خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تاریخ عزاداری امام حسین (ع) در ایران (۱)

در تاریخ عزاداری امام حسین علیه السلام ابتدا در بخش اول به بررسی موضوع آل‌بویه و نخستین تعطیلی عاشورا می‌پردازیم.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، با بررسی موضوع تاریخ عزاداری امام حسین علیه السلام به موضوع تاریخی آل‌بویه (آغاز حکومت ۳۲۲ و دوران غیبت صغری) در طبرستان که به دست علویان اسلام آوردند، برخورد می‌کنیم. آنان در آغاز بیشتر زیدی بودند و بعد از مدتی در صدد حمایت از معتزله و شیعه و احیای شعائر مذهبی شیعه برآمدند.

از بین امرای آل‌بویه احمد معزالدوله (۳۲۴-۳۵۶ ق) بیش از دیگران به اقامه عزا اهتمام می‌ورزید. بی‌شک مهم‌ترین اقدام معزالدوله در راستای ترویج آیین‌های شیعی رسمی و علنی کردن اقامۀ عزا بر امام حسین بود. وی در عاشورای سال ۳۵۲ هجری، دستور بسته شدن بازارها و تعطیلی خرید و فروش را صادر کرد و فرمان داد تا مردم شیون‌کنان به خیابان‌ها بریزند و در قالب راه‌اندازی دسته‌های سوگواری به اقامۀ عزا و نوحه‌خوانی بپردازند.

در این روز زنان با رخت عزا و صورت‌های سیاه و لباس‌های پاره در کوچه‌ها و خیابان به راه افتادند، در حالی که سیلی به صورتشان می‌زدند و از غم و اندوه بر حسین شهید ولوله و هلهله می‌کردند.

اقامۀ عزای محرم به مدت یک‌ دهه را نیز از ابتکارات معزالدوله دانسته‌اند. معزالدوله خود همراه با وزرا و اعیان دولتش هر پنجشنبه به زیارت مزار امام جواد و امام کاظم (علیهماالسلام) می‌رفت و شب جمعه را در آنجا به صبح می‌رسانید.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در دهۀ اول محرم هر روز در کانال «مرکز پژوهش های تاریخی» تحت اشراف مورخ دقیق النظر استاد آیت الله یوسفی غروی، گزیده‌ای از «عزاداری در ایران در قرون مختلف» را منتشر می کند. در این مجموعه از دوران آل‌بویه آغاز می‌کنیم و نگاهی خواهیم داشت به عزاداری در دوره‌های مختلف تاریخی. منبع ما در انتشار محتواهای مربوط به «عزاداری در تاریخ ایران» فصل اول کتاب رسانۀ شیعه است. گفتنی است با توجه به ارجاعات بسیار این کتاب به منابع مختلف و به‌خصوص شیوۀ ارجاع‌دهی درون‌متنی، برای رعایت اختصار ارجاعات به منابع مختلف را حذف خواهیم کرد، و خوانندگان برای مطالعۀ بیشتر باید به اصل کتاب رجوع کنند. برای اطلاع به آدرس زیر مراجعه کنید.

منبع مسلمنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.