خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ضرورت همکاری بین‌‎المللی برای مبارزه با افراط گرایی

سفیر جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد؛

امروزه بیش از هر زمان دیگری، نیاز به گفت‌وگو، مدارا و وحدت در دنیا احساس می‌شود. بسیاری از مشکلات و گرفتارهای بشر و مصائبی که از آن رنج می‌برد ناشی از همین مسئله است که برخی انسان‌ها و گروه‌ها از گفت‌وگو و مدارا گریزان بوده و سعی دارند اندیشه و تفکر خود را بر دیگری تحمیل کنند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مجید صمدزاده صابر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان در سخنرانی خود در وبینار «گفت‌وگوی ادیان در مسیر صلح و هماهنگی» که با هماهنگی مرکز توسعه گفت‌وگوی دینی و تمدنی نظربایف قزاقستان و سفارت این کشور در تهران برگزار شد، با ارایه مقاله خود با موضوع «ابتکار ایرانی ـ قزاقی برای پیشگیری از افراط گرایی» بیان کرد: بدون شک موضوع نشست امروز یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیازهای انسان معاصر است.

وی افزود: صحبت از گفت‌وگوی بین ادیان، فرهنگ‌ها و تمدن‌ها قطعاً امر خجسته‌ای است که ثمرات آن در بلندمدت رهایی انسان‌ها از بند نابردباری و ظلم و ستم برخاسته از آن است. این گفت‌وگوها باید به یک پارادایم جهانی تبدیل شود.

سفیر کشورمان در قزاقستان تأکید کرد: امروزه بیش از هر زمان دیگری، نیاز به گفت‌وگو، مدارا و وحدت در دنیا احساس می‌شود. بسیاری از مشکلات و گرفتارهای بشر و مصائبی که از آن رنج می‌برد ناشی از همین مسئله است که برخی انسان‌ها و گروه‌ها از گفت‌وگو و مدارا گریزان بوده و سعی دارند اندیشه و تفکر خود را بر دیگری تحمیل کنند.

وی با اشاره به اقدامات دو کشور ایران و قزاقستان برای مبارزه با افراط‌گرایی و ترویج گفت‌وگو و وحدت بین مذاهب، ادیان و تمدن‌ها گفت: ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که افراط‌گرایی و خشونت در آن زیاد است. وضعیت امروز کشور ستم‌کشیده و مردم مظلوم افغانستان ورای نقش مخرب قدرت‌های مداخله‌گر که در پی رسیدن به منافع سیاسی و اقتصادی خود هستند؛ آیینه تمام نمایی از عدم تحمل و نابردباری است که ظلم و ستم وارد شده بر مردم این کشور را دوچندان کرده است.

ایران؛ منادی بخش وحدت ادیان، تمدن‌ها و ادیان الهی

صمدزاده صابر اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از نقش آفرینان مهم عرصه گفت‌وگو و مدارا، همواره منادی بخش وحدت ادیان، تمدن‌ها و ادیان الهی بوده است. میان مسلمانان نیز همواره وحدت بین مذاهب، شیوه عملی و گفتاری ما بوده است و همه ساله میزبان و مبتکر چندین همایش در این باره هستیم.

وی همچنین، عنوان کرد: با وجود تلاش ها و دسیسه‌های مختلف برای بر هم زدن آرامش مسلمان و ایجاد تفرقه بین آن‌ها، ایران همواره در مسیر وحدت و همدلی بین مسلمانان کوشیده و در این راستا اقدامات مؤثری را نیز به انجام رسانده است.

سفیر کشورمان در قزاقستان ادامه داد: طرح اندیشه وحدت جهان اسلام از جمله دغدغه‌های فکری دیرینه و اساسی پیشوای بزرگ و تاریخ‌ساز ایران؛ حضرت امام خمینی(ره) بود که در طول دوران فعالیت اجتماعی و سیاسی خود، چه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و چه بعدازآن، لحظه‌ای از این موضوع غفلت نکردند.

