید تا فرزندتان به مهربانی امام رضا (ع) شود و به رضای خداوند و سرنوشت و راهی که در برابر او قرار داده‌ است راضی و خشنود باشد. همیشه خوشحال باشد و با دیگران به خوبی و درستی رفتار کند. و البته مهم‌تر از همه بداند که شما این نام را به این دلایل زیبا برای او انتخاب کرده‌اید تا او انسان بزرگ و محترمی شود.

منبع راسخون
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.