خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مسیحیان عراق خواهان تغییر قانون سهمیه اقلیت‌ها در پارلمان هستند

با اعلام نتایج انتخابات پارلمانی اخیر عراق، کشمکش‌ و جدال درباره کرسی‌های مربوط به «سهمیه‌ اقلیت‌ها » از جمله پنج کرسی مسیحیان در پارلمان از سر گرفته شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، با اعلام نتایج انتخابات پارلمانی اخیر عراق، کشمکش‌ و جدال درباره کرسی‌های مربوط به «سهمیه‌های خاص» از جمله سهمیه پنج کرسی مسیحیان در پارلمان عراق از سر گرفته شده است.

در همین رابطه، جنبش بابلیون توانست از مجموع ۵ کرسی سهم مسیحیان، چهار کرسی را به دست آورد؛ امری که احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های مسیحی عراقی را ابراز شک و تردید در مشروعیت نمایندگی مسیحیان از سوی این گروه واداشته به خصوص که فراکسیونی غیر مسیحی نقشی پررنگ در پیروزی جنبش بابلیون بر دیگر گروه‌های مسیحی ایفا کرده است.

«یونادم کنا»، دبیرکل جنبش دموکراتیک آشوریان در گفت‌وگو با اسکای نیوز اظهار کرد: به صورت کلی این انتخابات بسیار بهتر از انتخابات گذشته است و اعضای اصلی کمیساریای عالی انتخابات این بار از قضات و نه حامیان احزاب تشکیل شد و علمکرد این کمیساریا می‌توان گفت بهتر از چهار دوره پیشین انتخابات بود.

کنا ادامه داد: ۵ کرسی ثابت مسیحیان به این شکل به هیچ وجه نماینده این طیف از مردم عراق و ویژگی‌های قومیتی، دینی و فرهنگی آنها نیست و علیرغم اعتراضات گسترده ما به هنگام تصویب قانون انتخابات کنونی، قانونگذاران آن را تصویب کردند و اکنون سهمیه مسیحیان از سوی فراکسیون‌های سیاسی بانفوذ عراق تصاحب می شود و این بار نیز کرسی‌های مسیحیان به نفع فراکسیونی دیگر شده است.

وی فزود: هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که به شکل مطلق نماینده مسیحیان است چرا که این امر، موضوعی نسبی است اما طبیعتا کسانی که با سهمیه مسیحیان در انتخابات پیروز شده‌اند علی‌رغم اینکه مسیحی هستند نماینده این قشر نیستند مثلا جنبش بابلیون که مورد حمایت ائتلاف الفتح قرار دارد توانست ۴ کرسی سهمیه مسیحیان را به دست آورد.

خواسته اصلی

یونادم کنا، نماینده پیشین پارلمان عراق تصریح کرد: وضعیت مطلوب آن است که تنها مسیحیان حق انتخاب ۵کرسی‌ سهم این طیف را داشته باشند همانند همه کشورهای جهان که بر اساس نظام سهمیه‌های خاص انتخابات برگزار می‌کنند و تنها همان طیف مجاز به رای دادن به سهمیه مشخص خود در پارلمان هستند اما در عراق وضعیت برعکس است و همه رای‌دهندگان می‌توانند به سهمیه مسیحیان رای دهند لذا فراکسیون‌های متنفذ و بزرگ غیر مسیحی سهمیه مسیحیان را تصاحب و مصادره می کنند.

دبیرکل جنبش دموکراتیک آشوریان در پایان گفت: علیرغم درخواست‌های ما برای اصلاح نظام انتخاب سهمیه مسیحیان و تلاش‌های مستمر ما در اعتراض قانونی بدان و جمع‌آوری امضای اسقف‌ها و پاتریک‌های مسیحیان اما گروه‌های سیاسی ذی‌نفوذ با آن مخالفت کردند و متاسفانه نتیجه کنونی طبیعی و قابل پیش‌بینی بود.

با وجود اینکه آمار دقیقی از جمعیت مسیحیان عراق وجود ندارد اما منابع آگاه شمار مسیحیان در این کشور را بین ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار نفر برآورد می کنند.

بر اساس قانون انتخاباتی عراق، پارلمان که از ۳۲۹ کرسی تشکیل می‌شود، ۳۲۰ کرسی آن میان استان‌های مختلف بر اساس جمعیت توزیع می شود و اقلیت‌ها در پارلمان عراق ۹ کرسی دارند که از این میان پنج کرسی متعلق به مسیحیان، یک کرسی به کُردهای فیلی و سه کرسی به صابئین، شبکی‌ها و ایزیدی‌ها تعلق دارد. این کرسی‌ها در حوزه‌های انتخابیه بغداد، نینوا، اربیل، کرکوک، واسط و دهوک است.

۳۵ نامزد در انتخابات اخیر برای به دست آوردن ۵ کرسی‌ پارلمانی سهم مسیحیان عراق به رقابت با یکدیگر پرداختند.

برخی از کاندیداهای مسیحیان به رقابت در قالب ائتلاف‌های انتخاباتی از جمله «حرکت دموکراتیک آشوریان»، «ائتلاف حمورابی»، «ائتلاف بابلیون» تصمیم گرفته‌اند و برخی دیگر نیز ترجیح داده‌اند به صورت مستقل وارد کارزار انتخاباتی شوند.

منبع میدل ایست نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.