خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

خوانش صلح‌ طلبی در اسلام از نگاه مفسّر اصلاحی اجتماعی

به قلم: دکتر سید احسن حسینی

صرف نظر از اصطلاح صلح‌ طلبی در اسلام و پرهیز از جنگ طلبی و خشونت و تروریسم سازمان یافته از منظر قرآن و سنت و بررسی اسباب و عوامل آن که بیشتر ریشه در تبعیض و نبود اعطای حق و عدالت دارد، متفکران تاریخ ادیان و اقوام و مذاهب، صلح عادلانه را به عنوان یک ارزش ویژه در حیات انسانی اندیشیده اند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، از دیدگاه قرآن کریم فرایند صلح و سلم و به‌طورکلی صلح‌ طلبی در اسلام به‌عنوان راهکار پیشنهادی برای حل مسئله بحران و چالش‌های پیش‌آمده قبل و بعد جنگ با دشمنان اسلام در حوزه داخلی و بین‌المللی همواره مقدم بر جنگ و خشونت و از گفتمان‌های موردتوجه آن بوده که در حفظ روابط همواره ضروری می‌نماید.آنچه در فرایند صلح ضروری است، صلح به نفع مسلمانان تمام شود زیرا خداوندگار خود سلامت و ضمانت چنین صلحی را به مسلمانان در برخورد با جنگ‌طلبان به‌عنوان امتنان الهی در مقوله امنیت و برتری با کلمۀ «أعلون» نوید می‌دهد.

صرف‌نظر از اصطلاح صلح‌ طلبی و پرهیز از جنگ‌طلبی و خشونت و تروریسم سازمان‌یافته از منظور قرآن و سنت و بررسی اسباب و عوامل آن‌که بیشتر ریشه در تبعیض و نبود اعطای حق و عدالت دارد، متفکران تاریخ ادیان و اقوام و مذاهب، صلح عادلانه را به‌عنوان یک ارزش ویژه در حیات انسانی اندیشیده‌اند. به‌طوری‌که بشر همواره از جنگ و ناامنی و کشتار گریزان بوده و چاره را در صلح و امنیت و عدالت‌خواهی دیده است. این تلاش‌ها در شناسایی و رعایت حقوق و آزادی‌های عقلائی بشر و بهبود وضعیت حقوق انسان از جهت دستیابی به عدالتی فراگیر با کارکردهای آن در همگرایی و وحدت امت اسلام و اتحاد در سطح جهانی در پرهیز از واگرایی، مقدم بر دیگر کارکردهای فردی و اجتماعی و سیاسی دین است.

دکتر صلاح‌الدین عبدالفتاح الخالدی از رهبران پرنفوذ اخوان المسلمین اردن، در تفسیر اصلاحی اجتماعی خود از آیۀ: وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ. (انفال/۶۱)، رویکردی دیگر از صلح و سَلْم دارد. وی بر این باور بوده که مسلمانان درگیر جنگ میدانی یا غیر آن با دشمنان اسلام و مسلمین، در هر دو صورت شکست یا پیروزی، حقّ دادن پیشنهاد صلح و سلم به آنان را ندارند. تنها زمانی می‌توانند از درِ صلح و سلم با دشمنان اسلام برآیند که پیشنهاددهنده و متمایل به صلح از جانب دشمنان باشد آن‌هم در شرایطی که دشمنان در حالت شکست یا سستی و ضعف و زبونی قرارگرفته و تنها در این صورت بوده که پذیرش صلح و سلم بر مسلمانان واجب می‌گردد. بنابراین در شرایط پیروزی و دست برتر داشتن در دیگر عرصه‌ها، پذیرش صلح و سلم و یا پیشنهاد آن از طرف مسلمانان، تفسیر و کارکردی انحرافی از مراد و مقصود خداوندگار است.

دکتر صلاح‌الدین الخالدی مخالف هرگونه سازش و تطبیع قدیم و جدید با اشغالگران قدس شریف بوده و در این زمینه رویکردهای نوینی از تفسیر قرآن کریم به‌منظور اصلاح فهم و تصحیح تفسیر در دوره معاصر به جامعه مسلمانان ارائه می‌دهد. در نوشتارهای بعدی ابعاد بیشتری از دیدگاه‌های تفسیری اصلاحی اجتماعی وی تقدیم می‌گردد.

منبع مسلمنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.