خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نوجوانی و نیازهای معنوی مغفول

نوجوانی دوره سنی خاص و متفاوتی که سرمایه گذاری در ابعاد مختلف نیاز ها از جمله معنویت آینده پرفروغ را برای انسان فراهم می کند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، نوجوانی دوره مهم سنی است که مورد توجه بوده و سرمایه گذاری در این سن برای آینده افراد سفارش شده و با توجه به شرایط خاص آن، باید نوع رفتار با نوجوان متفاوت از دیگر گروه های سنی باشد تا اینکه خدمت شایسته ای به آنان بشود و مانع از انحراف و مشکلات سنی این قشر بشود.

نوجوانان نیازهای متعددی دارد و افراد در این گروه سنی به شاخص های رفتاری بالایی می رسند که در این مسیر باید ضمن توجه به نیازهای آنان مانع از انحراف شخص شد و البته دوستی نیز با خدا برای او فراهم کرد.

نیازهای معنوی دوره سنی نوجوانی از اهمیت خاصی برخوردار بوده که اگر بهترین سرمایه گذاری در این خصوص انجام و به شبهات و سوالات ذهنی آنان پیرامون مسائل اعتقادی با دلیل و برهان پاسخ داده شود، شاهد گرایش به اعتقادات و مبانی دینی خواهیم بود.

دشمنان کشور و دین اسلام با تولید فیلم ها و محتواهای غلط و ضد فرهنگی به دنبال تحریف بوده و سرمایه انسانی جامعه شیعی را هدف قرار داده اند تا اینگونه مانع از بیداری اسلامی در دنیا و پیشرفت جامعه اسلامی بشوند.

نوجوان نیاز معنوی
نوجوانی دوره سنی خاص و متفاوتی که سرمایه گذاری در ابعاد مختلف نیاز ها از جمله معنویت آینده پرفروغ را برای انسان فراهم می کند که یکی از عرصه های مهم در این خصوص توجه به نیازهای معنوی این قشر است.

دعوت به مسجد، فعالیت های دینی و اعتقادی و ترغیب افراد به کارهای نیکو زمینه ساز سعادت و تعالی بشر می شود و سن جوانی و نوجوانی که در سرنوشت افراد جامعه موثر است باید در عرصه های خاص قرار گیرد.

نوع رفتار بزرگترها در برخورد با نوجوانان و هم نوعان در شکل گیری شخصیت آنان و هدایت رفتاری برای آینده موثر است، پس باید در همه امور به نوع رفتار خود دقت و توجه کنیم تا ناگهان موجب پریشانی و تغییر نگرش نشویم که نتایج آن برای جامعه ایجاد شود.

*ایجاد فضای گفتگو در خانواده و توجه به نیازهای نوجوانان

یکی از جنبه های رفتاری و اخلاقی دوران نوجوانی توجه به دیدگاه ها، اظهارنظرهاو مشورت و گفتگو در خانواده با آنان است تا اینکه دغدغه ها و نیاز استقلال آنان نیز مورد توجه قرار گیرد.

نوجوان نیاز معنویفضای گفتگوی بین اعضای خانواده و نوجوانان به تقویت و تحکیم این بنیان و جلوگیری از انحراف کمک خواهد کرد تا اینکه صمیمت هم در این جریان افزایش خواهد یافت.

رئیس انجمن روانشناسان مثبت گرای ایران با انتقاد از کمبود زمان گفتگو در خانه، گفت: باید این فرهنگ در بین زن و شوهر و زندگی خانوادگی تقویت شود.

«علیرضا معماریان« با بیان اینکه باید آموزش های لازم در خصوص گفت و شنود و توجه به دغدغه های نوجوانان توجه شود، تصریح کرد: بی توجهی به نیازها و دغدغه های نوجوانان باعث انحراف و پیدا کردن دوستانی در بیرون از خانه خواهد شد که این موضوع چالش و مشکلات زیادی را به دلیل وجود افراد ناباب ایجاد می کند.

وی ادامه داد: محبت و احترام به نوجوان در فضای خانه در مصونیت و کاهش دغدغه های آنان موثر خواهد بود که در این خصوص باید برنامه ریزی جدی انجام شود.

«احمد پدرام» دیگر روانشناس حوزه خانواده هم به موضوع گفت و شنود اشاره کرد و اذعان داشت: یکی از دغدغه های جامعه امروز همین نبود فضای گفتگو در خانواده است که بسیاری از سوالات و دغدغه ها را می تواند پاسخ دهد.

وی اضافه کرد: شنیدن حرف های دیگران هم مهم است و نباید فقط گوینده باشیم که بی توجهی به نیازهای نوجوانان ناشی از همین موضوع است که پدر یا مادر حرف های فرزندان را گاها نمی شوند.

*دغدغه های دینی و اجتماعی نوجوانان امروز در مقایسه با قبل

پس از بررسی و گفتگو با آنان در موضوعات دینی و اعتقادی باید به موضوعات تغییرات زمانه هم توجه کرد چرا که امروزه نوع نگرش و رفتارها با دهه های قبل تغییر کرده و نباید بر این باور باشیم که مثل گذشته عمل شود.

استاد جامعه شناس دانشگاه در این خصوص و تغییر رفتارهای نوجوانان می گوید، تغییرات زیادی در زندگی افراد جامعه ایجاد شده در حالی که نوع نگرش و رفتارها فرق کرده است.

«اکرم حمیدیان« ادامه داد: دغدغه های دینی و اجتماعی نوجوانان امروز در مقایسه با قبل متفاوت شده و باید نیازهای آنان درک شود تا اینکه دچار مشکلات بدی و تغییر رفتارهای غلط نشویم.

وی خاطرنشان کرد: بروز برخی از اتفاقات در بین گروه سنی نوجوانان نیازمند بررسی موشکافانه و موثر برای رسیدگی است و نباید از آن غفلت کرد.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.