خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آذربایجان غربی؛ رنگین کمان وحدت اقوام/ موانع اتحاد رفع شود

آذربایجان غربی با دارا بودن اقوام و ادیان متعدد، رنگین کمان ادیان کشور به شمار می رود، سرزمینی که سال‌هاست با زندگی مسالمت آمیز قومیت ها به نماد اتحاد در کشور تبدیل شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، زندگی مسالمت آمیز مردمان مذاهب و قومیت‌های مختلف از ترک، کرد، مسیحی، زرتشتی و … برابرانه و برادرانه در کنار هم زندگی می‌کنند و بنا به اظهارات بزرگان و علما دینی مسئله وحدت شیعه و سنی در آذربایجان غربی زبانزد خاص و عام است.

آذربایجان غربی در بین استان‌های کشور نماد وحدت و همدلی میان اقوام و مذاهب مختلف است، نمادی از وحدت غیور مردان و شیر زنان شیعه و سنی، آشوری و ارمنی در ایران اسلامی که سال‌های طولانی با صلح و صفا در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و امروز در سالروز میلاد نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) باردیگر همدلی و اتحاد بیش از پیش به نمایش گذاشته می‌شود.

جمعیت آذربایجان غربی به ویژه در جنوب این استان همانند چند استان دیگر کشور تلفیقی از مردم شیعه و سنی بوده که همه ساله با شور و شوق فراوان به استقبال هفته وحدت رفته و برگزاری جشن‌های ویژه هفته وحدت با حضور برادران اهل سنت و شیعه در کنار هم بار دیگر وحدت و یکپارچگی مسلمان را به تصویر می‌کشد.

به اعتقاد برخی کارشناسان و علمای دینی توزیع نامناسب امکانات و عدم بکارگیری درست از نیروها در استان در سال‌های اخیر زمینه گلایه مندی و احساس تبعیض در استان به موانعی برای تقویت اتحاد تبدیل شده اما حضور و مشارکت تمام اقوام و مذاهب در برهه‌های حساس و سرنوشت ساز به خصوص انتخابات، راهپیمایی‌های ملی و مذهبی بیانگر ریشه‌های عمیق وحدت در این استان به شمار می‌رود، ریشه‌هایی که نباید به راحتی از آنها چشم پوشی کنند.

آئین‌های هفته وحدت هر چند امسال به دلیل بیماری کرونا رنگ و بوی خاصی به خود گرفته اما از امروز با آغاز هفته وحدت شور و عشق مردم نسبت به پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و مشارکت گسترده آنان برای اعلام مراتب عشق و اخلاص نشان می‌دهد که مردم آذربایجان غربی از صمیم قلب به اسلام و قرآن و پیامبر گرامی عشق می‌ورزند و اتحاد و اتفاق آنها برای دفاع از کیان اسلام و انقلاب اسلامی در بالاترین حد ممکن قرار دارد.


وحدت جوامع اسلامی نسخه شفابخش بر پیکر زخم آلود امت اسلام است

امام جمعه اهل سنت ارومیه از وحدت بین جوامع اسلامی به عنوان نسخه شفابخش بر پیکر زخم آلود امت اسلام در فضای غبارآلود کنونی دنیا نام برد و گفت: یکی از مهمترین ضروریات جهان حفظ وحدت بین جوامع مختلف اسلامی است.

وحدت بین جوامع اسلامی به عنوان نسخه شفابخش بر پیکر زخم آلود امت اسلام در فضای غبارآلود کنونی دنیا به شمار می‌رودماموستا مامد کلشی نژاد با بیان اینکه وحدت اسلامی امروز یکی از دغدغه‌های اساسی دنیای اسلام به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: بر اساس تأکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری اتحاد و برادری اسلامی یکی از مهمترین وظایف جوامع اسلامی در برهه کنونی است.

وی خاطرنشان کرد: وحدت بین مذاهب خمیرمایه اسلام ناب و زمینه ساز شکل گیری تمدن نوین اسلامی بوده و به عنوان نسخه شفابخش بر پیکر زخم آلود امت اسلامی در فضای غبارآلود کنونی دنیا به شمار می‌رود و این امر موجب ترس و هراس دشمنان بوده و به دستاویزی برای توطئه و از هم گسستگی جوامع اسلامی تبدیل شده است.

امام جمعه اهل سنت ارومیه با اشاره به توطئه‌های دشمنان و استکبار جهانی برای ایجاد تفرقه بین جوامع اسلامی عنوان کرد: امروز اتحاد مسلمین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و جامعه اسلامی شیعه و سنی در این هفته باید بیشتر به مقوله وحدت بپردازند و در همه ابعاد سعی کنند تا اتحاد و وحدت را به عنوان یک اصل در همه امور به کار گیرند.

ماموستا کلشی‌نژاد در خصوص موانع وحدت بیان کرد: ریشه بسیاری از مشکلات به خاطر دوری از بعثت و رسالت پیامبر (ص) و قوانینی است که خداوند متعال بر رسول اعظم (ص) وحی کرده و ایشان در اختیار جامعه بشری قرار داده است.

