خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

واژه ابداعی «اسلام‌هراسی» را با اتحادی یکپارچه از میان برداریم

مفتی بخش آسیایی روسیه؛

مفتی بخش آسیایی روسیه گفت: ما دو راه بیشتر نداریم؛ نخست اینکه این اصطلاح ابداعی را منسوخ کرده و راه دیگر این است که با همدیگر متحده شده و تعبیر جدیدی را خلق کنیم که همان «اتحاد امت اسلامی» بر پایه وحدت بین مسلمانان است. اسلام‌هراسی برنامه مدونی است که وحدت بین مسلمانان را هدف قرار داده و باید با آن مقابله کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، ترویج وحدت میان مسلمانان مهمترین هدفی است که در کنفرانس‌های وحدت اسلامی دنبال و تلاش می‌شود که با برقراری گفت‌‌وگو بین نمایندگان مذاهب مختلف اسلامی موضوع وحدت امت مسلمان به طور جدی دنبال شود.

فوزی سیدو(Fauzi Sido)، مفتی بخش آسیایی روسیه و رئیس سازمان دینی مسلمانان «اورال و منطقه سوردلوفسک» معتقد است راه‌‌کار مقابله با افراط‌گرایی و اسلام‌هراسی، وحدت مسلمانان است و برگزاری اجلاس‌هایی با عنوان وحدت اسلامی، محل مناسبی برای رسیدن به این اهداف است.

این اندیشمند مسلمان در حاشیه سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با اشاره به اهداف این اجلاس، گفت: این کنفرانس بهترین جایی است که امت مسلمان می‌تواند در آن اختلافات را کنار بگذارد.

مفتی بخش آسیایی روسیه ادامه داد: هیچ کشوری در منطقه ما و در جهان وجود ندارد که در مسائل مختلف با هم اختلاف نظر نداشته باشند. این کنفرانس جایی است که می‌توانیم در مورد این مسائل و اختلافات صحبت کرده و طرح‌های دشمنان اسلام را خنثی کنیم.

وی در مورد رشد اسلام‌هراسی در دنیا و نقش وحدت بین مسلمانان در کاهش این پدیده تصریح کرد: این اصطلاح در اصل چیزی است که تنها راه مقابله با آن وحدت است. مشکل اصلی از جایی آغاز شد که این کلمه وارد فرهنگ‌های لغت جوامع شد.

سیدو افزود: ما دو راه بیشتر نداریم؛ نخست اینکه این اصطلاح ابداعی را منسوخ کرده و راه دیگر این است که با همدیگر متحده شده و تعبیر جدیدی را خلق کنیم که همان «اتحاد امت اسلامی» بر پایه وحدت بین مسلمانان است. اسلام‌هراسی برنامه مدونی است که وحدت بین مسلمانان را هدف قرار داده و باید با آن مقابله کرد.

وی ادامه داد: نقش این کنفرانس و رویدادهای مشابه در کشورهای دیگر در ایجاد وحدت بین مسلمانان بسیار زیاد است. طبیعتاً چنین کنفرانس‌هایی باعث می‌شود که طرز فکر و عقیده‌ای که بر پایه وحدت شکل گرفته در میان مردم و امت اسلامی نشر و گسترش پیدا کند.

رئیس سازمان دینی مسلمانان «اورال و منطقه سوردلوفسک» وضعیت روابط اهل سنت و شیعیان در روسیه را خوب توصیف کرد و گفت: مسلمانان نسبت به سایر ادیان و اقلیت‌ها در روسیه کمترین اختلاف را با یکدیگر دارند، زیرا زندگی ما (مسلمانان روسیه) از ابتدا بر این اساس شکل گرفت که از هر نوع اختلافی پرهیز و دوری کنیم.

اسلام هراسی

وی افزود: بزرگترین معضل پیش روی جامعه مسلمان روسیه در سال‌های اخیر، افراط‌گرایی گروهی مسلمان‌نما بوده که علما و اندیشمندان اسلامی را بر آن داشت تا با تدبیر و اندیشه با آن مقابله کنند. از همین رو علمای شیعه و سنی در تلاش هستند تا با وحدت و یکپارچگی خود سیمای حقیقی دین اسلام را به نمایش بگذارند.

سیدو در پایان و در پاسخ به سؤالی که «آیا سکولار بودن روسیه مشکلی برای مسلمانان این کشور است»، گفت: مشکل اساسی سکولار بودن حکومت این است که همه مردم (از پیروان ادیان مختلف) نمی‌توانند بر مبنای یک کلمه واحد به اتحاد برسند. البته این مشکل یک فایده هم دارد و آن این که کسی از بیرون کشور نمی‌تواند برای مسلمانان روسیه در مورد اینکه چه کاری انجام دهند، تعیین تکلیف کند.

 

گفت‌و‌گو: محمدحسن گودرزی

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.