از امامان و شخصیتهایی از زیدیه همچون زید بن علی و عبدالله بن حسن (بن حسن ع) و عبدالله بن موسی (بن عبدالله بن حسن بن حسن ع) نقل شده که آنها نماز تراویح را همچون فقهای غیر شیعه، سنّت میدانستند و نه بدعت!
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مشهور است که زیدیه همواره اعتقاد و عمل به تقیه را بر سایر شیعیان به ویژه بر امامیه خرده گرفته و آن را رد کردهاند؛ ولی حتی در منابع زیدیه نیز میتوان موارد متعددی از قول و عمل به تقیه را در بالاترین سطح آن دید.
به عنوان نمونه در متن فوق از زیدیان شمال ایران ابتدا به این مساله اشاره شده که بجا آوردن نماز ضحی و همچنین به جماعت خواندن نماز تراویح در ماه رمضان بدعت است و زیدیه با آن همواره مخالف بودهاند و این نظر هر دو جریان اصلی فقهی زیدیه یعنی ناصریه و قاسمیه است.
ولی در ادامه از امامان و شخصیتهایی از زیدیه همچون زید بن علی و عبدالله بن حسن (بن حسن ع) و عبدالله بن موسی (بن عبدالله بن حسن بن حسن ع) نقل شده که آنها نماز تراویح را همچون فقهای غیر شیعه، سنّت میدانستند و نه بدعت!
سپس از قول امام بزرگ زیدیان ایران سید ط (ابوطالب هارونی) در توضیح و توجیه گفته شده که نقل اخیر میتواند نادرست باشد و اگر هم آن شخصیتها چنین سخنی گفته یا به آن عمل کرده باشند، به دلیل تقیه از مخالفان بوده است!