خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

احیای گروه «ادیان و مذاهب اسلامی» در بنیاد پژوهش‌های اسلامی

بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در راستای تعامل و گفتگو با گروه‌ها‌، ادیان و اندیشه‌ها و خبرگان فرهنگی، گروه «ادیان و مذاهب اسلامی» را راه‌اندازی کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، برای تبیین و ترویج تعالیم وحیانی قرآن و حکمت‌ها و معارف مکتب نورانی اسلام، سنن پیامبر و اهل بیت(ع) با محوریت سیره علمی و عملی امام رضا(ع) و همچنین تعامل و گفتگو با گروه‌ها‌، ادیان و اندیشه‌ها و خبرگان فرهنگی که از سیاست‌های کلان آستان به شمار می‌رود، گروه ادیان و مذاهب اسلامی را در نیمه دوم سال جاری دوباره راه اندازی کرد.

گروه ادیان و مذاهب اسلامی در سال۱۳۹۰ تاسیس شد و در سال ۱۳۹۴ با توجه به طرح باز مهندسی گروه‌های پژوهشی بنیاد، این گروه با گروه کلام ادغام شد. با وجود این، اعضای گروه همچنان به فعالیت‌های خود در زمینه مطالعات ادیان ادامه دادند که حاصل آن چاپ چندین کتاب و برگزاری چندین کرسی ترویجی و نشست‌های تخصصی و همکاری در همایش‌های بین‌المللی و وبینارها بوده است.

پژوهشگران این گروه می‌کوشند تا با الگو قرار دادن سیره و منش عالمانه امام علی بن موسی الرضا(ع) در مواجهه با ارباب ادیان و نحله‌های گوناگون، گامی بلند برای شناخت و نقد عالمانه همراه با حفظ اصل اخلاقی همزیستی مسالمت‌آمیز با پیروان ادیان و مذاهب گوناگون بردارند.

گفتمان‌های عمیق علمی و فرهنگی با ادیان مختلف
همچنین این گروه با طرح گفتمان‌های عمیق علمی و فرهنگی با ادیان مختلف زمینه‌های تقریب و گفت‌وگوی میان ادیان را با هدف ترویج سنّت و سیره علی بن موسی‌الرضا (ع)، که از اهداف راهبردی چشم‌انداز آستان قدس رضوی است، فراهم می‌آورد.

با عنایت به اینکه شناخت یک دین جز با شناخت کتب مقد‌س خود آن دین و نیز منابع مهمی که درباره آن دین به رشته تحریر درآمده، میسر نخواهد شد، این مرکز گام اوّل در شناخت ادیان را به کتاب‌شناسی توصیفی ادیان اختصاص داده است تا از این رهگذر، با نگاهی عالمانه و دقیق، خلأها را شناسایی و گام‌های بعدی را استوارتر بردارد.

فعالیت‌های پژوهشی
«طرح مأخذشناسی» در قالب ۸ عنوان کتاب با عناوین، «کتاب‌شناسی توصیفی ادیان: دفتر اول، مسیحیت»، «کتاب‌شناسی توصیفی ادیان: دفتر دوم، یهودیت»، «کتاب‌شناسی توصیفی ادیان: دفتر سوم، هند و خاور دور»، «کتاب‌شناسی توصیفی ادیان: دفتر چهارم، ادیان ایران باستان»، «مقاله‌شناسی توصیفی مسیحیت»، «مقاله‌شناسی توصیفی یهودیت»، «مقاله‌شناسی توصیفی ادیان ایران باستان»، «مقاله‌شناسی ادیان هند و خاور دور» از جمله فعالیتهای گروه ادیان است که از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۴ منتشر کرده است.

برگزاری نشست‌های تخصصی
یکی دیگر از فعالیت های این گروه برگزاری نشست های تخصصی با حضور اعضاء هیئت علمی دانشگاه‌ها، پژوهشگران و… بوده است از جمله این نشست ها می توان به مواردی همچون «تعامل شیعیان اروپا با پیروان سایر ادیان و شیعیان سراسر جهان»، «مباحث تطبیقی میان اسلام و ادیان شرقی با تأکید بر خداشناسی در دین هندویی»، برگزاری کارگاه تخصصی «گام های نخست در دین‌پژوهی»، «اولویت‌های پژوهشی در حوزه مذاهب»، «نقش و کارکرد عرفان در گفت وگوی بین‌الادیانی؛ گفت وگوی اسلام و مسیحیت» و «پاپ فرانسیس و رویکردهای جدید او» اشاره کرد.

منبع آستان نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.