خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رونمایی از نسخه جدید «محمدعلی طاهری» در اینترنشنال

اواسط دهه هفتاد، وقتی شخصی ناشناس مدعی فرادرمانی شد، کمتر کسی به او توجهی نشان داد. این عامل باعث شد وی به مرور، مدعی راه‌اندازی گونه‌ای عرفان شود که این روزها با نام «حلقه» یا کیهانی می‌شناسیم.

ردنا (ادیان نیوز) – عرفان حلقه بر اساس ادعاهای خود به زودی توانست تعداد زیادی از افراد مذهبی و غیر مذهبی را به سوی خود جذب کند و آنها را به تغییر حالتی دچار سازد که بخشی از آن عقیدتی-معرفتی و بخشی دیگر جسمی و روحی است. اما این روزها بنیان گذار عرفان حلقه طاهری نسخه جدیدی از نگرش و مواضع خویش را در کانادا به نمایش گذارده است. گویی طاهری در حال اکران زوایای تازه ای از باور و خط مشی خود می باشد.

از اواسط دهه هفتاد شمسی فعالیت خود را در حوزه عرفانی و درمانی آغاز کرد و در اواسط دهه ۸۰ به اوج خود رسید و علی رغم دستگیری وی، هنوز این نحله توسط مربی های خود در سطح کشور به راهزنی ایمان جوانان و خانواده های این مرز و بوم می پردازد.

طاهری بحث فرادرمانی و اصطلاح خود ساخته سایمنتولوژی را کرامت خود در مکتب عرفانی اش دانسته و همگان را دعوت به تجربه در این مورد می نماید، تجربه ای که شرط آن تسلیم بودن و شاهد بودن است و هدف از آن اتصال به شبکه شعور کی هانی یا همان روح القدس است.

وی با این مدعا، اولا ادعا می کند که مطالب و مفاهیم به او وحی شده و الهاماتی است که از جانب خداوند متعال به وی صورت پذیرفته و این مباحث را از جایی اقتباس نکرده است و ثانیا او درصدد بیان عرفان اصیل ایرانی-اسلامی است!

تبار و پیشینه حلقه عرفانی-طاهری

در مقام ردیابی نحله و رویکرد حلقه فوق الذکر می توان اشاره داشت که الهامات مورد ادعای وی قبلا در مکاتب الحادی دیگر همچون ریکی (انرژی درمانی ژاپنی) ظهور و بروز داشته است.

از جمله موارد تشابه بین این دو نحله عبارتست از: شعور کی هانی و هوشمندی آن، شفا دهی در حلقه و ریکی، تفویض، درمان توسط شخص آموزش دیده و خاص، رهایی از اعتقاد به هر مذهبی، اجازه قبل از اتصال، لایه ی محافظ، برون ریزی در ریکی و حلقه، بازگشت دوباره بیماری، اسکن کردن در حلقه و ریکی، تسلیم و شاهد بودن، درمان در ریکی و حلقه سبب وحدت وجود، مراتب سپاسگزاری از شعور کی هانی؛ که این همه شباهت کذب ادعای دوم او را نیز سبب می شود و مشخص می نماید نه تنها عرفان او اسلامی نیست؛ بلکه مخالف قرآن بوده و غیر الهی بودن آن مشهود است.

کتاب انسان و معرفت کتاب مهمی در عرفان حلقه است و خود طاهری آن را امضا کرده و مقدمه نوشته است با این حال می توان مدعی شد کانونی‌ترین نکته‌ای که در دل افکار این جریان نهفته است، رسیدن مریدان به نقطه‌ای به نام «شعور کیهانی» است تا با تکیه بر آن بتوان بر همه چیز فائق آمد و به همه معارف دست یافت.

با مراجعه به اصلی‌ترین کتب مربوط به این جریان فکری در می‌یابیم که از دیدگاه عرفان حلقه، شعور کیهانی هوشمندی نهفته در جهان مادی است. به این معنا که اگر از منظر فیزیک کوانتوم جهان مادی به واقع انرژی است، از منظر عرفان حلقه جهان مادی از شعور آفریده شده و حقیقتاً شعور است.