توزیع مناسب امکانات در مناطق مختلف آذربایجان غربی زمینه ساز حفظ وحدت است

امام جمعه اهل سنت ارومیه احساس تبعیض در آذربایجان غربی از موانع وحدت در آذربایجان غربی برشمرد و گفت: آذربایجان غربی رنگین کمان اقوام و مذاهب کشور پیشگام اتحاد در کشور به شمار می‌رود و سالهاست مردم با اقوام و مذاهب مختلف در کمال اخوت و برداری در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و این امر از زمان پیروزی انقلاب اسلامی به اوج رسیده اما در برخی مواقع احساس تبعیض در بین مذاهب و اقوام استان به عدم اعتماد و یاس و ناامیدی منجر می‌شود.

تمرکز بر مشترکات دینی، احترام به مناسبات و مقدسات دینی، توزیع مناسب امکانات در مناطق مختلف استان از راهکارهای تقویت و حفظ وحدت در آذربایجان غربی استوی با بیان اینکه مسئولان استان باید این احساس تبعیض به خصوص در بین جوانان را مدیرت کنند، افزود: در برخی مناطق استان عدم توزیع مناسب امکانات و نیز بکارگیری نیروها موجب گلایه مندی می‌شود که باید تلاش شود با مدیریت این امر زمینه تقویت و حفظ وحدت در استان فراهم شود.

امام جمعه اهل سنت ارومیه تمرکز بر مشترکات دینی، احترام به مناسبات و مقدسات دینی، توزیع مناسب امکانات در مناطق مختلف استان را از راهکارهای تقویت و حفظ وحدت در آذربایجان غربی ذکر کرد.

وی تأکید کرد: همانطور که علما و برادران تشیع، از زمان انقلاب تا به حال دغدغه دفاع از اسلام و انقلاب را دارند، جامعه و روحانیون اهل سنت هم به همان اندازه برای دفاع از دین و انقلاب و آرمان‌های انقلاب اسلامی دغدغه داشته‌اند و تلاش کرده‌اند و ۱۱ هزار شهیدی که در کشور اسلامی ایران تقدیم نظام و انقلاب کرده‌اند بیانگر همین موضوع است که جامعه اهل سنت هم در کنار همه برادران و خواهران خود در ایران اسلامی، برای دفاع از کیان اسلام، دفاع از کشور و پیروی از منویات امام و رهبری همیشه تلاش کرده‌اند.

امام جمعه اهل سنت ارومیه افزود: شهادت طلبی و در میدان بودن جامعه اهل سنت نشان از این دارد که آنها همیشه خواستار اتحاد و اخوت و برادری بوده‌اند و شهادت ۲۶ تن از روحانیت اهل سنت در راستای بسط و نشر فرهنگ انسان ساز اسلامی، بیانگر این بوده که این شهیدان منادی وحدت هستند.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری دشمنان بر روی فرسودگی انقلاب است، گفت: این علمای اعلام اعم از شیعه و سنی بودند که متخصصانه تبلیغ کردند و تبلیغ را بر مبنای شرع قرار دادند و این یکی از بزرگترین اهداف انقلاب و امام راحل بود، علما توانستند جامعه را به هم پیوند بدهند، فارغ از همه مرزبندی‌های قومی و قبیله‌ای و مذهبی سعی کردند، دسیسه‌ها و ددمنشی‌های استکبار جهانی و دشمنان دین و انقلاب و معادلات آنها را بر هم بزنند و آن چیزی که خواسته اسلام و مسلمین است را برای مردم بازگو کنند.

تفرقه افکنی بزرگترین سلاح دشمنان برای توطئه علیه جوامع اسلامی است

امام جمعه اهل سنت مهاباد نیز معتقد است، وحدت بزرگترین سرمایه و ضامن اقتدار نظام جمهوری اسلامی در جهان است و هفته وحدت بهترین فرصت برای تقویت اتحاد بین جوامع اسلامی به شمار می‌

ماموستا عبدالسلام امامی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هفته وحدت فرصتی برای ایجاد اتحاد میان مسلمین، اقوام مختلف و همچنین نقش برآب کردن توطئه‌های بیگانگان علیه نظام است، افزود: در فضای کنونی دنیا و حوادث و اتفاقات روی داده در کشورهای اسلامی تنها راه گریز از این مسائل وحدت بدون هر گونه اختلاف نظر بین کشورهای اسلامی است.

وی از تفرقه به عنوان بزرگترین سلاح دشمنان به خصوص استکبار غرب نام برد و خاطرنشان کرد: بزرگترین ابزار و سلاح دشمنان اسلام از ابتدای آغاز رسالت پیامبر (ص) تاکنون، تفرقه‌افکنی بوده و این در حالی که مسلمانان می‌توانند با تکیه بر مشترکات بسیاری که دارند در برابر این دسیسه‌ها، صف واحدی را تشکیل دهند.

