جانشین رئیس جامعه المصطفی، ضمن تأکید بر انس با اسم خدا در ماه رجب، تصریح کرد: همنشینی با اسماءی الهی، جان انسان را نورانی میسازد.
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، همزمان با ایامالله دهه فجر، یادبود ارتحال آیتالله صافی گلپایگانی و فرارسیدن رجبالمرجب، مراسمی به همت ادارهکل روابط عمومی و با سخنرانی حجتالاسلام خالقپور، جانشین رئیس جامعه المصطفی، در نمازخانه سازمان مرکزی جامعه المصطفی برگزار شد.
حجتالاسلام خالقپور، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیتاللهصافی گلپایگانی و بزرگداشت ایام پیروزی انقلاب اسلامی، با اشاره به فرارسیدن ایام ماه مبارک رجب، برای همگان آرزوی توفیق کرد تا از برکات این ماه بزرگ بهرهمند شوند.
جانشین ریاست المصطفی، در سخنانی، آیتالله صافی گلپایگانی را یار انقلاب برشمرد و با اشاره به حدیث زیبا، پرمعنا و پرمحتوایی از پیامبر گرامی اسلام (ص)، آن را خط مشی زندگی و زمینهای برای بهرهمندی از فیوضات ماه رجب دانست و اظهار داشت: رسولالله (ص) در حدیثی میفرمایند: خداوند در آسمان هفتم فرشتهای به نام «داعی» قرار داده است که بندگان در مسیر سیر و سلوکشان یاری میدهد و زمینه سیر و سلوک الیالله تسهیل مینماید.
وی، با بیان اینکه آسمان هفتم، قله مقام سیر و سلوک و قله ملکوتی است که انسان میتواند تا آنجا اوج بگیرد، ابراز کرد: براساس این حدیث، وظیفه این فرشته، تسهیل سیر و سلوک، از نظر تکوین، تهذیب و ترفیع است و هنگامی که ماه رجب آغاز میشود، از صبح تا شام همه انسانها را به سوی حق دعوت مینماید.
جانشین ریاست المصطفی افزود: در فراز پایانی این حدیث، به کلام خدا درباره ماه رجب اشاره شده است؛ خداوند میفرماید: ماه رجب، ماه من، همه بندگان، بنده من و هر رحمتی که به ذهن میرسد، رحمت من است.
حجتالاسلام خالقپور، با بیان اینکه در این ماه باید توجه داشته باشیم که همه چیز، از آنِ خداست و همگی عبد خدا به معنای سیر و سلوکی آن هستیم، خاطرنشان ساخت: خداوند میفرماید: در این ماه، هر کس که مرا بخواند، اجابت میکنم و هر کس هر چه از من طلب نماید، به او میدهم. بدین ترتیب، اگر کسی اسماءی حسنای الهی را بخواند، خداوند اجابت میفرماید.
جانشین ریاست المصطفی، ضمن تأکید بر انس با اسم خدا در ماه رجب، تصریح کرد: همنشینی با اسماءی الهی، جان انسان را نورانی میسازد.
وی عالم را تجلیگاه اسماءی الهی برشمرد و بیان نمود: ناظر به این حدیث، یکی از اسماءی الهی، «هادی» به معنای «هدایتکننده» است.
جانشین ریاست المصطفی، در بخش دیگری از سخنانش، انقلاب اسلامی ایران را تجلی اسم «هادی» الهی دانست و اظهار داشت: در مسیر انقلاب اسلامی، خداوند دلها را هدایت کرد و راه را نشان داد. امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) نیز تصریح نمودهاند که این انقلاب به دستی ورای دست بشر هدایت شد و به سرانجام رسید، زیرا با توجه به ظرفیتهای گسترده دشمنان، پیروزی انقلاب اسلامی بعید به نظر میرسید.
حجتالاسلام والمسلمین خالقپور بر توجه به اسماءی الهی در زندگی و عینیت بخشیدن به آن تأکید ورزید و تصریح کرد: شرط هدایت الهی، بندگی است و به میزان بندگی، هدایت نصیبمان میشود.
وی افزود: با توجه به آموزههای قرآن، اگر بنا باشد به چیزی به جز پروردگار دل ببندیم، همه دستاوردهای انقلاب اسلامی از بین میرود. پس نباید به هیچیک از قدرتها وابسته باشیم و حتی به تواناییهای خود دل ببندیم.
جانشین ریاست المصطفی، در ادامه، از دو رکن اساسی انقلاب اسلامی سخن به میان آورد: در رکن نخست، امام خمینی (ره) سیاست و دیانت را یکی میدانستند. استکبارستیزی، رکن دیگر انقلاب اسلامی از نظر امام خمینی (ره) بود.
حجتالاسلام خالقپور، با بیان اینکه براساس نظر امام (ره)، جوهر دین حاکمیت است و شریعت ذیل حاکمیت معنا مییابد و حاکمیت، جان شریعت است، تصریح کرد: آیتالله صافی گلپایگانی نیز این دو رکن را در رفتار و گفتار خویش نشان میداد و به آنها معتقد بود.
وی افزود: آن مرحوم حاکمیت را همانند پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع)، شایسته ولی فقیه میدانست و این عقیده را تا پایان عمر حفظ کرد.
جانشین ریاست المصطفی، با اشاره به برخورداری آیتاللهصافی گلپایگانی از اندیشه سیاسی ولایتمدار و اعتقاد به درهمآمیختگی دین و سیاست، انقلابی بودن را از نظر ایشان، برخورداری کامل از منطق و عقلانیت و ارتباط با جهان، در عین حفظ اقتدار برشمرد.