خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

وبینار «علم چگونه به الحاد منجر می‌شود؟» برگزار می شود

امروز؛

سلسله‌ نشست های علم و الهیات از سوی پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، نشست «علم چگونه به الحاد منجر می‌شود؟» امروز دوشنبه ۱۷ آبان ماه، ساعت ۱۸ تا ۲۰ به طور مجازی از سوی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

در این نشست که‌ در بستر اسکای روم به آدرس swww.skyroom.online/ch/newandishan/kargah دایر می شود، نیما نریمانی، دبیر کارگروه علم و دین اندیشکده مهاجر دانشگاه صنعتی شریف به ایراد سخن می پردازد.

اگرچه عنوان الحاد علمی عموما با جریان پر سر و صدا و رادیکالی شناخته می شود که توسط اندک داشمندان مشهوری (همچون داوکینز، دنت، هریس، هیچنز، اتکینز و دیگران) پیشبری می شود، در این نشست تلاش می شود تا نشان دهیم مسئله ی اصلی و بنیادی مربوط به الحاد برخاسته از علم به این جریان تقلیل نمی یابد و ابعاد آن در فضای علمی-فلسفی جهانی فراتر از این جریان حداقلی به لحاظ کمی و حداکثری به لحاظ مدعاست.

در واقع جریان شناخته شده با عنوان الحاد علمی یا الحاد نو شکل رادیکال و افراطی دیدگاه طبیعت طبیعی گرایی علمی (Scientific Naturalism) است که به نظر می رسد اکنون در فضای علمی-فلسفی آکادمیک، جریان غالب است.

تفاوت اصلی جریان الحاد علمی با طبیعت گرایی علمی، نه در اصل خداناباوری که در تلاش بعضا ستیزجویانه برای حذف خداباوری از عرصه ی فرهنگ بشری است.

این چنین با توجه به جایگاه ویژه و محوری طبیعت گرایی علمی در دلالت به خداناباوری، به یکی از مهمترین دسته استدلالها به سود طبیعت گرایی علمی بر پایه موفقیت علم پرداخته و با اشاره به چند نوع مواجهه ی انتقادی با این استدلال و نقد اجمالی آنها، به نقد این استدلال بر اساس تعهد به طبیعت گرایی روش شناختی (Methodological Naturalism) پرداخته می شود.

گفتنی است، سلسله‌ نشست های علم و الهیات از سوی مرکز علم و الهیات پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

شرکت در این وبینار برای عموم آزاد است.
برای ورود به این آدرس مراجعه کنید.

خبرنگار ملیحه ترزفان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.