خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

وجود همزیستی مسالمت آمیز اقوام مختلف در جمهوری قزاقستان

نماینده مرکز نورسلطان نظربایف مطرح کرد؛

نماینده مرکز نورسلطان نظربایف در توسعه گفتگو بین دینی و تمدنی بر نقش جمهوری قزاقستان در ترویج گفت‌وگوی بین دینی و بین فرهنگی در جهان در قالب کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی تأکید کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، یرژان بایلول، نماینده مرکز نورسلطان نظربایف در توسعه گفتگو بین دینی و تمدنی در سخنرانی خود در وبینار «گفت‌وگوی ادیان در مسیر صلح و هماهنگی» که با هماهنگی مرکز توسعه گفت‌وگوی دینی و تمدنی نظربایف قزاقستان و سفارت این کشور در تهران برگزار شد، خواستار گسترش همکاری‎‌های دینی بین دو کشور شد.

وی با اشاره به خشونت‌ها و افراط گری‌ها در جهان گفت: بدون شک تعامل و گفتمان رهبران مذهبی با یکدیگر، مانع نسبت دادن خشونت‌ها به دین مبین اسلام می‌شود.

یرژان بایلول همچنین، درک متقابل دینی و اعتقادی و آشنایی ادیان و مذاهب از وضعیت یکدیگر و همدلی پیروان ادیان نسبت به مقدسات یکدیگر را ضروری دانست.

وی با بیان اهمیت برگزاری کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی اظهار کرد: قزاقستان تجربیاتی غنی در حوزه همزیستی ادیان و مذاهب دارد. این کشور همیشه سرزمین صلح و سازش و سازگاری بوده و اقوام مختلفی از ادیان و مذاهب با صلح و دوستی در کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند.

یرژان بایلول در ادامه سخنانش، هم‌اندیشی، تنوع دینی، گفت‌وگوی ادیان و همزیستی مسالمت آمیز اقوام مختلف در جمهوری قزاقستان را یادآور شد.

نماینده مرکز نورسلطان نظربایف در توسعه گفتگو بین دینی و تمدنی بر نقش جمهوری قزاقستان در ترویج گفت‌وگوی بین دینی و بین فرهنگی در جهان در قالب کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی تأکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: اطمینان دارم برگزاری این گونه میزگردها موجب صلح و دوستی قزاقستان و سایر کشورها به ویژه جمهوری اسلامی ایران می‌شود. امیدوارم نشست امروز سبب شود تا با یکدیگر تعامل و تفاهمی سازنده بیش از گذشته برقرار کنیم.

دین مقدمه وحدت جهان اسلام است

سریک یگیزبایف، معاون وزیر اطلاعات و توسعه اجتماعی قزاقستان به تبیین اهمیت مسئله گفتگوی بین ادیان و تمدن‌ها پرداخت و در ادامه، اسخت اورازبای، سفیر قزاقستان در تهران نیز در سخنرانی خود، مدل منحصر به فرد قزاقستانی در شکل دهی گفتگوی بین دینی و قومی را معرفی و ابراز امیدواری کرد که ایران و قزاقستان در آینده در مسیر تحقق اهداف مشترک در این زمینه بیش از پیش همکاری کنند.

یرشاد اونگاروف، نایب مفتی و معاون رئیس اداره مسلمانان قزاقستان با تعریفی از مفهوم وحدت و برادری از منظر قرآن کریم، گفت: باید از قدرت دین برای افزایش حس برادری و تقویت وحدت جهان اسلام و احترام متقابل استفاده کرد.

کازبیک مایگلدییف، رئیس انستیتوی توسعه اجتماعی قزاقستانی نیز درباره اهمیت ابزارهای جدید رسانه‌ای در تربیت نسل جدید و شکل دهی دیدگاه‌های صحیح سخن گفت و استفاده تکنولوژی دیجیتال در جلوگیری از فعالیت‌های جریان‌های مخرب دینی را مسائل روز جهان خواند.

گفتنی است، این میزگرد برخط صبح ۱۱ آبان‌ماه با حضور جمعی از متخصصین و کارشناسان این حوزه در جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان در ادامه جلسات کارگروه و دبیرخانه کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی قزاقستان و به منظور تعامل و همکاری هرچه بیشتر دو کشور در اجرای توافقات انجام یافته در اجلاس یادشده برگزار شد.

منبع سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.