خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مدارس ارامنه، سند افتخار آموزش در ایران است

ایرن آبنوسیان:

مدیر نمایشگاه مدارس ارامنه تهران گفت: ارامنه جزئی از فرهنگ و ملت ایران هستند و مدارس آنها، سند افتخاری است که نشان می‌دهد اقوام مختلف در ایران، می‌توانند به‌راحتی، فرهنگ و سنت‌های خود را حفظ کنند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، ایرن آبنوسیان، مدیر نمایشگاه مدارس ارامنه تهران در حاشیه برگزاری نمایشگاه تاریخ مدارس ارمنی در تهران اظهار کرد: شعار ما این است که ما ایرانی هستیم و به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنیم. بسیاری از فارغ‌التحصیان مدارس ارمنی نیز توانسته‌اند خدمات چشمگیری به جامعه ایرانی کنند. بنابراین، نمایشگاه حاضر، از نظر فرهنگی برای ما دارای ارزش است.

وی افزود: نظام آموزش مدارس ارمنی، عینا همان نظام آموزش و پرورش ایران است و تنها دو درس زبان و معارف دینی اختصاصی نیز در این مدارس تدریس می‌شود.

آبنوسیان خاطرنشان کرد: قبل از اینکه ارامنه به صورت گسترده به تهران بیایند، تبریز و اصفهان، دو شهری بودند که بیشترین جمعیت ارامنه ایران را داشتند و به همین دلیل، برخی کتاب‌های عرضه شده در این نمایشگاه، چاپ تبریز هستند.

گفتنی است، نمایشگاه مدارس ارامنه تهران، حدود ۴۰۰ عنوان کتاب که در دهه‌های مختلف چاپ شده‌اند به نمایش گذاشته شده است. لباس‌ها و روپوش‌های مخصوص مدارس، گواهینامه‌ها، ابزارهای اداری و آموزشی مانند ماشین چاپ و مهرهای مدرسه، تخته سیاه و مانند آن، از دیگر مواردی است که در نمایشگاه مذکور در معرض دید بینندگان قرار گرفته است.

در گوشه‌ای از نمایشگاه نیز تابلوهایی حاوی نام، نشانی و اطلاعات کلی درباره ۵۳ مدرسه‌ای که ارامنه تهران در ادوار گوناگون تاسیس کرده‌اند، دیده می‌شود که قدیمی‌ترین آنها، «مدرسه هایکازیان» در منطقه دروازه قزوین است. این مدرسه، سال ۱۸۷۰ میلادی (۱۲۴۹ هجری خورشیدی) تاسیس شده بود.

به گفته ایرن آبنوسیان، ارامنه تهران، امروز حدود ۲۰ مدرسه و کودکستان اختصاصی دارند.

نمایشگاه مدارس ارامنه تهران با حمایت اسقف اعظم شورای خلیفه‌گری ارامنه و هیات آموزشی مدارس ارامنه تهران، روز پنجشنبه برگزار شد.

منبع ایرنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.