خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مردان بیش از زنان به ناسازگاری علم و دین اعتقاد دارند

در یک تحقیق تازه با عنوان “نگرش‌های عمومی” مشخص شد مسئله ناسازگاری علم و دین در بین مردان بیش از زنان اهمیت دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز) به  نقل از “Church Times” در یک تحقیق تازه با عنوان “نگرش‌های عمومی” مشخص شد مسئله ناسازگاری علم و دین در بین مردان بیش از زنان اهمیت دارد.

در این تحقیق که از سوی “موسسه فارادی” و اتاق فکر مسیحی “تئوس” انجام شده است، مشخص شد ۲۶ درصد مردان، علم و دین را به شدت ناسازگار می‌دانند. این رقم در بین زنان اما ۱۹ درصد اعلام شده است. در این تحقیق ۲۶ درصد مردان با کمتر از یک پنجم (۱۹ درصد) زنان مقایسه شده است. یک سوم (۳۱ درصد) مردان تاکید داشتند علم، دین را رد کرده است. این درصد در بین زنان اما ۲۳ درصد (یک چهارم) بوده است. از سویی هم باید دانست که مردان بیشتر از زنان عقیده و باورهای خود را بیان می‌کنند در حالی‌که زنان بیشتر دوست دارند خود را دین‌دار توصیف نمایند.

گزارش “علم و دین: آیا جنسیت مهم است؟” بر پایه تحقیق “YouGov” که طی آن با پنج هزار و صد و پنجاه و سه فرد بزرگسال و بیش از صد کارشناس در بریتانیا به صورت تخصصی گفت‌و‌گو شده بود، صورت گرفت. تحقیق نشان داد مردان در مقایسه با زنان دیدگاه علمی بیش‌تری دارند.

۶۱ درصد مردان علم را روشی مطمئن برای شناخت دنیا می‌دانند در حالی‌که ۵۰ درصد زنان با این باور موافقند. از سویی هم ۳۹ درصد مردان دین را مجموعه‌ای از باورها درباره جهان فیزیکی می‌دانند در حالی‌که ۳۳ درصد زنان این باور را قبول دارند.

دکتر “هانا ویت”، محقق اتاق فکر تئوس، که در تهیه تحقیق تازه همکاری داشته می‌گوید به نظر می رسد اتهامات سو گیری جنسیتی با لفاظی های جنبش الحادی تازه بی‌ربط نباشد. داده‌های گزارش نشان داد مردان در مقایسه با زنان با دین ضدیت بیشتری از خود نشان می‌دهند و در استفاده از اصلاحات، قوه چالش بیش‌تری بروز می‌دهند.

در گزارش اتاق فکر تئوس با عنوان “علم و دین: پرهیز از انتهای کم‌عمق (پرهیز از نتیجه غیر حرفه‌ای)” یافته‌های تحقیق تازه مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت. دکتر ویت در این مورد می‌گوید در این تحقیق مباحث علم و دین اشتباه یا نامتناسب با اصل موضوع مطرح شده است. تأکید ویژه روی موضوعات محدود علمی مانند “سیر تکاملی خاص و بیگ بنگ” صورت گرفته و نظرات تند بیشتر مد نظر بوده است.

با این حال آن‌طور‌که تحقیق نشان می‌دهد هیچ یک از این موضوعات برای افراد مذهبی عادی جامعه خیلی مهم نبوده و واقعیت امر این است که علم و دین اصطلاحات بسیار پیچیده، بحث‌برانگیز و چند بعدی هستند که هرگونه تلاش در این زمینه را سخت و دشوار ساخته است.

در این گزارش شش جنبه متفاوت مرتبط با مباحث علم و دین مد نظر قرار گرفته و هر جنبه می‌بایست به دقت مورد بررسی قرار گیرد. “دین و حقیقت، پدیده‌های طبیعی و پدیده‌های مافوق طبیعی، معانی واقعی در مقایسه با معانی استعاری، امور مادی در مقابل امور روح و روان، قطبی شدن اخلاقیات و کنترل دنیا و امور دنیایی” جنبه‌های مهمی هستند که در هرگونه بحث پیرامون علم و دین می‌بایست به طور عمیق به آن‌ها پرداخته شود.

متن کامل گزارش فوق را اینجا بخوانید. (+)

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.