خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ماموستا کریمی: وحدت در جمهوری اسلامی، یک استراتژی است

ماموستا کریمی با بیان اینکه ۵ مذهب مدون جهان اسلام مانند ۵ انگشت هستند که از یک خون ارتزاق می‌کنند، گفت: ریشه همه این مذاهب یکی است و اختلاف تنها در استنباطات است. این انگشتان هرچه دورتر شوند، هم مسیر دورتر خواهد بود و هم شکننده‌تر می‌شوند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، ماموستا کریمی، مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، در مراسم اختتامیه سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک هفته وحدت و ماه ربیع‌الاول، ابراز امیدواری کرد که هفته وحدت منحصر به یک هفته نباشد و به هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های بعد تسری پیدا کند و همه عمرمان در سایه وحدت در تعامل و تعایش باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: وحدت از نظر نظام جمهوری اسلامی یک استراتژی است نه تاکتیک، پس باید وحدت بین شیعه و سنی را حفظ کنیم.

ماموستا عبدالسلام کریمی با بیان اینکه ۵ مذهب مدون جهان اسلام مانند ۵ انگشت هستند که از یک خون ارتزاق می‌کنند، گفت: ریشه همه این مذاهب یکی است و اختلاف تنها در استنباطات است. این انگشتان هرچه دورتر شوند، هم مسیر دورتر خواهد بود و هم شکننده‌تر می‌شوند. لذا باید جمع شوند و با ریسمان «واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولاتفرقوا»، به مشتی در برابر دشمنان تبدیل شوند.

این عالم اهل سنت، در ادامه تأکید کرد: ما در وهله اول به دلیل اینکه یکی هستیم باید وحدت داشته باشیم و ثانیاً به دلیل اینکه دشمنان ما یکی شده‌اند، باید در مقابل آنها یکی باشیم تا هیچ خدشه و ضعفی متوجه جهان اسلام نشود.

ماموستا کریمی در ادامه به برخی از راهکارهای رسیدن به وحدت اشاره کرد و گفت: باید به قرآن و سنت یعنی قول و فعل و تقریر معصوم مراجعه کنیم.
کنفرانس وحدت اسلامی + ماموستا کریمی

مراجعه به مَراجع موضوع دیگری است که باید ببینیم که امام جعفر صادق و ائمه چهارگانه اهل سنت چگونه بوده‌اند و ما نیز با احترام و بدون اهانت به مذاهب دیگر از آنان پیروی کنیم. باید بذرهای اختلاف را بخشکانیم نه اینکه بپرورانیم.

وی در ادامه با تأکید بر مشترکات، اظهار کرد: می‌دانیم که مشترکات آنقدر زیاد است که سالها طول می‌کشد تا ما آنها را عملیاتی سازیم تا به اختلافات و اختصاصات ویژه هر مذهب بپردازیم. خداوند در آیه ۵۹ سوره نساء می‌فرماید: «‌یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» اولو الامر چه کسانی هستند؟ همه علما متفق القول هستند که اولو الامر، یا حکام و امرای اسلامی هستند یا علما که احکام شرعی را برای مردم تبیین می‌کنند.
وی در پایان درباره عبارت «اولوا الامر» اظهار کرد: اولوا الامر در ایران امروز و بین مسلمانان ما که هم مصداق علما و هم مصداق امرا و رافع اختلافات و موجب عزت و سربلندی مردم ایران است، مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است که اطاعت ایشان واجب است.

کنفرانس وحدت اسلامی + ماموستا کریمی

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.