اتحاد مسلمانان برای جلوگیری از تفرقه و اختلاف

وی نام‌گذاری هفته وحدت، تشکیل کنفرانس‌ها و سمینارهای بین‌المللی وحدت اسلامی و تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به‌فرمان امام خمینی(ره) و توصیه مکرر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر عالی‌قدر ایران را بهترین شاهد گویا بر این مدعا دانست که جمهوری اسلامی ایران، همواره منادی راستین وحدت و اتحاد در جهان است.

صمدزاده صابر افزود: اگر ما قائل به اولویت در امور باشیم به نظر می‌رسد باید وحدت بین مسلمانان را سرلوحه اقدامات خود قرار دهیم. اگر بپذیریم که تنها راه رهایی مسلمانان از وضعیت اسف‌بار کنونی، رسیدن به وحدت و غلبه بر اختلافات است، باید یک نهضت فکری ـ فرهنگی در جهان اسلام علیه جریان تحجر و تکفیر به راه افتد.

وی خاطرنشان کرد: مسلمانان باید به‌صورت یکپارچه علیه این تفکر و اندیشه انحرافی تفرقه‌افکن اقدام کنند. متأسفانه تصویری که این جریانات مخرب و افراطی از اسلام به جهان می فرستند به‌هیچ‌وجه با واقعیت‌های دین مبین اسلام سازگار نیست.

سفیر کشورمان در قزاقستان اتحاد مسلمانان و جهان اسلام در مقطع کنونی برای جلوگیری از تفرقه و اختلاف را ضروری دانست و گفت: اگر تلاش‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نبود، معلوم نبود با گسترش فعالیت‌های گروه‌های افراطی و تکفیری چه خطری در انتظار کشورهای منطقه و جهان بود؛ که البته هنوز هم تلاش‌ها برای احیای فعالیت‌های افراط گرایان و گسترش نفوذ آن به سایر مناطق جغرافیایی از جمله آسیای مرکزی و افغانستان متوقف نمانده است.

وی مطرح کرد: امیدوارم روزی برسد که همه مسلمانان جهان از همه مذاهب و فرق با تمسک به آیه شریفه «وَ اعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» بار دیگر آرامش، صلح و دوستی را بین همه کشورها و کشورهای دنیای اسلام شاهد باشیم.

صمدزاده صابر به زندگی مسالمت آمیز اقوام و مذاهب گوناگون در ایران اشاره کرد و گفت: جمهوری قزاقستان به‌عنوان کشور دوست، برادر و همسایه ایران همواره در مسیر توسعه گفت‌وگو و مدارا بین اقوام، ادیان، مذاهب و تمدن‌های گوناگون کوشیده و ابتکارات برجسته‌ی را در این ‌باره به جهانیان عرضه داشته است. ابتکار عالی‌جناب نور-سلطان نظربایف برای تشکیل «کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی» در سال ۲۰۰۳ را می‌توان یکی از بارزترین جلوه‌های تعهد قزاقستان به ترویج صلح، گفت‌وگومداری بین ادیان و مذاهب مختلف نام برد.

وی عنوان کرد: معتقدم دو کشور ایران و قزاقستان با توجه به جایگاه و پتانسیل‌های خود می‌توانند هم‌افزایی بیشتری را در خصوص وحدت بین مسلمانان، ادیان، مذاهب و تمدن‌های مختلف ایفا کنند.

صمدزاده صابر با تأکید بر ایجاد منطقه و جهانی عاری از خشونت و افراط گرایی یادآور شد: متأسفانه خطر افراط‌گرایی و تروریسم شاید بیش از آنچه ما تصور می‌کنیم به ما نزدیک باشد و ریشه‌کنی آن جزء با توسل به شیوه‌های همکاری جویانه و تعاملی بین کشورهای منطقه میسر نیست. از این رو، همکاری کشورهای مهم جهان اسلام از جمله ایران و قزاقستان در راستای مبارزه با افراط گرایی بسیار مهم است.

گفتنی است؛ این میزگرد با حضور جمعی از متخصصین و کارشناسان این حوزه در جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان در ادامه جلسات کارگروه و دبیرخانه کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی قزاقستان و به منظور تعامل و همکاری هرچه بیشتر دو کشور در اجرای توافقات انجام یافته در اجلاس یادشده برگزار شد.

منبع icro
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.