وی ادامه داد: تکلیف و ضرورت ایجاب می‌کند جهان اسلام بدون تنش و هرگونه اختلاف نظر با وحدت کامل، مباحث فقهی و تفاوت تاریخی را کنار بگذارد و بیش از گذشته با اتحاد به ریسمان الهی چنگ زنند.

امام جمعه اهل سنت مهاباد با اشاره اینکه هفته وحدت نماد همدلی، اخلاق محوری و عظمت مسلمانان و برادری شیعه و سنی است، افزود: انتظار داریم دولت مردمی در راستای عمل به وعده‌های انتخاباتی خود بر اصل برابری اقوام و همچنین شایسته سالاری در انتخاب مدیران زمینه اتحاد و همبستگی داخلی را تقویت کند.


مبانی وحدت در جامعه به درستی تبیین شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه مبانی، معنا و مفهوم وحدت به درستی در جامعه تبیین نشده است، گفت: مبانی اصلی وحدت توسط امام راحل و مقام معظم رهبری در طول‌های پس از انقلاب شفاف مشخص شده است، بر اساس تأکیدات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی اسلام دین وحدت و اتحاد به شمار می‌رود.

در ادیان مختلف دنیا همزیستی مسالمت آمیز وجود دارد اما چیزی که اسلام بر آن تاکید دارد همزیستی مسالمت آمیز توأم با همزیستی اسلامی استحجت الاسلام منصور امامی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اسلام دین همزیستی اسلامی است نه همزیستی مسالمت آمیز، عنوان کرد: در ادیان مختلف دنیا همزیستی مسالمت آمیز وجود دارد اما چیزی که اسلام بر آن تاکید دارد همزیستی مسالمت آمیز توأم با همزیستی اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه اگر در یک جامعه وحدت و اتحاد وجود نداشته باشد آن جامعه نیز با ضعف مواجه می‌شود، افزود: تقویت وحدت در جامعه مستلزم اتحاد میان افراد جامعه است، برای تقویت اتحاد در جامعه نیز باید مبانی و مفهوم وحدت به درستی تبیین شود.

حجت الاسلام امامی با بیان اینکه وحدت یعنی مشترکات اقوام و ادیان تقویت و تفاوت‌ها مورد قبول منطقی باشد، گفت: اتحاد به خصوص اتحاد شیعه و سنی به این معنی نیست که ما اختلافات بین دو قوم را نادیده بگیریم بلکه با قبول منطقی و احترام به این اختلافات باید اشتراکات تقویت شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص مسئله غدیر اضافه کرد: صحبت از اشتراکات و اختلاف‌های قومی در یک فضای منطقی صورت گیرد اگر این مبانی درست تعریف نشود نمی‌توان در جامعه انتظار تقویت وحدت را داشت.


اعتقاد به وحدت بین اقوام در آذربایجان غربی تضعیف شده است

رئیس مرکز بزرگ اسلامی آذربایجان غربی نیز در خصوص تقویت وحدت در آذربایجان غربی و موانع پیش روی آن گفت: آذربایجان غربی از سالیان گذشته به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به نماد وحدت در کشور تبدیل شده است اما در سال‌های اخیر اعتقاد به وحدت اقوام به خصوص در بین مسئولان تضعیف شده است.

حجت‌الاسلام عسگر فعال‌آذر با بیان اینکه با بیان اینکه، اعتقاد به وحدت جز زیربنای تحقق این امر مهم است، بیان کرد: وحدت باعث رونق و شکوفایی جهان اسلام و همه ممالک می‌شود بنابراین حفظ وحدت بر همگان واجب است.

برای تحقق وحدت باید احساس تبعیض در جامعه از بین برود چرا که احساس تبعیض از خود تبعیض کشنده‌تر استوی با اشاره به اینکه دین و مکتب اسلام، دین وحدت و همدلی است اظهار داشت: بنابراین برای تحقق وحدت باید احساس تبعیض در جامعه از بین برود چرا که احساس تبعیض از خود تبعیض کشنده‌تر است، امروز باید همه در جهت شناخت دشمن واحد متحد باشیم چرا که دشمن شیعه و سنی مشترک بوده و دشمن نیز درصدد تفرقه‌افکنی میان مسلمان است.

رئیس مرکز بزرگ اسلامی آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه احساس تبعیض در جامعه باید از بین برود تا وحدت عملیاتی شود چون احساس تبعیض از خود تبعیض کشنده‌تر است، گفت: این موضوع باید در دستور کار مسئولان آذربایجان غربی قرار گیرد.

وحدت و برادری یکی از زیباترین واژه‌ها و ارمغان پیامبر رحمت برای جوامع بشری است و وحدت مسلمانان مانند چتری از رحمت خداوند بر سر امت اسلام است که از بین برنده کینه‌ها و خودخواهی‌ها و موجب صفای قلوب خواهد بود امروز ضرورت حفظ وحدت بیش از هر زمانی است.

منبع مهر
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.