خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سفینه العلم؛ مقبره و گنبد امام شافعی در قاهره

مقبره و گنبد امام شافعی در قاهره، نماد معماری اسلامی و رمزی برای دوست‌داران مذهب شافعی است.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، نامی که به مقبره امام شافعی اطلاق می‌شود، سفینه العلم و یا کشتی علم است که به شکل گنبد و مقبره آن بی ارتباط نیست.

رمزگشایی نمادهای مقبره امام شافعی

محمد ادریس شافعی معروف به امام شافعی، یکی از علمای برجسته دین اسلام است. او سومین فقیه از چهار فقیه اهل سنت که دارای مکتب هستند به شمار می‌رود جدا از اینکه وی یکی از علمای برجسته صاحب مکتب است، مقبره و گنبد ایشان نیز داستان خودش را دارد.

مقبره و گنبد شافعی در منطقه‌ای با عنوان «القرافه» یا همان بخشی تاریخی قبرستان قاهره قرار دارد؛ همانگونه که مشخص است نماد بالای گنبد، شامل یک کشتی کوچک، که هلالی در آن قرار دارد، می‌باشد.

جالب است بدانید که هلال و کشتی، نماد دریای آزاد است و به این دو دلیل روی گنبد قرار داده شده است؛

دلیل اول این است که به امام شافعی و در آن زمان لقب «بحر بحور العلم» و یا اقیانوس علم و معرفت داده بودند و نصب نماد ذکر شده به همین علت انجام شده است.

دلیل دوم این است که در کشتی، از اموال وقفی که برای توزیع آن بین افراد نیازمند استفاده می‌شد، دانه، به منظور خوراک پرندگان تهیه و محیط آن پر می‌شد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که گنبد و ضریح، امام شافعی، علاوه بر اینکه یک رمز و نماد مذهبی شناخته می‌شود، به عنوان یک نماد معماری اسلامی نیز شناخته می‌شود و علاوه بر اینکه به عنوان بزرگترین گنبد چوبی شناخته می‌شود، ساختمان گنبد شامل نمونه‌های نادری از تزئینات گچبری، تزئینات چوبی و ترکیب‌بندی‌های نفیس از چوب رنگی با نقش‌های متمایز است که بنا را به یکی از نمادهای زیبای سبک‌های تزئینات اسلامی در طول اعصار تبدیل کرده است.

سفینه العلم، مقبره و گنبد امام شافعی در قاهره

و اما نکته دیگر این است که مؤسس مکتب شافعی، قاضی، فقیه، سیاح و شاعر، در سال ۸۱۳ میلادی به مصر مهاجرت کرد و در سال ۸۱۹ میلادی درگذشت اما ساخت ضریح و گنبد ایشان در سال ۱۲۱۱ و توسط سلطان کامل محمد ایوبی انجام گرفت.

یادآور می شود که گنبد چوبی و شکل نهایی آن در سال ۱۱۷۸ میلادی کامل شد.

در ضمن گنبد مزین به اشکال هندسی معماری اسلامی است و کتیبه ای بسیار استادانه که بر روی آن حکاکی شده است، شامل آیاتی از قرآن و ترجمه زندگانی شافعی و نام سازنده آن (عبید نجار) است.

برای آشنایی بیشتر با اماکن تاریخی ادیان با ما همراه باشید

مترجم: سجاد نیسی

منبع darhaya.com www.youm7.com
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.