حال روز کنونی مدعیان حلقه عرفانی طاهری

اکنون که با دورنمای به دست آمده و مطالبی که بیان شد به تشکیلات طاهری نگاهی بیاندازیم تقریباً متوجه می‌شویم که این حلقه نه عرفان است و نه انرژی درمانی، آن‌ها فقط یک فرقه هستند. به طوری که مختصات و ویژگی های مشترک مناسبات فرقه‌ای را کاملا درون خودشان دارند و کسی که وارد می‌شود درگیر این مناسبات شده و مجبور است تا انتها برود.

اما محمدعلی طاهری، بنیانگذار فرقه انحرافی حلقه پس از خروج از کشور ایران حال در کانادا سکنی گزیده است. با سکونت در کانادا، چندان مورد استقبال مجامع علمی-آکادمیک خارجی قرار نگرفت است.

طی دوسال سکونت طاهری در کانادا، وی فقط سرگرم بیان مطالب قبلی حلقه به شیوه جدید، در سایتی به نام آکادمی حلقه شد و وانمود کرد در حال مدیریت و سروسامان دادن به تشکیلات خود است.

اکنون طاهری در کانادا منزوی شده است. حمایتی از جانب حامیان قبلی وی مشهود نیست. اتفاقات این چنینی نسخه جدیدی از طاهری به معرض نمایش گذاشته است. به طوری که طاهری این روزها تلاش میکند ابتدا به ساکن از راه های گوناگون با شیوه های جدید خود را مطرح نماید و با ترفندهای جدید کسب درآمد کند.

مصاحبه محمدعلی طاهری سرکرده عرفان حلقه با شبکه ماهواره‌ای ایران اینترنشنال را می توان از چرخش و تغییر رویه جدید وی به شمار آورد. گویی طاهری برخی از زوایای پشت صحنه خویش را به معرض نمایش گذارده است. در اقدام جدید طاهری دوربین شبکه اینترنشنال حاضر شد تا این بار مصاحبه ای علیه ایران شرکت کند. طاهری در این مصاحبه ۴۵ دقیقه ای بدل به یک اپوزیسیون تمام عیار شد.

به گونه ای که طاهری و مجری اینترنشنال (خانم زهرا یزدانی-خود سابقا از اعضاء فرقه حلقه است که هم اکنون نیز به عنوان خبرنگار اینترنشنال ساکن لندن است) در مسیری قدم برداشتند که چهره نظام ایران را تخریب و ضد حقوق بشر معرفی کنند.

در این برنامه طاهری با اشاره ای به پرونده محکومیت و زندانی بودنش، علاوه بر مظلوم نمایی و مستبد خواندن نظام اسلامی ایران مدعی شد هیچ نکته منفی و انحرافی در مجموعه باورها و آموزه های او وجود نداشته و او به ناحق در ایران محاکمه و مجازات شده است.

امر واقع چنین برداشت می گردد که این بار نیز طاهری ابزار و مبدل به نمادی شد برای دشمنان ایران تا به بهانه حمایت از او، به اهداف خود برسند. این در حالی است که اساتید و برخی کارشناسان مختلف در برنامه های متعددی به انحرافات و تناقضات بی شمار آموزه های طاهری با دین و قرآن، علم و… پرداخته اند.

نویسنده: محمد پناه زاده

پی نوشت:

انسان از منظری دیگر، ص۶۹. ۲. انسان از منظری دیگر، ص۵۹. ۳. نسیم، شماره ۱۰۰۸۱۰۱، در تاریخ ۳۱/۰۳/۹۴. ۴. جام جم، شماره ۱۰۰۸۷۴۷۱۱۰۸۰، در تاریخ ۰۲/۰۲/۸۹. ۵. دانا، شماره ۳۱۸۳۶۰، در تاریخ ۲۷/۰۲/۹۴.

روزنامه صبح نو، مطلب «عرفان حلقه چگونه قربانیان خود را به بیراهه می‌کشد؟»

قاسمی، محمودرضا، «ریشه یابی فرقه عرفان حلقه کی هانی در فرقه ریکی ژاپنی»، فصلنامه معرفت ادیان، سال پنجم شماره سه، تابستان ۱۳۹۳.

 

خبرنگار محمد پناه زاده
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.

1 نظر
  1. Sadeghi می گوید

    طاهری دقیقا شاگر شیطانه که خیلی افراد را با کمک اجنه وجادو وشیطان ،سحر کرد واز دین خارج کرد خدا لعنتش کند وتا ابد با ابوسفیان ومعاویه محشور شود چون ایشون یک وهابی افراطیه که بنام دین مردمو بی دین کرد .