خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

با بافتارزدایی در معنویت‌های نوپدید آشنا شوید

التقاط و تحریف ادیان سنتی

در این نوشتار سعی می‌شود مقوله التقاط و تحریف سنتی در معنویت‌های نوپدید به شکلی پالایش شود تا عناصر گوناگون ادیان از بافت اصلی خود و استفاده در بافتاری کاملا متفاوت تشخیص داده شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، غالبا معنویت‌های نوپدید، پراکنده گزینی می‌کنند و عناصری از حکمت‌های شرقی، عرفان‌ها، علوم غریبه و منابع معنوی دیگر سنتی اخذ می‌کنند و ساختمان تعلیمی خود را بر آن بنا می‌نهند. این التقاط مستلزم بافتارزدایی است که به معنای بیرون کشیدن عناصر گوناگن ادیان از بافت اصلی خود و استفاده در بافتاری کاملا متفاوت است.

هر عنصر دینی در متن آن دین و در ارتباط با عناصر دیگر، معنادار می‌شود. طی فرایند بافتارزدایی هدف و غایت یک عنصر، کارکرد و ارزش آن حتی لازمه‌های معنایی‌اش دچار دگرگیسی می‌شود.

تجزیه و تحلیل عرفان های نوظهور
در بافتارزدایی از معنویت‌های نوپدید و عرفان های نوظهور، ارکان و هستی اجزا اصلی شناخته شده شناسایی و مطرح می‌شود.

مثلا تناسخ، از عناصر همه شاخه‌های دینی در هند، توسط معنویت‌های نوپدید، بافتارزدایی می‌شود. بدین معنا که در بافت پست مدرن این معنویت‌ها استفاده می‌گردد. این با تناسخ سنتی در ادیان هندی(سمساره) کاملا تفاوت دارد. چراکه تناسخ در متن اصلی‌اش (ادیان هندو) امری اساساً منفی و گرفتاری بزرگی است که باید از آن رها شد، در حالی که در معنویت‌های نوپدید، مثبت بوده و بیانگر میل انسان مدرن به بقا در همین زندگی مادی و کسب لذات بیشتر است.

منبع روشنگر
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.