خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

«روند تقریب مذاهب اسلامی در ایران» نقد و بررسی شد

مدرسه راهبری «علم عمل» در راستای سلسله جلسات«دوره تابستانه وحدت» و به مناسبت هفته وحدت اسلامی در نشستی با حضور نخبگان و اندیشمندان اهل سنت روند تقریب مذاهب اسلامی در ایران را مورد نقد و بررسی قرار داد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در نشست «روند تقریب مذاهب اسلامی در ایران» مصطفی ذوالفقار طلب استاد دانشگاه تهران، مولوی عبدالغنی موحد استاد حوزه علمیه سیستان و بلوچستان، ایوب شافعی پور نویسنده و استاد فقه شافعی در دانشگاه هرمزگان، دکتر ناصرقلی سارلی استاد دانشگاه و اهل سنت ترکمن صحرا، جمال اسماعیلی مسئول هیئت اجرایی جماعت دعوت و اصلاح و دکتر مجتبی قادری فعال اهل سنت خراسان سخنرانی کردند.

 

در این جلسه که در دو قسمت برگزار شد، در ابتدا مدعوین به معرفی استان خود و شهری که تراکم جمعیت اهل تسنن در آن بیشتر بود، پرداختند که البته غالب این شهر­های معرفی شده، از مناطق مهم سنی نشین کشور بود. آنان همچنین از معضلات، دغدغه ها، ویژگی ها و برنامه های این مناطق گفتند.

دکتر قادری از سخنرانان این جلسه بیان کرد: قطعا این اتفاق {اتحاد بین مذاهب} باید بیفتد و همه ما باید در مورد چگونگی این اتفاق از خودمان سوال بکنیم. یک جوانی که در یکی از همین مناطق تلفیقی، چه سنی و چه شیعه باشد چه اقدامی باید انجام دهد؟

یا وقتی یک جوان سنی یا شیعه در این مناطق ظواهری بر خلاف اصول اولیه را ملاحظه می­کند این برایش یک ذهنیتی ایجاد می­شود که این ذهینت قوی و قوی تر شده و در سن جوانی برخوردی با اجتماعات کند به انجام عملی، تحریک می­ شود.

در بخش دوم این نشست مدعوین، به بررسی آسیب شناسانه مسئله وحدت و پیگیری آن در دوران بعد از انقلاب پرداختند، در این راستا هر کدام به تجربیات و مشاهدات شخصی و همچنین اشکالات نظری در محورهای عملی برخورد فعلی حاکمیت با امر تقریب اشاره کردند؛ دکتر ناصرقلی سارلی به بیان خاطره­ای از تجربه شخصی­شان در مورد ابعاد بین المللی مسئله تقریب و لزوم تدبیر راهبرد بین المللی در این عرصه پرداخت.

روند تقریب مذاهب اسلامی در ایران

منبع تقریب نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.