خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رپورتاژ آگهی| طلاق توافقی بدون مشاوره بهزیستی

مشاوره پیش از ازدواج هدف دارد تا زوجین را از جدا کردن راه و زندگیشان از همدیگر سست کند و آنها را به ادامه ازدواجشان تشویق کند. در استانهای کشور ایران، مشاوره بهزیستی اجباری شده و افرادی که دنبال منحل کردن ازدواجشان هستند باید ابتدا به مراکز مشاوره بهزیستی مراجعه کنند. امکان ثبت طلاق توافقی بدون مشاوره پیش از طلاق نیست.

به گزارش سرویس بازار ردنا (ادیان نیوز)، روند افزایشی طلاق در دهه های گذشته، موجب نگرانی و دغدغه بسیاری از مسئولین شده و آنها را به وارد عمل شدن و آمارگیری برای بررسی و معکوس کردن نرخ بالارونده فروپاشی ازدواج وا داشته است. این آمار به بیست و پنج درصد میرسد. از تابستان سال گذشته، درخواست زوجینی که قصد طلاق دارند، در سیستم الکترونیکی ثبت می‌شود؛ این موضوع شامل همه نوع طلاق از جمله طلاق توافقی بدون مشاوره می شود.

اهمیت مشاوره در روند طلاق

مشاوره پیش از ازدواج هدف دارد تا زوجین را از جدا کردن راه و زندگیشان از همدیگر سست کند و آنها را به ادامه ازدواجشان تشویق کند. در استانهای کشور ایران، مشاوره بهزیستی اجباری شده و افرادی که دنبال منحل کردن ازدواجشان هستند باید ابتدا به مراکز مشاوره بهزیستی مراجعه کنند. در شهرستانهای استانهای متفاوتی از جمله مشهد در خراسان رضوی، آمار نشان می دهد که مشاوره بهزیستی در کاهش نرخ طلاق کمک شایانی داشته است. آمار منعکس میکند که کاهش پنجاه درصدی را نسبت به گذشته شاهد بوده ایم.

در بسیاری از پرونده ها، تصمیم زوجین برای طلاق و جدایی پس از شرکت در جلسات مشاوره تغییر کرده است. گزارشات حاکی از آن است که چهل و هفت درصد از کل طلاقها، مثل طلاق توافقی، حین پنج سال اول زندگی زناشویی اتفاق می افتد. هدف دولت از ثبت کردن طلاق در سیستم الکترونیک این است که اطمینان حاصل شود که زوجینی که قصد طلاق گرفتن را دارند، در جلسات مشاوره پیش از جلسه دادگاه شرکت کنند. این آخرین توسل دولت برای کاهش نرخ طلاق است. مشاورین ازدواج آموزشهای خاص و تخصصی داشته اند. آنها به زوجین در حال طلاق، راه حل ها و متدهای جلوگیری از طلاق می‌دهند و در مورد راههای آشتی زن و شوهر مشاوره می‌دهند.

طلاق توافقی بدون مشاوره بهزیستی در ایران

در اصل دادگاه بدون درخواست یکی از زوجین، الزامی برای مشاوره بهزیستی نمی‌بیند. در پرونده هایی که طلاق به علت تقصیر طرفین نیست، دادگاه می‌تواند حکم طلاق را، حتی بدون رضایت خوانده صادر کند و طلاق توافقی بدون مشاوره باشد. در نتیجه نیازی نیست مشارکت هر دو طرفین در طلاق توافقی به همراه داشت.

همچنین در ایران، در صورتی که یکی از طرفین، تحت خشونت خانگی قرار بگیرد و قربانی خشونت خانگی باشد، ملزم به شرکت در جلسات مشاوره بهزیستی نیست، حتی اگر خلاف آن از طرف دادگاه توصیه شده باشد. همچنین مشاوره به ندرت مفید واقع می‌شود به خصوص زمانی که هر دو طرفین آن را نخواهند و هدف هر دو طلاق باشد و در آن صورت بهتر است طلاق توافقی بدون مشاوره باشد.

دادگاه می‌تواند به شما حکم دهد که باید به جلسات مشاوره بروید و در آن شرکت کنید، ولی نمی‌تواند شما را مجبور کند تا در آن جلسات تلاش ویژه ای برای حفظ ازدواج انجام دهید. در شرایط طلاق توافقی مطابق آیین نامه اجرایی قانون حمایت از خانواده، حکم طلاق توافقی بدون مشاوره داده نمی‌شود. به عبارت دیگر امکان ثبت طلاق توافقی بدون مشاوره پیش از طلاق نیست.

مطابق قانون جدید حمایت از حقوق خانواده، دادگاه ملزم است تا طلاقهای توافقی را به مرکز مشاوره بهزیستی ارجاع دهد. در این مرحله مشاور به دادگاه گزارش می دهد که زوجین از قصد طلاق منصرف شدند یا اینکه مشاور با تصمیم طلاق آنها موافقت می‌کند. قانونگذار در مورد انواع دیگر طلاق، از جمله طلاق اختلافی و غیر توافقی صحبت نکرده است. این بدین معنا است که دادگاه می‌تواند با صلاحدید قاضی حکم مشاوره بهزیستی ندهد و نیازی به مراجعه زوجین به مشاور ازدواج نباشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با وکیل طلاق توافقی گروه وکلای پاسارگاد در ارتباط باشید.

استفاده از داوری به جای مشاوره ازدواج در روند طلاق

مطابق ماده بیست و هفت قانون حمایت از حقوق خانواده، همه پرونده های طلاق به داوری باید ارجاع داده شوند. البته این ماده برای طلاق توافقی استثنا قائل شده است و آن را مشمول ماده ندانسته است. در قانون حمایت از حقوق خانواده در مورد شرایط انتخاب داور صحبت کرده است.

طلاق توافقی

در آخرین تغییرات قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق آمده است که فردی که برای داوری انتخاب می‌شود باید از اقارب زوجین باشد که در آن زمان که برای داوری انتخاب می‌شود، ازدواج کرده باشد و از نظر سنی، بالای سی سال باشد. فرد منتخب برای داوری باید آشنایی نسبی به مسائل اجتماعی، شرعی و خانوادگی داشته باشد. همچنین فرد مذکور باید در مدت یک هفته از تاریخ ابلاغ به دادگاه اطلاع داده شود. تبصره ای که قانون در این زمینه قائل شده است در مورد محارم زوجه است که شرایط دیگر ذکر شده در ماده فوق را دارند ولی از همسرشان جدا شده اند یا همسرشان فوت کرده است.

تفاوت طلاق توافقی و طلاق غیر توافقی در روند مشاوره بهزیستی و داوری

طلاق غیر توافقی نوعی از طلاق است که در آن زوجین قصد طلاق دارند ولی در مورد جزئیات طلاق از جمله حضانت و مبلغ مهریه و نفقه اختلاف نظر داشته باشند. البته لازم به ذکر است در صورتی که یکی از زوجین در اصل طلاق نیز توافق نظر نداشته باشد، طلاق غیر توافقی تلقی می‌شود. نکته دیگر این است که از نظر بسیاری از فقها و وکلا، تعیین توافقی یا غیر توافقی بودن طلاق در صلاحیت زوجین نیست.

در صورت مراجعه به مرکز مشاوره، پیش از بردن درخواست طلاق به دادگاه، میتوانید تقاضای طلاق را ابتدا در آن جا مطرح کنید. پس از آن، با توجه به اینکه زوجین از طلاق منصرف نشده اند، روند پرونده طلاق به صورت توافقی در دادگاه پیگیری می‌شود.

در نظر داشته باشید که موارد توافق پس از جلسه مشاوره باید به اطلاع دادگاه رسانده شود. به دلیل اینکه قوانین طلاق بسیار متنوع است و دچار تغییرات متنوعی میشود، اگر سوالی در مورد جلسات مشاوره به دستور دادگاه دارید، به طور مثال چگونه آن را دریافت کنید یا اینکه چگونه مشمول آن نشوید، ایده خوبی است که با مشاوره حقوقی آنلاین از گروه وکلای پاسارگاد صحبت کنید تا به شما کمک کند جزئیات حقوقتان را متوجه شوید. طلاق در ایران میتواند شلوغی و ازدحام گیج کننده ای پر از رویه های قضایی، قوانین، تشکیلات و قوانین مشروع و مجاز باشد. به راحتی انسان در این پیچ و خمهای روند به ظاهر تمام نشدنی گم می‌شود.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.